Leverandøren skal åpne døren til en potensiell gullgruve

Fullading på 10 minutter er tredje og så langt siste oppdrag på fergesambandet. Det er imidlertid et annet oppdrag som kan endre alt.

Siv Remøy-Vangen.
Siv Remøy-Vangen.Foto: Privat

– Å bli tildelt tre av tre mulige avtaler for Lavik–Oppedal-fergene er et fantastisk resultat, sier Siv Remøy-Vangen, administrerende direktør i Norwegian Electric Systems, NES.

For det bergensbaserte selskapet er oppdraget på det viktige 5,6 kilometer lange sambandet over Sognefjorden i Vestland alene noe av en fjær i hatten.

Samtidig er kontrakten på utvikling av autonom drift kanskje det aller gjeveste. Det er nemlig snakk om verdens første «ubemannede» stamveiferge.

Historisk oppdrag

Oppdraget er historisk, både for NES og for fergedrift i sin helhet.

Fjord1 sikret seg anbudet med å drifte Oppedal–Lavik. Det drypper på NES.Foto: Fjord1

– Det er ikke mange som gjør det vi nå skal i gang med. Ambisjonen vår er å være langt fremme når autonomi tar av, sier NES-direktør Karsten Rongve til Kystens Næringsliv.

Han er prosjektdirektør, ansvarlig for gjennomføringen på det omfattende oppdraget, og tror prestisjekontraktene blir en god referanse.

Potensial i å være først

– Det er klart at det er spennende. Vi ser et potensial i det å være først ut med ny teknologi.

Karsten Rongve er Senior Vice President Operations i NES.Foto: NES

Samarbeidet med oppdragsgiver Fjord1 går langt tilbake, forteller Rongve.

– Antallet pressemeldinger begynner å bli stort. Får vi vite om flere oppdrag på fergestrekket Oppedal–Lavik?

Rongve ler.

– Nei, nå skal det meste være dekket.

Det er imidlertid ikke lite, i det som for NES er snakk om kontraktsverdier på «over en halv milliard».

Nylig kunne selskapet sende ut en siste pressemelding på Fjord1-oppdraget. Den gjaldt de to ladestasjonene som skal stå på hver side av Sognefjorden.

Foretrukket leverandør

Allerede i mars i år valgte Tersan Shipyard NES som systemintegrator og systemleveranser av kraftsystem, automasjonssystem, og brodesign inkludert navigasjons- og kommunikasjonssystem til de fire fergene som skal trafikkere stamveien over Sognefjorden.

Fergeoperatøren Fjord1 tildelte samtidig direktekontrakter for automatisering av fartøysfunksjoner og for utvikling av det autonome navigasjonssystemet for fergene.

– Vi er foretrukket leverandør, sier Rongve med adresse til et mangeårig samarbeid.

Fjord1 overtar ruten i september 2026.

– Våre oppdrag skal være ferdig i andre kvartal 2027.

For NES betyr imidlertid autonomidelen at arbeidet trekkes helt ut til 2029, da den trinnvise overgangen til full, autonom drift skal være i havn – eller på fjorden om man vil.

Tredje oppdrag

Kontrakten på de to ladestasjonere som skal brukes av de fire autonome, nullutslippsfergene skal leveres i 2026.

Ferjestrekket Oppedal–Lavik var for øvrig det aller første som fikk elektrisk ferjemateriell i form av helelektriske «Ampere».

Selv om ladestasjoner er velkjent territorium for NES, er det en viktig forskjell fra andre oppdrag.

– Når det er sagt så vil disse ladestasjonene videreutvikles slik at de kan imøtekomme ferjenes krav til autonome operasjoner og de vil også ha enkelte autonome funksjoner, sier Remøy-Vangen.

NES har hovedkontor i Bergen og ytterligere avdelinger med kjernekompetanse i Ålesund og Egersund, samt et kontor i Istanbul i Tyrkia.

Illustrasjon av en landstasjon fra Wabtec, tilsvarende det som er planlagt på hver side av Sognefjorden.Foto: NES

Fullading på 10 minutter

De to ladestasjonene skal installeres i havnene i henholdsvis Lavik og Oppedal, og fergene skal være tilnærmet fulladet etter rundt 10 minutter.

– Vi har tidligere hatt tilsvarende leveranser, og vi er svært tilfredse med samarbeidet vi har hatt med Norwegian Electric Systems, sier Fjord1 sin prosjektleder Odd Bjarte Johnsen.

Oppdraget omfatter komplette ladestasjoner inkludert transformatorer, tavler, kontrollsystem og datainnsamlingssystem samt ladepluggen som koples til fartøyene.

I tillegg har NES sitt søsterselskap, HAV Design, tidligere blitt tildelt kontrakt for å levere skipsdesign og ingeniørarbeid til fergene. Både NES og HAV Design er datterselskaper av HAV Group ASA, som er notert på Euronext Growth Oslo.

(Vilkår)
Publisert 9. December 2024, kl. 04.02Oppdatert 9. December 2024, kl. 09.51
Norwegian Electric SystemsFjord1FergerElektrifisering