Leverer norsk design til dansk gigant

Stordabuene hos Salt Design er godt i gang med å designe NKTs nye kabelleggingsfartøy. – Fartøyet skiller seg bra ut, sier daglig leder Andreas Siglen.

Eleonora - designet av Salt Ship Design fra Stord.
Eleonora - designet av Salt Ship Design fra Stord.Foto: NKT

Kystens Næringsliv har skrevet flere artikler om den danske kabelprodusenten NKT som får norsk hjelp til å designe og bygge sitt nyeste fartøy som har fått navnet «Eleonora».

NKT er stort dansk selskap med drøyt 5000 ansatte, og har kontorer i 16 land.

Det er Salt Ship Design som står for en omfattende design- og engineeringspakke for fartøyet (konsept-, basic- og detail design).

At Salt Ship Design fra Stord ble valgt, er en fin designfjær i hatten for selskapet.

– Jada. Dette var veldig bra. Dette er en stor og viktig jobb for vårt kontor med 120 ansatte. Kabelleggeren skiller seg ut med innovativt design, der blant annet styrehuset midt på båten, ikke fremme som er mer vanlig for denne type fartøy, sier Andreas Siglen til Kystens Næringsliv.

I tillegg er fartøyet designet og blir bygget for både MDO og metanol-drift fra dag én.

Salt Design får dermed fornyet tillit, etter at de designet "Victoria" som ble kontrahert i 2015.

– Vi lever av å levere kvalitet og godt design, og ønsker å bli målt på fartøy som er gode i operasjon. Derfor er det alltid kjekt når redere kommer tilbake til oss og gir oss fornyet tillit, sier Siglen.

Les også denne: Skispdesignerne bidrar til milliardjobber:

Vard bygger

Det var Vard som sikret seg selve byggingen av fartøyet.

Skroget til kabelleggingsfartøyet skal bygges ved Vard Tulcea i Romania og utrustes og leveres fra et av Vards verft i Norge i starten av 2027.

NKT har tidligere signalisert en satsing mot kabelmarkedet på hele 11 milliarder norske kroner.

Kystens Næringsliv kunne før jul bekreftet at mellom 2,3 og 2,78 milliarder kroner skal brukes på et «topp moderne» kabelleggingsfartøy fra norske Vard, og kunne allerede da avsløre at det den ennå hemmelige kunden nettopp var NKT.

Markedet for høyspentstrømkabler har vokst betydelig de siste årene, og utsiktene forblir positive drevet av overgangen til fornybar energi og elektrifisering av samfunn.

Overføringslinjer blir større, lengre og med et økende fokus på lavere effekttap, noe som setter nye standarder for kabelproduksjon og installasjon.

Med utgangspunkt i den operative erfaringen og den avanserte teknologien som finnes på NKT Victoria, vil NKT Eleonora representere neste generasjon når det gjelder design og kapasiteter.

Utstyrt med tre karuseller, vil hun tilby en strømkabelleggingskapasitet på 23.000 tonn og ha et bredt spekter av undervannsverktøy for presis installasjon og service av offshore-kabler, melder selskapet i en pressemelding.

Fartøyet vil bli konstruert parallelt med at NKT utvider sitt anlegg i Karlskrona med en ny høyspent offshore kabelfabrikk.

Begge eiendeler forventes å være operative fra 2027.

(Copyright)
Publisert 5. June 2024, kl. 03.35Oppdatert 5. June 2024, kl. 09.10
NKTSalt Ship Design