Leverer til US Navy. Nå går de for norsk gigantavtale
Selskapet har levert kransystemer til marinefartøy over hele verden. Inkludert til et av USAs største hangarskip. Nå har de det norske Sjøforsvaret på radaren.
Over hele verden
Det er enkelt forklart kransystemene som lårer og hever blant annet lettbåter og arbeidsbåter fra større fartøy.
Kransystemene er blant de mest avanserte hydrauliske i verden med bølgesensorer og det meste av elektronikk som finnes.
Selskapets produkter er etterspurt over hele verden.
For noen uker siden fikk de en rekordkontrakt med den canadiske kystvakten også.
Daglig leder hos Vestdavit, Rolf Andreas Wigand, henter fram en kundeliste som nærmest dekker halve bordet på møterommet i selskapets hovedkontor i Bergen.
US Navy, Royal Netherlands Navy (Nederland), Royal Saudi Navy Forces (Saudi- Arabia), Colombia, Finland, Egypt, Frankrike osv. Pluss en lang liste med havvindselskaper og andre rederier.
Sikter på forsvaret
Den første daviten ble levert til US Navy på midten av 90-tallet. Siden har det blitt flere militære leveranser over hele verden.
Det gjør godt på «CV-en» til bergenserne når Sjøforsvaret etter hvert skal ut med ulike anbud på de nye fregattene som skal bygges.
– Klart vi har lyst å levere daviter til Forsvaret. Vi har lenge vært i dialog med dem. Det positive er at det er få store nasjonale og internasjonale konkurrenter som etter sigende vil levere inn anbud. Vi er klare, og kan vise til leveranser til både fregatter og større militære fartøy i en årrekke, sier Wigand.
En avansert kransystem-leveranse til fem fregatter, samt leveranse til et titalls fartøy i standardisert fartøyklasse kan fort bli en rekordstor avtale til nærmere 200 millioner kroner.
Etter det Kystens Næringsliv erfarer, koster en avansert davitsystem til bruk i forsvarsfartøy rundt 20 millioner kroner.
De rimeligste starter i underkant av fem-seks millioner kroner. Hovedsakelig brukt i sivile, større fartøy som supplyfartøy og liknende.
En anonym krangigant
Dermed kan framtiden se lys ut for Vestdavit.
Årlig omsetter selskapet for 350 millioner kroner. De håper å sitte igjen med 35 millioner i plussresultat i 2024.
I tillegg har de en ordrereserve på nærmere 400 millioner kroner.
– Vestdavit har gått litt under radaren her hjemme. De som ikke kjøper produkter av oss, og bruker dem, har ikke hørt om oss. Det lever vi godt med. Hittil har de største kundene våre vært det militære og havvindfartøy. Vi har også levert daviter til samtlige av de norske kystvaktskipene, sier Wigand til Kystens Næringsliv.
Før han legger til med et smil:
– Det går veldig bra med selskapet. De siste årene har vi vokst med 20 prosent flere ansatte fra fjoråret. Nå er vi 40 personer med ulik fagkompetanse, sier han.
Internasjonalt miljø
Hovedkontoret til Vestdavit ligger i Bergen. Her jobber det salgspersonell, designere, teknikere og fagpersonell som kan det meste om daviter.
Rolf Andreas Wigand, daglig leder Vestdavit.
– Jeg tror vi er folk fra seks-sju nasjoner hos oss. Nigeria, Polen, Nederland, USA, England, India, Tyrkia, Frankrike … Vi er blitt en fin gjeng med dyktige folk. Og flere blir vi. Men det er tøff konkurranse om de beste hodene, sier Wigand.
– «Made in Norway»-merket er det mange som er opptatt av. Vi har mange samarbeidspartnere som leverer hydraulikkomponenter til oss. Blant annet Servi og den norske leverandøren i Dana-systemet. Det meste av teknologien vi leverer til våre kunder er norsk, sier han.
Selve kransystemene lages i Polen. Der startet selskapet sin egen produksjonsfabrikk for noen år siden.
– Vi levde godt lenge med å sette ut produksjonen av stålkomponenter, Men i 2020 tok vi en beslutning om å ha full kontroll selv. Det var et fornuftig trekk, sier Vestavit-sjefen.
– Selvsagt. Men prisnivået er dessverre for høyt. Nå har prisene steget i Polen også, men fremdeles er det en skyhøy forskjell i produksjonskostnadene, sier han.
Østen neste
Selskapet har flere servicekontorer spredt ut over hele Europa. Men nå sikter de seg også inn mot markeder i Østen, forteller Wigand.
– Vi har ambisjoner om å vokse blant annet i Japan. Det er et spennende marked for våre produkter. Det blir et satsingsområde for oss i år og årene framover, sier han.
(Vilkår)