Leverte det andre av to fartøy på nesten 90 meter
Ulstein Group har fullført to «firehjulstrekkere».
Olympic Notos, heter det, det siste av to fartøy redergruppen Herøy-rederiet Olympic har fått overlevert fra Ulstein Group.
Det er snakk om to CSOV-fartøy med Ulstein sitt Twin X-Stern-konsept, som skal gi redusert drivstofforbruk og utslipp sammenlignet med tradisjonelle fartøy. Skrogsymmetri og fire thrustere – derav oppnavnet «firehjulstrekker» – foran og bak gjør fartøyene fleksible og energieffektive under drift i DP2-modus, heter det i en pressemelding.
Lavt energiforbruk
Den dieselelektriske fremdriften er kombinert med hybrid batterikapasitet og et energistyringssystem som regulerer forbruket etter behov.
– Twin X-Stern var for oss en ny og attraktiv løsning som vi mente kunne bli omgjort til et unikt konsept for CSOV-segmentet, basert på vår samlede kunnskap om å operere på den mest effektive måten, sier Olympic sin tekniske sjef Runar Stave i pressemeldingen.
Det er Stig Remøy som er hovedaksjonær og administrerende direktør i Olympic-konsernet.
Det gjør det mulig å optimalisere kraftproduksjonen basert på energibehovet. Dette reduserer energiforbruket til bare 250 til 300 kilowatt i visse situasjoner.
Kombinasjonen av variabel motorhastighet og spesialdesignet skipsteknologi gjør at søsterskipet Olympic Boreas kun bruker 2,7 tonn drivstoff per døgn ved DP-operasjoner – omtrent halvparten av sammenlignbare fartøy.
Vant pris i sommer
Olympic Boreas, det første av de nye fartøyene, har vært i drift utenfor Storbritannia, og vant for øvrig prisen Årets Maritime Innovasjon fra GCE Blue Maritime Cluster i sommer. Da ble fartøyet omtalt som en «firehjulstrekker på sjøen».
Nå er altså søsterskipet Olympic Notos er nå altså levert og klar for nye prosjekter.
Begge fartøy er 89,6 meter lange og 19, meter brede, med hotellfasiliteter for 126 personer fordelt på 91 lugarer.
Skipene er tilpasset arbeid innen offshore vind, olje og gass, og er også utstyrt med et gangvegsystem som kompenserer for bevegelser, landstrømtilkobling og mulighet for batterilading i havn.
(Vilkår)