Leverte det største fartøyet hittil – flyvefisken åpner nye dører

– Vi lager arbeidsverktøy, og det er viktig at det verktøyet er tilpasset brukerens behov, sier Øyvind Hukkelberg.

Hukkelberg Boats nye Flying Fish X-55.
Hukkelberg Boats nye Flying Fish X-55.Foto: Kjell Stian Brunes

Leder i mørebedriften Hukkelberg Boats forteller til Kystens Næringsliv at dykkerbåten «Solstad» på 15 meter er den hittil største hurtiggående arbeidsbåten de har levert.

Han er ikke helt med på at båtprodusenten til Brødrene Hukkelberg har beveget seg over i en ny liga.

Den nye Flying Fish X-55-designen kan nemlig fort bli enda større.

Gode sjøegenskaper

Nylig leverte Hukkelberg Boats det tredje nybygget til dykkerne i SJ dykk siden oppstarten i 2000. Båten er spesialtilpasset dykkernes behov for arbeidsdykk, ROV-operasjoner og havbunnsprøvetaking.

Stig Johnsen i SJ dykk sier dette om nykjøpet:

– Det var viktig å få laget en båt basert på ønsker fra våre flinke ansatte, da dette er deres arbeidshverdag, sier han til Kystens Næringsliv.

Hukkelberg Boats nye Flying Fish X-55.Foto: Kjell Stian Brunes

Dykkernes kunder er primært havbruksnæring, kommuner, rederier og havnevesen i Nordland, Troms og Finnmark.

Fremdrift på fartøyet besørges av vannjeter fra Hamilton koblet til FPT-motorer via reverseringsgir fra ZF. En bredde på 5,2 meter og dynamisk posisjonering skal sikre både plass og stabilitet.

Så langt er kunden fornøyd, meldes det.

Stig Johnsen i SJ dykk bak rattet på Hukkelberg Boats nye Flying Fish X-55.Foto: Kjell Stian Brunes

– Da vi kjørte båten hjem til Harstad, fikk vi virkelig testet den i grov sjø og inntrykket er at dette er en båt med svært gode sjøegenskaper.

Dykkertilpasset om bord

Båten er utstyrt med et spesialdesignet dykkersystem i samarbeid med Safe Air Diving. Om bord finnes et oppvarmet rom for dykkere, et kontrollrom for overvåking av undervannsoperasjoner og en egen plass for ROV-operasjoner.

Det er også funnet plass for fem luftdempede Recaro-stoler, og en forkabin med pantry, salong, toalettrom og hvilebenker.

Arbeidsdekket er romslig, med en bred passasje på styrbord side, kraftige kapstaner, en kran og en integrert trappenedgang.

Hukkelberg Boats nye Flying Fish X-55.Foto: Kjell Stian Brunes

Med en fartøymodell som kan bygges opp til hele 20 meter, kan Hukkelberg Boats nå dekke behovene til langt flere kunder.

– Plass til langt flere dykkere?

Hukkelberg ler.

– En båt på 18 til 20 meter gir både mer plass til utstyr om bord og ikke minst mulighet for lugarkapasitet.

Så langt har selskapet konsentrert seg om å bygge båter som brukes i daglige operasjoner, og lugarplass har ikke vært et moment.

Før nå.

– Det gjør den aktuell som passasjerbåt, ambulanse, patruljebåt, rednings- og brannbåt og andre applikasjoner som losfartøy.

87 år i markedet

Daglig leder forteller om en hverdag der både kvalitet og konkurranseevne må møtes.

– Hvert prosjekt teller like mye, og vi legger oss i selen for å gjøre kundene fornøyde. Dette er også hovedårsaken til at familieverftet på Aukra har vært i drift siden 1938.

Hukkelberg Boats nye Flying Fish X-55.Foto: Kjell Stian Brunes

2023 har vært noe av et merkeår for Aukra-selskapet Brødrene Hukkelberg, som klarte å snu et underskudd til pluss.

I 2022 lå årsresultatet på -2,5 millioner kroner, mens tilsvarende tall for 2023 lå på 1,3 millioner kroner i pluss.

Og tallene peker fortsatt rett vei.

– Det har vært en positiv utvikling innenfor båtsegmentet de siste årene, hvor vi leverer stadig flere og nye modeller. 2024 har vært et år som har fortsatt i samme retning.

Også omsetning fra langt tilbake kommer inn igjen på bunnlinjen, røper han.

– Vi gjør også flere prosjekter der vi fornyer Hukkelberg-båter som kan være opp til 20 år gamle. På grunn av opprinnelig byggekvalitet, vil disse båtene nå fremstå som nye.

Tormod Hukkelberg er for øvrig daglig leder i Brødrene Hukkelberg.

Tøff konkurranse

I 2025 skal Kystverket ut med anbudskonkurranse på nettopp losbåter. I dag omfatter tjenesten 25 losbåter, med så mye som 40.000 oppdrag årlig.

– Er den nye designen aktuell for en anbudsrunde på losfartøy?

– Vi tenker som sagt at dette er et skrog som kan egne seg godt til losbåter, og at vi kan være en mulig tilbyder.

Hukkelberg holder enn så lenge kortene tett til brystet i det som fort kan bli en tøff, offentlig anbudsrunde.

Leverer på spesialsøm

Hukkelberg forteller om stadig etterspørsel i markedet etter større fartøy, og ikke bare gjennom offentlige anbud.

Enn så lenge ligger hovedsatsingen i det nasjonale markedet.

Båtleverandøren har imidlertid lang er faring i å snu seg rundt, med båtserier som kan tilpasses kundens behov.

– Vi leverer veldig mye skreddersydde båter. Der er vi gode, og tilpasser både størrelse og utstyr om bord.

(Vilkår)
Publisert 7. February 2025, kl. 04.02Oppdatert 7. February 2025, kl. 12.38
Brødrene HukkelbergArbeidsbåtJR Dykkerservice