– Dette er spennende, og jeg gleder meg til å ta fatt, forteller Linn Cecilie Moholt til Kystens Næringsliv.

Moholt, som tar intervjuet mens hun kjører bil, sikter til det nylige styrevervet i stavangerselskapet Anlegg og marine service.

Fremdrift til maritim sektor

Bedriften, som også har kontor i Øygarden kommune utenfor Bergen, har spesialisert seg på leveranse og service av fremdriftssystemer til maritim sektor. Selskapet legger stor vekt på sirkulærøkonomi i forretningsmodellen, og den grønne profilen er også det første hun trekker frem.

– Definitivt grønt. AMS er godt representert på reparasjonsarbeid, og tilstandsbasert vedlikehold. Akkurat nå arbeider de med nye, spennende konsepter for grønnere skipsfart.

– Det må du fortelle mer om?

Moholt ler. Første styremøte er ennå noen dager unna, og hun har fremdeles mye å sette seg inn i.

– Jeg har ikke rukket å gå dypt i materien ennå, men kan røpe at det dreier seg om det som i fremtiden kan erstatte dieselelektrisk fremdrift. Om det er brenselsceller, ammoniakk eller batterier. Dette er teknologi som i dag begynner å bli moden.

– Samarbeid med etablerte miljøer, da?

– Faktisk et nytt selskap, opprettet med tyske samarbeidspartnere, Marine Hybrid Solutions. En spennende kombinasjon, forteller hun mens hun stopper bilen for å bla frem korrekt informasjon.

Industri og familiebedrift

I Anlegg og marine service kommer Moholt til gamle kjente, nærmere bestemt daglig leder Trond Olsen.

– Trond har jeg jobbet med tidligere, som styremedlem i Uptime Centre of Competence.

Moholt ser flere likhetstrekk med sin egen bakgrunn i Anlegg og marine service.

– Selv om min bakgrunn er fra det elektromekaniske, føler at jeg har mye å bidra med i bedriftens kjerneområde, ikke minst siden den også er en familiebedrift.

For Moholt er vervet på mange måter nemlig også et steg inn igjen i industrien hun forlot for fem år siden. Hun er kanskje mest kjent gjennom industribedriften Karsten Moholt, som hun ledet fra 2009 og frem til bedriften fikk nye eiere i 2018.

Økte omsetningen

Ansvaret for familiebedriften gjennom 63 år kom plutselig, og under tragiske omstendigheter. Faren Karsten og broren Karsten Aleksander omkom sommeren 2009, da et Air France-fly styrtet i Sør-Atlanteren.

32 år gammel hadde hun god faglig ballast som ingeniør i selskapet, og bred utdannelse med Master of Science i Electrical Power Engineering fra NTNU og Charles Darwin University, og med en erfaringsbasert master i Digital transformasjon fra NTNU/NHH/MIT.

I årene som fulgte sørget hun for et massivt oppsving i familiebedriften. Karsten Moholt kunne øke staben fra 150 til 230 ansatte, og omsetningen steg også med 100 millioner kroner til 300 millioner kroner.

Oljenedturen i 2014 rammet imidlertid også bergensbedriften hardt. Selskapet hadde i stor grad rettet seg mot oljeindustrien. En omstillingsprosess og nedbemanning ble redningen, men det ble samtidig åpnet for at veien inn i nødvendige, nye markeder kunne tas med nye eiere.

Familieeiernes valg falt på HitecVision-selskapet Riserquip Holding.

– Jeg føler at HitecVision har vært en god eier. Det er selvfølgelig vemodig at det er solgt, men det viktigste er at driften er godt ivaretatt, mener Moholt.

Ansvar for forskningsdata

Etter at Karsten Moholt ble solgt, gikk Moholt over til Equinor med ansvar for industrielle økosystemer, fulgt av lederroller i returselskapet BIR og Bane Nor. I dag skjøtter hun jobben som digitaldirektør ved Havforskningsinstituttet i Bergen, en stilling hun har hatt i nærmere ett år, medansvar for å forvalte store mengder data med viktig forskning.

– Gode data er grunnlaget for god forskning, summerer hun opp jobben som omfatter alt fra datafangst på skip, laboratorier og stasjoner, til ruting, lagring, forvalting og strukturering av data for bruk av kunstig intelligens til hav- og klimaforskning.

På Havforskningsinstituttet har hun øverste ansvar for HI Digital som teller seksjonene IT, Norsk marint datasenter og Digital utvikling.

– Det er en jobb jeg trives veldig godt med, sier Moholt.