Liten fylkesvei kan velte verdens største lass
Kystverket i strid med Statens vegvesen om transportvei for nesten 3 millioner kubikkmeter masse fra Stad skipstunnel. Næringene rundt kan fort bli taperne.
Kystverket er klar på at bruk av dumpere vil skade de smale veiene, men argumenterer med at de forplikter seg til å vedlikeholde og gjenopprette veiene under og etter anleggsperioden. Statens vegvesen hevder at lovverket uansett ikke gir rom for slike kjøretøy på veiene av hensyn til trafikksikkerheten.
Masseutfordring
Kystverket står overfor en utfordring med å kvitte seg med 5,4 millioner kubikkmeter steinmasser steinmasser for byggingen av Stad skipstunnel. Halvparten av disse steinmassene må transporteres til deponier i kommunene Kinn, Stad og Vanylven, men sjøtransport er kostbart. For å spare penger foreslår Kystverket å frakte den andre halvparten av massene med store dumpere til deponier nær tunnelåpningene, der de har planer om å utvikle næringsparker.
Kan velte planer
Dette juridiske dilemmaet truer med å forsinke prosjektet og påvirke kostnadene. Kystverket mener de kan spare mellom 100 og 150 millioner kroner ved å bruke dumpere. For å finne en løsning vurderer Kystverket å heve saken til et høyere forvaltningsnivå, som Vegdirektoratet eller Samferdselsdepartementet. Uten en løsning kan prosjektet, inkludert næringsutviklingsplanene, bli truet.
(Copyright)