Liten fylkesvei kan velte verdens største lass

Kystverket i strid med Statens vegvesen om transportvei for nesten 3 millioner kubikkmeter masse fra Stad skipstunnel. Næringene rundt kan fort bli taperne.

Inngangsportalen fra Kjøde.
Inngangsportalen fra Kjøde.Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta
Lovverket tillater ikke bruk av dumpere på norske veier, og Statens vegvesen nekter Kystverket å bruke lokal fylkesvei til transport, skriver Bergens tidende.

Kystverket er klar på at bruk av dumpere vil skade de smale veiene, men argumenterer med at de forplikter seg til å vedlikeholde og gjenopprette veiene under og etter anleggsperioden. Statens vegvesen hevder at lovverket uansett ikke gir rom for slike kjøretøy på veiene av hensyn til trafikksikkerheten.

– Vi prøver å finne en løsning og håper alle gode krefter hjelper til. Men da kan ikke andre offentlige etater påføre oss en masse ekstra kostnader i prosjektet, sier Terje Skjeppestad, prosjektleder for skipstunnelen til Bergens tidende.

Masseutfordring

Stortinget vedtok våren 2021 at Stad skipstunnel kan bli bygd innenfor en kostnadsramme på 4 milliarder kroner. Dette tilsvarer 5 milliarder kroner i 2024-priser. I oktober ble det meldt at prosjektet ble satt ut på anbud.

Kystverket står overfor en utfordring med å kvitte seg med 5,4 millioner kubikkmeter steinmasser steinmasser for byggingen av Stad skipstunnel. Halvparten av disse steinmassene må transporteres til deponier i kommunene Kinn, Stad og Vanylven, men sjøtransport er kostbart. For å spare penger foreslår Kystverket å frakte den andre halvparten av massene med store dumpere til deponier nær tunnelåpningene, der de har planer om å utvikle næringsparker.

Kan velte planer

Dette juridiske dilemmaet truer med å forsinke prosjektet og påvirke kostnadene. Kystverket mener de kan spare mellom 100 og 150 millioner kroner ved å bruke dumpere. For å finne en løsning vurderer Kystverket å heve saken til et høyere forvaltningsnivå, som Vegdirektoratet eller Samferdselsdepartementet. Uten en løsning kan prosjektet, inkludert næringsutviklingsplanene, bli truet.

(Copyright)
Publisert 7. November 2023, kl. 08.06Oppdatert 7. November 2023, kl. 11.13
Stad skipstunnelStatens vegvesenKystverket