LMG Marin står for designen. Nå har Skarv Shipping valgt verft for fire grønne nybygg.
Kontrakten gir opsjon for fire ekstra, ammoniakkdrevne nybygg, hver på 7.000 dødvekttonn.
– Dette prosjektet ser vi som et tegn på at nærskipsflåten begynner å bevege seg inn i den grønne tidsalder, mener daglig leder i LMG Marin Torbjørn Bringedal.
Det er igjen bergenske LMG Marin som er hyret inn for å designe det kommunikasjonsdirektør i Grieg Maritime Group, Sveinung Tvedt, omtaler som unike fartøy.
Kystens Næringsliv har tidligere skrevet om joint venture-selskapet Skarv, der Peak Group og Grieg Edge samarbeider om nye, grønne løsninger for kysttransportbransjen.
Ikke det første oppdraget
Denne gangen er det snakk om en helt annen klasse fartøy, med en lengde på 108,2 meter og en største bredde på 19,6 meter. Kontrakt ble underskrevet fredag 22. september, med kinesiske Huanghai Shipbuilding som byggeverft.
Fartøyene er ifølge Skarv «basert på kjernekompetansen til Peak Group og Grieg Edge, med vesentlig bidrag fra Grieg Shipbrokers».
– Jeg er utrolig glad for at Skarv er kommet så langt. Vi ser at det er mange andre grønne prosjekter som aldri kommer frem til realisering. Her skal det bygges, sier Bringedal i LMG Marin.
«Svært tilfredsstillende», samtykker han og prosjektleder Kristian Odland.
Designselskapet har over 80 års erfaring med skipsdesign. Oppstarten tok del i den omfattende moderniseringen av den norske flåten, med både fiskebåter ferger og fraktefartøy.
I dag har selskapet designoppdrag i inn- og utland, i segmenter fra cruiseskip til frakt, hurtigbåter, offshore og havvind.
– På dette fartøyet har vi fokusert på frakt av komponenter til vindturbinindustrien, forteller Odland.
Det innebærer et rent og slett dekk til store fraktoppdrag, og der innkvarteringen er lagt forut i fartøyet.
– Gode muligheter for å plassere turbinblader og annen større last på dekk.
– En potet, rett og slett. Et fartøy som kan ta alt fra korn som bulklast til prosjektlast i lasterom og på dekk, skyter daglig leder i LMG Marin Torbjørn Bringedal inn.
For designselskapet er fremoverlente kunder svært viktig, understreker de.
Unikt i markedet
– Dette er 7,000 dwt prosjektlastskip med et design som er ganske unikt i markedet, forteller Tvedt i Grieg Maritime til Kystens Næringsliv.
Motor er ikke avgjort ennå, selv om det er tatt høyde både for metanol og ammoniakk. Det grønne tankesettet bak fartøyet går videre i bruk av batterier, landstrøm, dynamisk propelldriftssystem og muligheter for produksjon av grønn energi i fremtiden.
Det skal muliggjøres gjennom bruk av brenselsceller og større batterikapasitet. Nicolai Grieg, administrerende direktør i Grieg Edge, uttaler dette:
– Skipenes fleksible design muliggjør en potensiell overgang til lavutslippsdrivstoff ved levering, forutsatt at markedet og infrastrukturen tillater det, selv om de for øyeblikket ikke er fullt ut i stand til nullutslipp.
Uvanlig løsning i fraktsegmentet
Designerne i LMG Marin har vært opptatt av å optimalisere skroglinjene for å få ned fuelforbruket. Med diesel-elektriske motorer og DC-grid, står døren på vidt gap for langt mer fremtidsrettede løsninger.
– Her innebærer diesel-elektrisk fremdrift to elektromotorer som driver propellen via et gir med turtallsstyring. Dette er ennå uvanlig i det segmentet, sier prosjektlederen.
Med elektrisk drift er fartøyet også bare en motoroppgradering unna alternative drivstoff.
– Den er sånn sett klargjort for ammoniakk, bekrefter Bringedal.
– Det finne ikke salgbare ammoniakkmotorer ennå, og vi forventer ikke at det skjer før i 2027. Det skjer mye, blant annet hos Wärtsilä, men det er erfaringsvis et stykke fra testing til et kommersielt produkt.
Nytt AS
– Det nye AS-et er for å ha et eierskap på disse skipene, sier Tvedt.
Ifølge nyregistreringen skal Skarv Shipping AS drive utenriks sjøtransport med gods, samt investere i, eie og operere skip og eie andeler i skipseiende selskaper med sikte på å levere effektive, pålitelige og miljøvennlige shippingtjenester.
Det første fartøyet skal ifølge kontrakten leveres i tredje kvartal i 2025, med de påfølgende nybyggene med fire måneders mellomrom fra verftet i Kina.
– Disse skipene er langt mer klimavennlige enn det vi ser i det kystmarkedet i Europa i dag, med svært lavt drivstofforbruk. De er ikke det vi ser for oss som den endelige klima løsningen for skipsfarten, men de representerer et stort skritt i riktig retning, uttaler administrerende direktør i Skarv, Jan Øivind Svardal.
Høy og bred last
LMG sin design er ikke bare konsentrert rundt grønne løsninger. Også selve lasthåndteringen er tenkt på nytt, melder selskapet, som selv omtaler det som «bemerkelsesverdig effektivitet i lasthåndtering og kostnader».
Lastehåndteringen omfatter åpne toppfunksjoner som muliggjør flytting av både høy og bred last, med ekstra lasteinntak og kraftigere luker og mellomdekk. Designen er særlig gjort med den gryende havvindnæringen i bakhodet, og transport av mellomstore deler og moduler. Det skal også gi store muligheter for prosjektlast i short-sea.
(Vilkår)