Lover full rulle med ny dokk
Etter at den nye tørrdokken er på plass lover direktøren ved Larsnes Mek. Verksted full sysselsetting mesteparten av neste år.
– Den nye tørrdokkhallen har vært fullstendig okkupert siden vi tok den i bruk 1. oktober i fjor. Vi må stadig avvise folk som spør om vi har ledig kapasitet, sier administrerende direktør ved Larsnes Mek. Verksted, Jarle Gunnarstein, til Kystens Næringsliv.
Bygger 250 meter ny kai
Den innebygde tørrdokken er126 meter lang og 24 meter bred. Den gjør at sunnmørsverftet, som tradisjonelt har vært store på fiskefartøy og på brønnbåter, også kan ta del i et helt annet marked. I så måte var 92 meter lange «Havila Troll», som er et slepe- og supplyfartøy for offshorebruk, et av de første fartøyene i den nye dokken.
Men det er mer. Det er bygget om lag 250 meter nye kaier. Med kaien inne i dokken gir det verkstedet totalt 375 meter kai. Neste byggetrinn omfatter et nytt administrasjonsbygg med kontorer, garderober og kantine for de ansatte.
Tross de store investeringene gikk bedriften med overskudd også i fjor. I fjor kom inntektene på 703 millioner kroner, mens resultatet før skatt var på knappe 19 millioner kroner, ifølge Proff.no.
Nytt bein å stå på
Gunnarstein medgir at de store investeringene har ført til at resultatet ikke er like bra som året før.
Da fikk bedriften et driftsresultat på 49,7 millioner og et årsresultat på 45,1 millioner kroner.
– Men utbyggingen har gitt oss et nytt bein å stå på. Når vi er ferdige vil vi være blant de mest moderne og kostnadseffektive anleggene i landet. Da vil vi kunne oppfylle de fleste behov for ombygging, reparasjon og vedlikehold av alle typer båter langs kysten vår, sier Gunnarstein til Kystens Næringsliv.
Verkstedet ble ifølge deres egen hjemmeside «startet på en holme ut mot havgapet» så tidlig som i 1916. Nå har de 80 fast ansatte, men har i årets første seks måneder hatt opp mot 250 personer i arbeid.
Verdens første
Larsnes Mek har inngått avtale med Myre Kystdrift om byggingen av verdens første kombinerte snurrevad- og bløggebåt.
Fartøyet vil være drøye 50 meter langt og 12 meter bredt. Det er designet av Måløy-selskapet Seacon AS.