Luksusyachten til «den gale hunden» fra Libya, Muammar al-Gaddafi, er nå totalt forvandlet.

En gang var den et luksuriøst dieseldyr, før den i 2008 endte sine dager på rev utenfor Libyas kyst. Nå ligger den og slumrer i opplag på BMVs tidligere verft i Bergen.

Nå er yachten verdens første null-utslipp-yacht med hydrogenmotor, snart klar til sjøsetting. Det eneste som mangler er restfinansiering. Mer om det lenger ned i saken.

Det nye navnet er «Hydrogen Viking». Båten er eid av aksjeselskapet Green Yacht, som er et selskap som jobber med utvikling av utslippsfrie energiløsninger til maritim sektor.

Hydrogen Viking _båt. Hydrogen Viking_illustrasjon. Foto: Hydrogen Viking

– Vi har vært gjennom en båthistorie det sikkert ikke finnes makan til Norge. Kjøpet av Gaddafi-båten har inkludert en real dose galskap, banebrytende ny teknologi og en opplevelse av å være med i James Bond-film, sier Guillermo Berger.

Sammen med broren Per Erik kjøpte han i 2016 yachten fra et verft på Malta.

Fra soverom til kunnskapsrom

Vi står midt inne i det som var Gaddafis luksussoverom i akterenden av båten. Nå er alt ribbet bort. I løpet av kort tid skal det bygges et konferanserom her med plass til 32 mennesker.

Muammar al-Gaddafi. Foto: ANTONY NJUGUNA

Målet er at studenter og folk fra maritim næring kan bruke båten som et maritimt klasserom for å lære mer om hvordan hydrogen og brenselsceller kan drive en båt.

I tillegg håper eierne på å leie ut båten på det åpne markedet.

– Det vi viser fram er en verdensnyhet, sier Per Erik Berger engasjert.

Litt bakenfor klasserommet ligger det som blir et 36 meter stort motorrom. Her blir det direkte inngang fra konferansegulvet og glassgulv i dørken, slik at man kan se rett ned på de to elektromotorene på 1,5 megawatt hver.

I tillegg kan man se brenselscellemodulen til Corvus og Toyota.

Det blir et unikt skue og selve julaften for alle miljøbevisste motorinteresserte, mener de to gründerbrødrene.

Yachten vi står inni har en maksfart på 50 knop når kominasjonen av batteri og hydrogendrevne brenselceller sørger for at elektromotorene sparker fra for alvor.

Tusenvis med arbeidstimer

I dag er brødrene eiere i selskapet Green Yacht, hvor blant annet Corvus og Greenstat, sistnevnte en avlegger fra Christian Michelsen Research, har en stor eierandel.

– Vi har jobbet tusenvis av timer med denne båten i ti år nå. Hadde vi ikke vært så dedikert på å få til hydrogenteknologien, hadde vi gitt opp for lenge siden. Sammen med gode samarbeidspartner har vi vært i forkant av eksisterende teknologi hele tiden. Derfor har vi også slitt med å få forskningsstøtte. Utrolig nok, smiler Guillerno Berger og stryker hånden over en av de to store propellene.

Først i verden – over 50 knop

Men la oss først se på teknologien og hva eierne håper den kan bidra med for å få ytterligere fart på det grønne skiftet til sjøs.

Båten er fremdeles en 30 meter lang Sunseeker Predator 95.

Hydrogen Viking – Gaddafis tidligere luksusbåt skal snart sjøsettes i Bergen. Foto: Green Yacht

Båten vil bli benyttet til testing av et fullskala energisystem hvor man ønsker å demonstrere mulighetene knyttet til hydrogendriften på hurtiggående yachter.

Men: Teknologien er lett skalerbar og kan brukes på langt større skip – som eksempelvis supplybåter og lignende.

– Målet er å bli først i verden med en båt som krever flere megawatt for å drive et fartøy på rundt100 fot opp i høy hastighet uten fossile energikilder som støtteløsning. Båten vil være en teknologidemonstrator som baner vei for andre prosjekter. Green Yacht ser derfor fram til å skape et nullutslippsfartøy som vil legge grunnlaget for andre hydrogendrevne båter, sier Guillerno Berger.

Skiller seg ut fra blant annet hydrogenferjer

Det finnes ferjer som går på hydrogen allerede. Hydra er i drift, og i løpet av 2025–2026 vil Vestfjordsambandet bestå av hydrogenferjer. Men en stor forskjell som gjør Hydrogen Viking til en større nyhet enn ferjer, mener Guillermo Berger.

– Vår båt og en hydrogenferje har samme drivlinje. Men en ferje har flytende hydrogen i tanker, har vi komprimert hydrogen som kan etterfylles på samme måte som diesel, enkelt forklart. I tillegg har vi langt kraftigere brenselsceller og batteripakke for å skape en langt høyere effekt. Vi skal opp i 50 knop. Det trenger ikke en ferje, sier Berger.

Slik virker kombinasjonen hydrogen og brensecelle
  • Elektrodene i en brenselscelle består av porøst karbon med et tynt lag platina inn mot membranen. Elektrodene tilføres hydrogen (H2) på ene siden, og oksygen (O2) på andre siden.
  • Oksygen hentes fra luften, mens hydrogen leveres fra tanker med helt rent hydrogen.
  • Hydrogen kan lagres flytende eller som gass under trykk, noe som igjen påvirker energitettheten. I første runde skal fartøyet ha tanker med hydrogen under trykk.
  • Det porøse karbonet gjør at oksygenet og hydrogenet beveger seg mot platinasjiktet.
  • Patinaen gjør at oksygenmolekylene deler seg i to oksygenatom, og at hydrogenmolekylet på den andre siden deler seg i en hydrogenkjerne og i elektroner.
  • Oksygenatomene vil så trekke hydrogenatomene mot seg. Membranen slipper kun igjennom hydrogenatomer.
  • Ved å montere en strømførende krets mellom de to elektrodene så kan også elektronene bevege seg over på den andre siden.
  • Når hydrogenatomene og elektronene er kommet over på samme side som oksygenatomene, reagerer de med hverandre og danner vann (H2O).
  • Dette vannet kan transporteres bort. Elektronenes vandring mellom elektrodene produserer strøm og det er denne energien vi vil bruke til framdrift av fartøyet.
Kilde: Hydrogenviking.no

Skjær i sjøen

Til tross for stor optimisme over flere år, kan finansielle skjær i sjøen få hydrogensatsingen til å havarere, sier styreformann i Green Yacht, Vegard Frihammer.

– Det gjenstår en del arbeid før båten kan sjøsettes. Innredning med alt av elektrisk arbeid må fullføres. Arbeid med motorer og drivverk må sluttføres. Maskinrommet med hydrogentanker og brenselsceller må på plass. Eksisterende eiere har tatt de tre første etappene med nybrottsarbeid, sier Frihammer.

– Nå gjenstår sjarmøretappen, men vi trenger åtte millioner av ny eier(e) for å fullføre prosjektet.

Han legger til:

– Uten frisk kapital vil dette prosjektet stoppe helt opp. Båten vil da legges ut for salg. For oss som brenner for det grønne skiftet og hydrogen som drivstoff, vil det være en trist dag. Det gjelder også for alle dem i maritim næring som ønsker å lære å ta i bruk denne type teknologi, sier han.

Hydrogen Viking sett fra innsiden. Brødrene Berger står her i det tidligere soverommet til Gaddafi. Nå blir det konferanserom her. Foto: Arvid Steen

Har troen på sjøsetting 2024

Mundal Verft og Bergen Skipsinnredning har fått oppdraget med å ferdigstille båten, om pengene kommer inn de neste månedene.

Hydrogen Viking. Hydrogen Viking super yacht. Foto: Gille Berger

– Vi er et gjeldfritt aksjeselskap med en enorm oppside. Jeg har stor tro på at dette løser seg innen kort tid. Vi er i god dialog med flere potensielle investorer. Vi jobber også med en løsning gjennom folkefinansiering, men vi trenger fremdeles tre millioner i frisk kapital, sier Guillermo Berger.

Målet er å cruise lydløst rundt i fjorden utenfor Bergen til våren. Som første utslippsfrie yacht i verden.

– Vi har ikke gitt opp hydrogendrømmen vår enda, sier de to brødrene Berger.