Mente katastrofen var dager unna: – Feil, sier forskere
Naturverforbundet varslet at utslippene fra ulykken i Nordsjøen var kritisk nær. Forskerne mener det er litt mer komplisert enn som så.
– Naturvernforbundets påstand er feil, det er snakk om mange måneder – om noen gang – og ikke dager før dette eventuelt kan treffe norskekysten.
Det sier forsker Knut-Frode Dagestad ved Meteorologisk institutt til Kystens Næringsliv.
Han fortsetter:
– Animasjonen som de viser er for øvrig en simulering av plast som jeg utførte i 2021.
Tok fyr
10. mars kolliderte det portugisiske konteinerskipet MV Solong med et amerikansk tankskip, MV Stena Immaculate, utenfor Øst-Yorkshire.
Tankskipet, lastet med flydrivstoff, stod i brann.
Et av mannskapet på konteinerskipet omkom, mens alt mannskap på tankskipet ble reddet. Britiske redningsressurser jobber nå med oljevernberedskap.
Forskerne tror ikke båtbrannen vil få umiddelbare konsekvenser i Norge.
Viser animasjon
Dagestad peker på Naturvernforbundets uttalelser på sosiale medier, der de igjen peker på Kystverket:
I ettertid har Kystverket selv rykket ut med en presisering om egne modeller for scenarioet. Der er budskapet noe annet.
Støtte fra forsker
Wollebæk får altså langt på vei støtte av Dagestad ved Maritimt varslingssenter ved Meteorologisk institutt i Bergen.
– Vi har drivbanemodeller til å beregne drift, selv om det er stor usikkerhet på større avstander, sier han.
Varslingssenteret har ansvaret for norske områder, og har drivbanemodeller for blant annet oljesøl, kjernefysiske utslipp, søk- og redning, isfjell og plastavfall. Disse drivbanemodellene benyttes blant annet av Kystverket.
– Den lengste avstanden vi har opplevd var utslippet fra Njord A ved nyttår.
Første gang i Norge
Nyttårsaften i fjor ble det sluppet ut 75 kubikkmeter råolje fra Equinors plattform, 130 kilometer nordvest for Kristiansund. I ettertid fant Kystverket oljeklumper langs kysten av Trøndelag, blant annet på Frøya, Hitra, Flatanger og Nærøysund.
Avstanden mellom utslippsstedet utenfor East Yorkshire og Norskekysten er i overkant av 700 kilometer.
– Det er for øvrig første gang vi har registrert denne typen forurensning fra norske plattformer.
Dagestad er usikker på hvilken effekt utslippet utenfor den britiske kysten vil ha.
– Den vil jo nå eventuelle fiskefelt i norske økonomisk sone først, men det er mange faktorer som spiller inn, også på hvor skadelig det er. Men det vil ta flere måneder før dette kan nå norskekysten, og i mellomtiden vil nok det aller meste være fordampet eller oppløst.
Perifert for Norge
Også ved Havforskningsinstituttet i Bergen er hendelsen registrert.
Oseanograf og forsker ved Havforskningsinstituttet Jon Albretsen sier til Kystens Næringsliv at følgene etter båtbrannen så langt «er noe perifer».
– Om du holder vind ute av det, så går strømmene der sørover langs kysten. Da blir veien til Norge enda lenger, og gjør det til en noe perifer trussel.
– Enkelte typer olje legger seg på overflaten, og lettere drivstoff kan spre seg videre utover. Samtidig er havet stort, og det vil hjelpe på uttynningen på vei bort hit.
– Du må ha en svært optimal vindretning for å nå norsk sone, og jo sterkere vind, jo mer vil dette tynnes ut.
(Vilkår)