Mente katastrofen var dager unna: – Feil, sier forskere

Naturverforbundet varslet at utslippene fra ulykken i Nordsjøen var kritisk nær. Forskerne mener det er litt mer komplisert enn som så.

Slik blir det trolig likevel ikke utenfor kysten av Sør-Norge med det første. Bildet er et illustrasjonsfoto.
Slik blir det trolig likevel ikke utenfor kysten av Sør-Norge med det første. Bildet er et illustrasjonsfoto.Illustrasjonsfoto: Kransodar Krai administration

– Naturvernforbundets påstand er feil, det er snakk om mange måneder – om noen gang – og ikke dager før dette eventuelt kan treffe norskekysten.

Det sier forsker Knut-Frode Dagestad ved Meteorologisk institutt til Kystens Næringsliv.

Han fortsetter:

– Animasjonen som de viser er for øvrig en simulering av plast som jeg utførte i 2021.

Tok fyr

10. mars kolliderte det portugisiske konteinerskipet MV Solong med et amerikansk tankskip, MV Stena Immaculate, utenfor Øst-Yorkshire.

Det var Stena Immaculate fra 2017, og med 49.700-dødvekttonn som gikk opp i flammer denne uken.Foto: Stena Bulk

Tankskipet, lastet med flydrivstoff, stod i brann.

Les mer om hendelsen her:

Et av mannskapet på konteinerskipet omkom, mens alt mannskap på tankskipet ble reddet. Britiske redningsressurser jobber nå med oljevernberedskap.

Forskerne tror ikke båtbrannen vil få umiddelbare konsekvenser i Norge.

Viser animasjon

Dagestad peker på Naturvernforbundets uttalelser på sosiale medier, der de igjen peker på Kystverket:

«Modelleringen fra Kystverket viser hvordan oljen kan drive […] Ifølge avisa kan tankeren ha inneholdt flydrivstoff (Jet-A1), som ligner diesel. Dette sprer seg som en tynn film over store områder i stedet for å klumpe seg i fjæra, men er likevel svært skadelig. […] Kyststrømmen kan bringe oljen til våre strender i løpet av få dager. Vi følger situasjonen nøye!»
Dette er animasjonen Naturvernforbundet lenker til:

I ettertid har Kystverket selv rykket ut med en presisering om egne modeller for scenarioet. Der er budskapet noe annet.

– Kystverket har gjennomført en drivbaneberegning som viser at det er veldig lite sannsynlig at utslippene kommer til å nå Norge, opplyser avdelingsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk til NTB, slik blant andre Dagsavisen referer pressetjenesten.

Støtte fra forsker

Wollebæk får altså langt på vei støtte av Dagestad ved Maritimt varslingssenter ved Meteorologisk institutt i Bergen.

Knut-Frode Dagestad er forsker ved Meteorologisk institutt.Foto: Privat

– Vi har drivbanemodeller til å beregne drift, selv om det er stor usikkerhet på større avstander, sier han.

Varslingssenteret har ansvaret for norske områder, og har drivbanemodeller for blant annet oljesøl, kjernefysiske utslipp, søk- og redning, isfjell og plastavfall. Disse drivbanemodellene benyttes blant annet av Kystverket.

– Hvor langt kan denne typen utslipp nå?

– Den lengste avstanden vi har opplevd var utslippet fra Njord A ved nyttår.

Første gang i Norge

Nyttårsaften i fjor ble det sluppet ut 75 kubikkmeter råolje fra Equinors plattform, 130 kilometer nordvest for Kristiansund. I ettertid fant Kystverket oljeklumper langs kysten av Trøndelag, blant annet på Frøya, Hitra, Flatanger og Nærøysund.

Avstanden mellom utslippsstedet utenfor East Yorkshire og Norskekysten er i overkant av 700 kilometer.

– Det er for øvrig første gang vi har registrert denne typen forurensning fra norske plattformer.

– Hvor lang tid tok det før det nådde fram?
– Det tok et par måneder.

Dagestad er usikker på hvilken effekt utslippet utenfor den britiske kysten vil ha.

– Den vil jo nå eventuelle fiskefelt i norske økonomisk sone først, men det er mange faktorer som spiller inn, også på hvor skadelig det er. Men det vil ta flere måneder før dette kan nå norskekysten, og i mellomtiden vil nok det aller meste være fordampet eller oppløst.

Perifert for Norge

Også ved Havforskningsinstituttet i Bergen er hendelsen registrert.

Oseanograf og forsker ved Havforskningsinstituttet Jon Albretsen sier til Kystens Næringsliv at følgene etter båtbrannen så langt «er noe perifer».

– Om du holder vind ute av det, så går strømmene der sørover langs kysten. Da blir veien til Norge enda lenger, og gjør det til en noe perifer trussel.

– Hva vil skje med giftstoffer og flybensin nå?

– Enkelte typer olje legger seg på overflaten, og lettere drivstoff kan spre seg videre utover. Samtidig er havet stort, og det vil hjelpe på uttynningen på vei bort hit.

– Hva skjer om vindretningen peker rett på oss?

– Du må ha en svært optimal vindretning for å nå norsk sone, og jo sterkere vind, jo mer vil dette tynnes ut.

(Vilkår)
Publisert 18. March 2025, kl. 10.56Oppdatert 18. March 2025, kl. 11.54
OljesølBrannNaturvernforbundetMeteorologisk instituttHavforskningsinsituttet