Militær ekspert: Stor sjanse for at det smeller før fartøyene er sjøsatt
Forsker ved Sjøkrigsskolen frykter verdenskrig innen 10 år: – Å få bygget fregatter og standardiserte fartøy haster, men jeg frykter byråkratisk jungel gjør at fartøyene kommer for sent, sier han.
Det var under Kystens Næringslivs direktesendte debatt «Super-tirsdag» at Ståle Ulriksen ble spurt om han så noen mørke skyer i horisonten når det gjelder utdelingen av forsvarsmilliardene og maritim industri som ønsker å bygge sjømateriell for Forsvaret.
Mer om hva de mørke skyene betyr for oss alle, litt lenger nede i artikkelen.
Ulriksen mener at et forsvarsløft var på sin plass.
Men:
– Det er vel og bra med et løft for Sjøforsvaret. Men jeg frykter at en «byråkratisk jungel» i Forsvaret bidrar til at det tar for lang tid før nye fartøy er på sjøen. Vi har Forsvarsmateriell og Forsvarsbygg og en stor gruppe byråkrater, yrkesmilitære og politikere som skal mene noe. Det går for sent å bygge nye fartøy, og i mellomtiden øker trusselbildet dramatisk, sier han til Kystens Næringsliv.
Ståle Ulriksen
- Ståle Ulriksen er forsker og høgskolelektor på FHS/Sjøkrigsskolen.
- Ulriksen var assisterende direktør ved NUPI i perioden 2000–2006 og ledet avdeling for sikkerhet og konflikthåndtering fra 2007 til 2012.
- Han var medlem i Forsvarspolitisk utvalg i 2006–2007 og i Utenriksdepartements sikkerhetspolitiske utvalg 2010–2013.
- Han har skrevet flere rapporter og deltatt i militære prosjekter
Han viser også til masteroppgaver om Sjøforsvaret som understøtter at det tar for lang tid å få noe gjennomført i Sjøforsvaret.
– Heldigvis er ubåtprogrammet i rute. Men at første fregatt blir levert innen 2029 er kanskje vel optimistisk, sier han.
Kan bygges i Norge
I Kystens Næringslivs spalter har vi hatt flere artikler om verftsdirektører og fagfolk som håper Norge kan bygge fregatter. Ikke bare de standardiserte fartøyene.
Det er slettes ikke så usannsynlig som mange vil ha det til, mener Ulriksen.
– Våre allierte verft sliter med kapasitet. I USA er de forsinket med sine skip. Det samme i Storbritannia. Mulighetene for at blant andre Vards eiere, den italienske verftsgruppen Fincantieri som har bygget krigsskip over hele verden, kan bygge i Norge – vel, det er en mulighet der, sier Ulriksen.
Men det haster altså, forteller forskeren fra Sjøkrigsskolen.
For han er ikke utpreget optimist for framtiden.
For vi skal tilbake til de mørke skyene som programleder Øystein Hauge spurte om er dramatiske, forteller Sjøkrigsskolens representant i debatten.
Første smellet kommer fra kineserne
Vil ikke tippe på sjansene for krig
Ståle Ulriksen er sivilt ansatt ved Sjøkrigsskolen.
Oberstløytnant Palle Ydstebø overlærer ved seksjon for landmakt ved Krigsskolen. Han har blant annet en doktorgrad i War Studies ved University of Glasgow.
Hva mener han om Ulriksen spådommer om global krig innen de neste ti årene?
– Når det gjelder sannsynligheten for storkrig så har jeg ikke grunnlag for å gi noen sannsynlighet for storkrig om så og så mange år. Men jeg mener at utfallet av krigen i Ukraina kan ha mye å si for faren for krig andre steder i verden. En klar ukrainsk seier med en tydelig støtte fra vestlige demokratier kan bidra til å avverge krig i Europa og andre steder der vesten har forpliktet seg til å støtte, sier Palle Ydstebø til Kystens Næringsliv.
Tilbake til forskeren som har en siste ting på hjertet som garantert flere innen verftsindustrien, og redere garantert har tenkt på.
Ulriksen legger nemlig til, litt ettertenksomt til slutt:
– Så skal vi huske på at mange, norske sivile skip bli bygget i Østen. Hvem skal bygge for oss om det smeller der borte? Det er også verdt å tenke på når det gjelder sivil skipsfart og deres rolle i en krigssituasjon, sier han.