Avtalen har også en opsjon på et fjerde fartøy.

Det er gode nyheter for Havyard Leirvik, som har hatt et 2023 i motbakke og motvind, inntil de to siste månedene hvor alt løsnet.

Skipene måler 84,5 meter, er 15 meter bred og har plass til 60 biler og 250 passasjerer, inkludert mannskap.

Batterikapasiteten for hver av ferjene er omtrent 8000kWh, og blir dermed de ferjene med størst batterikapasitet i Norge.

Bergensselskapet LMG Marine har designet båtene som blir identiske.

Stor stemning i Leirvik

– Det er nesten litt absurd, men veldig stas at Havyard Leirvik har sikret seg to nybyggkontrakter på under to måneder. Vi har virkelig gjort et formidabelt comeback etter vi ble kjøpt opp av tyrkiske eiere, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik til Kystens Næringsliv.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.

Hun legger til at verftet nå har fått en langsiktighet de ikke har hatt på veldig lenge:

– Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg, sier Smådal.

Lang batterihistorie

Havyard har en lengre historie med bygging av batteri ferjer, både når det gjelder rene nybygg og ombygginger ifra diesel mekanisk.

Det er nesten litt absurd, men veldig stas at Havyard Leirvik har sikret seg to nybyggkontrakter på under to måneder.

Silje Smådal, salgssjef Havyard Leirvik

-Vi har stor erfaring med bygging av tilsvarende fartøy, og dette blir den første leveransen i den nye eier- strukturen, der skrogproduksjonen skal foregå i Tyrkia, og utrustningsarbeidet i Leirvik. Vi ser fram til felles å kunne levere et godt produkt til Norled, sier Tor Leif Mongstad, administrerende direktør i Havyard Leirvik.

Må rekruttere

Nybygg-oppdragene til Havyard Leirvik betyr også at verftet trenger flere folk.

Silje Smådal, salgssjef Havyard Leirvik. Foto: Havyard Leirvik

– Vi fikk sendt ut de første annonsene rett før jul. Det er også veldig gledelig at vi blir flere folk. Vi trenger produksjonssjefer, verftsfolk og ikke minst traineer, sier salgssjef Smådal.

De nye elektriske ferjene kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent. Batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.