Over kan du se jubileumsfilmen til Bergens Rederiforening. Den viser litt av den 125 år gamle historien til medlemsbedriften for rederne på Vestlandet.

Lederen i Bergens Rederiforening, Trygve Nøkleby, har fremdeles ballonger liggende på kontoret i Bergen etter 125-årsbursdagen i forrige uke.

Noen konfettirester har gjemt seg i krokene i det ærverdige bygget fra 1931. Stemningen blant de 80 medlemsbedriftene er god.

Trygve Nøkleby. Foto: Bergens Rederiforening

Rederne tjener penger. Pressen i blådressen er skarp.

Men ikke siden 1899, da Christian Michelsen startet foreningen, skjer det så mye på en gang.

Og det er noen skjær i sjøen.

Må bli mer synlige

Les også denne saken om hva Maritime Bergen mener er de største utfordringene for rederne.

Bergens Rederiforening er en medlemsorganisasjon som har overlevd to verdenskriger. Men oppgavene står i kø.

Nøkleby teller på fingrene:

  • Vi står ovenfor noen av de største utfordringene siden vi ble stiftet.
  • Vi må bli mer synlige i samfunnet.
  • Vi står ovenfor den største grønne skiftet i historien innen skipsfart. Ingen vet hva som blir framtiden miljøløsning; batteri, hybrid, gass …
  • Kampen om å rekruttere sjøfolk har tilspisset seg. Vi har et underskudd på norske sjøfolk, og det ønsker vi å snu.
  • Vært ute i en storm før. Dette skal vi jobbe oss ut av med våre medlemmer.

Men er han pessimist? Nei da. Langt derfra.

– Vi er en sprek og oppegående 125 åring som skal ri av denne stormen også. Men det er klart at det er mange utfordringer på en gang nå. Men vi utvikler oss vi også. På mange måter er det et generasjonsskifte på gang. Og det er positivt. Jeg vil nok si at foreningen vår og våre medlemmer står ovenfor de største utfordringene på 125 år.

Sier Trygve Nøkleby til Kystens Næringsliv, mens han skuler forsiktig opp på bildet av Christian Michelsen som stiftet foreningen for 125 år siden.

Ser endringer i bransjen

I 1899 var det knapt kvinner om bord på skip.

I dag er det helt naturlig at kvinner styrer supertankere.

I tillegg blir det flere av dem. Rekrutteringen har tatt seg opp, melder Odfjell.

Malin Gåsvær Haugen er styrmann på en Odfjell-kjemikalietanker på 183 meter. Hun holder på med en master i maritim ledelse.

Det er kaptein til sjøs hun har lyst å bli.

– Jeg elsker å være ute på sjøen. Videreutdanningen er et mål for å ha flere bein å stå på. Men akkurat nå lengter jeg etter å være på de sju hav igjen, sier 27-åringen fra Bergen til Kystens Næringsliv.

Ikke hjelp fra regjeringen

Konsernsjefen i Odfjell, Harald Fotland, deler bekymringen til Nøkleby når det gjelder kampen om de beste hodene til maritim næring:

– Operativ sjøgående erfaring er en kritisk kompetanse for hele det norske maritime clusteret og vi ser med bekymring på de seneste års utvikling. Regjeringen har svekket insentivene for å drive slik opplæring samtidig som behovet i næringen bare øker og øker.

– Når regjeringen nå skal starte budsjettplanlegging for 2025 så er det vårt håp at de denne gangen tar tilbakemeldingen fra næringen på alvor, sier Fotland til Kystens Næringsliv.

Litt mer optimisme fra styrmannen

Om Nøkleby og konsernsjefenen hos Odfjell er litt bekymret på vegne av sine medlemmer og sitt rederi, kan styrmann Malin melde om at hun også ser positive takter innen rekruttering til hennes yrke.

– På få år har jeg sett at sjømannsyrket er blitt mer populært blant unge mennesker. Det merker jeg godt når jeg er ute på rekrutteringsmesser. Samtidig er det slik at sjømannsyrket er mer allsidig enn for noen år siden. Nå trenger du ikke være «sjømann» hele livet, men kan videreutdanne deg slik at mulighetene innen et rederi neste er uendelige, sier Malin Gåsvær Haugen.

Med en maritim utdanning vil det også være enormt mange spennende jobbmuligheter på land forteller hun.

Hun legger til at ting har snudd seg til det positive de siste årene.

– Jeg kan kun snakke på vegne av egen arbeidsgiver, Odfjell SE, men selskapet har de siste årene jobbet hardt og målbevisst på å tiltrekke seg unge mennesker. Odfjell er med på de fleste rekrutteringsmesser, og blir godt tatt imot. Det er alltid kult å fortelle om yrket mitt til andre, og om hvordan det er å styre en kjemikalietanker, smiler hun.

Gir noe tilbake

Malins ord er sjanti-musikk i ørene (Sjanti; fra engelsk shanty, chant (e) y, muligens fra fransk chantez «syng», er en type arbeidssang sunget av sjøfolk) til lederen for Bergens Rederiforening.

Nå planlegger han bursdagsfeiring for bergenserne til våren.

– Det blir mange aktiviteter under One Ocean Week 13–19. april. Den helgen blir det Maritim lørdag og familiedag på søndag med alt fra regatta med seiljoller, maritime konkurranser og åpent skip i Vågen, sier Nøkleby.

125-åringen skal sette preg på Bergen i april.

– Kanskje enda flere får øynene opp for at regionen er blant de største i verden innen maritim bransje. Det er er nok av grunner til å feire med ballonger og skipsdåper i Bergen i 2024, sier rederienes mann i byen mellom de sju fjell.

Lyst å lese mer om dette temaet? Her kan du lese mer om styrmann Malin og Odfjell: