Mistet ti fartøy, og tapte 60 millioner kroner i omsetning

Managementselskapet Remøy Shipping slikker sårene etter at nesten halve flåten forsvant ut. Daglig leder mener likevel at mye peker veien opp. 2023 ønsker han imidlertid ikke å spå.

Daglig leder i Remøy Group, Karl Johan Bakken.
Daglig leder i Remøy Group, Karl Johan Bakken.Foto: Per Ståle Bugjerde

Det er salget av de ti fartøyene fra boet etter Hermitage Offshore som nå legger en skygge over Remøy Groups årsregnskap for 2022. Fartøyene var eid av DNB og SEB, og i sum en betydelig del av omsetningen til selskapet, som driftet flåten for bankene.

– Bankene hadde kjøpt fartøyene ut av konkursboet i New York, men valgte å selge ut flåten mot slutten av 2021, forteller Karl-Johan Bakken til Kystens næringsliv.

Remøy Group (konsolidert)
Konsolidert, tall i NOK 2022 2021
Sum driftsinntekter 228.051.318 288.848.202
Driftsresultat 138.084 21.538.260
Resultat før skatt -17.231.363 995.028
Sum eiendeler 448.078.860 872.227.404
Årsresultat -13.627.550 -1.387.237

Inntektene forsvant

Bakken er daglig leder i Remøy Group, som omfatter Remøy Shipping, Remøy Standby, Rem Stadt, Nordsjøbas, R S Crewing, Farm og Fosnagård.

De siste fartøyene fra Hermitage gikk ut av managementet til Remøy Shipping i første halvdel av 2022.

– Da forsvant inntektene for managementet, i tillegg til at vi hadde hatt vårt eget mannskap på et par av fartøyene med relatert omsetning i crewing-selskapet vårt.

Nå pågår arbeidet for fullt med å sikre god lønnsomhet gjennom 2023.

Der det konsoliderte regnskapet for Remoy Group i 2021 viste en omsetning på 288,8 millioner kroner, endte fjoråret på 228,1 millioner kroner. Driftsresultatet viste 100.000 kroner, der samme resultat året før talte 21,5 millioner kroner.

Det ga et årsresultat på negative 13,6 millioner kroner. Til sammenligning lå årsresultatet i 2021 på -1,4 millioner kroner.

Remøy Group sin "Rem Crusader" er nyeste tilskudd i porteføljen.Foto: Remøy Group

Forvalter tolv

I dag forvalter Remøy Shipping 12 fartøy, eier to, og er «en av de tyngste eierne» i nye Rem Crusader, forteller Bakken.

– Vi jobber med å erstatte den omsetningen som forsvant i 20022, og der er vi på god vei til å komme tilbake til samme volum. Men, vi er ikke helt der ennå.

I oktober i fjor var Remøy Shipping et av seks selskap som ble tildelt forsyningsoppdrag for Equinor, til en samlet verdi av 2,5 milliarder kroner. For Remøys vedkommende omfatter kontrakten drift og mannskap til Etta Shipowning sin Rem Hrist.

Rem Hrist.Foto: Roderick Craig

– Hvordan vil 2023 stå seg mot 2022, tror du?

– Det er ikke godt å si, og jeg prøver vel egentlig å vri meg ut av akkurat det spørsmålet, ler han.

Bakken har imidlertid tro på at flere faktorer skal bidra positivt inn i bunnlinjen.

– Tidlig på høsten i fjor solgte vi unna to fartøy til Seatankers. Det ga inntekter, og vi beholdt i tillegg bemanning og management på skipene. Men samtidig gikk også omsetningsvolumet ned.

Positivt marked

Markedssituasjonen er imidlertid også godt nytt for Remøy-gruppen.

– Det skjer virkelig ting innenfor offshore nå, og pilene i markedet har pekt oppover de siste to år.

Noe som ikke har pekt oppover er kapasitet og fornyelse i flåten.

– Ratene er i ferd med å komme tilbake på et profitabelt nivå. Endelig! Den eldste delen av flåten er scrappet eller solgt ut, og bransjen har sett mange år nå uten kontrahering av tonnasje. Bufferkapasiteten er borte, mens etterspørselen forventes å være stabil i Nordsjøen og fremdeles stigende globalt.

Hvis daglig leder skal peke på noe som trekker i motsatt retning, så velger han det grønne skiftet.

– Først og fremst en vanskeligere tilgang på lånekapital. Alt skal kanaliseres inn i grønne prosjekt. For vårt eget rederi er mandatet at vi ikke skal forurense med det vi holder på med, samtidig som det er udiskutabelt at det fortsatt må produseres olje og gass i lang tid fremover.

Bakken forteller at hans eget konsern er tett på ulike teknologiske utviklingsløp.

– Vi var tidlig ute med LNG, og holder i dag på med et utviklingsprosjekt for ammoniakk, sammen med blant annet Equinor og Wärtsilä.

I 2022 brukte selskapet en drøy million på forskning og utvikling, og 19,3 millioner kroner i oppgradering av fartøy og overhaling av motorer.

(Vilkår)
Publisert 13. July 2023, kl. 13.35Oppdatert 13. July 2023, kl. 20.35
RemøyRemøy GroupÅrsrapport