Myklebust verft valgte Brunvoll-nyhet til nybygget

Et av produktene om bord på Skipsteknisk-designen er en nyhet fra Molde.

Brunvoll-thruster på REM sitt nye fartøy.
Brunvoll-thruster på REM sitt nye fartøy.Foto: Skipsteknisk/Brunvoll

Nå er kontrakt signert mellom Myklebust verft og moldenserne i Brunvoll på thruster-pakke til Rem Offshore sitt nye ESCV. Kontrakten har opsjon på enda et fartøy.

Fartøyet, designet av Skipsteknisk AS, er utformet for multifunksjonelle offshore-operasjoner og har betegnelsen ST-245 ESCV, eller Energy Subsea Construction Vessel.

Grønn pakke

Fartøyet bruker nesten halvparten så mye energi sammenlignet med andre sammenlignbare fartøy av samme tonnasje, med målet om nullutslipp.

Dette skal oppnås gjennom en kombinasjon av dualfuel-motorer som går på metanol, batteripakker, løfteutstyr med energigjenvinning og et høyeffektivt fremdriftssystem fra Brunvoll.

Selskapet skal levere en thruster-pakke bestående av to azimuth fremdriftsthrustere, to inntrekkbare azimuth-thrustere og en tunnelthruster.

Kompakt versjon

En av de inntrekkbare azimuth-thrusterne er en nyutviklet og mer kompakt versjon av Brunvolls tradisjonelle azimuth combi-thrustere, der thrusteren fungerer som en tunnelthruster i inntrukken posisjon.

Den nye combi thruster-designen har en betydelig lavere byggehøyde grunnet bruk av en lignende anordning for senking og heving som for ikke-combi-enhetene. Samtidig har økt effektivitet i innfelt posisjon.

(Copyright)
Publisert 16. May 2024, kl. 09.09Oppdatert 16. May 2024, kl. 09.12