Myklebust verft valgte Brunvoll-nyhet til nybygget

Et av produktene om bord på Skipsteknisk-designen er en nyhet fra Molde.

Brunvoll-thruster på REM sitt nye fartøy.
Brunvoll-thruster på REM sitt nye fartøy.Foto: Skipsteknisk/Brunvoll

Nå er kontrakt signert mellom Myklebust verft og moldenserne i Brunvoll på thruster-pakke til Rem Offshore sitt nye ESCV. Kontrakten har opsjon på enda et fartøy.

Fartøyet, designet av Skipsteknisk AS, er utformet for multifunksjonelle offshore-operasjoner og har betegnelsen ST-245 ESCV, eller Energy Subsea Construction Vessel.

Brunvolls nye, kompakte thruster AR80 Compact.Foto: Brunvoll

Grønn pakke

Fartøyet bruker nesten halvparten så mye energi sammenlignet med andre sammenlignbare fartøy av samme tonnasje, med målet om nullutslipp.

Dette skal oppnås gjennom en kombinasjon av dualfuel-motorer som går på metanol, batteripakker, løfteutstyr med energigjenvinning og et høyeffektivt fremdriftssystem fra Brunvoll.

Selskapet skal levere en thruster-pakke bestående av to azimuth fremdriftsthrustere, to inntrekkbare azimuth-thrustere og en tunnelthruster.

Skipsteknisk-designen.Foto: Skipsteknisk

Kompakt versjon

En av de inntrekkbare azimuth-thrusterne er en nyutviklet og mer kompakt versjon av Brunvolls tradisjonelle azimuth combi-thrustere, der thrusteren fungerer som en tunnelthruster i inntrukken posisjon.

Den nye combi thruster-designen har en betydelig lavere byggehøyde grunnet bruk av en lignende anordning for senking og heving som for ikke-combi-enhetene. Samtidig har økt effektivitet i innfelt posisjon.

(Copyright)
Publisert 16. May 2024, kl. 09.09Oppdatert 16. May 2024, kl. 09.12