Nå blir Fjord1-sjefen veldig attraktiv hos verftene og leverandørindustrien
Norske verft og leverandørindustri er med i konkurransen om kontrakter etter Fjord1 sikret seg Oppedal- Lavik. Fire ferger skal bygges til drøyt 1,5 milliarder kroner.
Hva sluttsummen for byggingen av de fire fergene blir, ønsker ikke administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland å si noe om nå.
Men etter det Kystens Næringsliv kjenner til, vil hver ferje koste opp mot 400 millioner – før den sjøsettes.
Dermed er det drøyt 1,5 milliarder kroner som skal fordeles ut til verft og leverandørindustrien.
Innen kort tid vil kontraktene bli signert i tur og orden. For anbudsprosessen begynte for en god stund siden.
- En kanondag
For administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, var det en kombinasjon av lettelse og glede da Statens Vegvesen annonserte hvem som vant anbudet med å drifte fergesambandet Oppedal - Lavik i går formiddag.
– Jeg satt i et møte i Oslo da vi fikk kontrakten. Det tikket inn en melding på telefonen min. Da ble dagen plutselig en kanondag for hele Fjord1-organisasjonen, sier Dagfinn Neteland.
– Vi har jobbet hardt og lenge med å få tilbake Lavik – Oppedal-sambandet. Minst ni måneder. For oss er dette en utrolig viktig kontrakt, sier han.
Tok revansje fra 2015
Fjord1 har altså jobbet lenge med å få på plass potensielle samarbeidspartnere – om de skulle få Lavik- Oppedal-kontrakten.
Den vant de foran snuten på Norled – som slo nettopp Fjord1 om anbudet i 2015.
– Når det regner på presten, drypper det på klokkeren. I dette tilfelle vil det dryppe store beløp til dem som skal bygge og innrede våre fire nye helelektriske, selvgående ferjer, sier Fjord1-sjefen.
Blir spennende måneder
Neteland sier at Fjord1 ikke har mer enn «tiden og veien» før de må komme i gang med bygging av fergene.
– Vi har flere anbud ute hos verft nå. Innen kort tid signerer vi kontrakter med de som skal bygge, og ikke minst de som skal levere teknologien og innredningen til våre nye ferjer, sier han.
Ferjene skal være ferdig til 2026. Å bygge en elektrisk ferje tar drøyt to år.
– Jeg gleder meg nå til å forhandle med dem vi har anbud ute hos. Det blir spennende måneder for oss og leverandørindustrien. Det er ikke ofte slike gigantkontrakter fordeles.
– Det er selvsagt veldig positivt for den maritime næringen å få være med i kampen om å få fergene klare, sier Neteland.
En kontrakt for framtiden
Han legger også til at kontrakten er viktig, sett i et framtidsperspektiv. Det blir mye ny teknologi som skal utvikles. Og kanskje ikke brukt før.
– Det er jo rett og slett en kontrakt for framtiden, som inkluderer det ypperste av hva vi kan få til av teknologi innen selvkjørende, elektriske ferjer. For oss som organisasjon betyr det at vi må utfordre oss selv og våre underleverandører. Og det er jo helt fantastisk, sier Dagfinn Neteland.
(Vilkår)