18. juli ble prototyp-fabrikktråleren «Ecofive» sjøsatt ved Norse Shipyard i Tyrkia. Selve utrustningsarbeidet skal imidlertid utføres i Ølensvåg, ved Westcon Yards.
– Nå krysser vi fingrene for godt vær, før vi kan ta fatt på vår del av arbeidet, sier Endre Matre som er leder teknisk og nybygg ved verftet.
Det er ikke første gang et byggprosjekt deles mellom utrustingsverftet Westcon i Ølensvåg og det tyrkiske verftet, som for øvrig har norsk administrerende direktør i Jon T. Håvardsen.
– Dette er et fartøy med en prototypløsning om bord. Hvordan er det å jobbe med?
– Prototyper og ny teknologi er alltid kjempeinteressant for oss. Samtidig er det helt i tråd med det vi ellers driver med.
Fisken holdes under vannlinjen
Ecofive er kort for «Eco-Friendly Fishing Vessel», og konseptet vant Westcon Yards, Ulstein Design & Solutions og rederiet Bluewild prisen Ship of the year under årets Nor-Shipping-messe i Lillestrøm.
Pristildelingen grunngis med fartøyets revolusjonerende teknologi og at nyvinningen er med på å gjøre «utslippsverstingen» fiskeri grønnere. Selv om skrogdesign og fremdriftsløsning med batteri og to propeller skal bidra til å kutte over en fjerdedel av utslippene fra fartøyet, er det likevel hekken som kanskje fanger den største interessen.
Der går nemlig fisken nesten direkte inn i fabrikken om bord, uten å komme over vannlinjen i det 73,2 meter lange fartøyet.
Reder Tore Roaldsnes i Bluewild hadde notert seg at kvaliteten på fangsten var langt høyere under mindre hal. Mindre mengde fisk er imidlertid gjerne ikke det et rederi streber etter, og Roaldsnes ønsket derfor å sette søkelys på skånsom håndtering.
– Det var nok jeg som lanserte idéen om å holde fisken under vann, fortalte han rett etter at arbeidet på skroget var kommet i gang i januar i fjor.
Patentet er utviklet av Ulstein i samarbeid med rederen. Det er Entec Evotek som har konstruert og bygget håndteringsutstyret. I fiskeri er klemskader og bloduttredelser på fisken under store hal et velkjent problem. Mindre fisk blir det ikke med Roaldsnes' nye fartøy. Opptil fire trålposer skal kunne håndteres under vannlinjen, med langt bedre HMS også for mannskapet om bord.
Verdens første batteriferge
Matre minner om at verftet stod for den tilsvarende fasen for MF «Hydra», verdens første ferge på utslippsfritt hydrogen. Også denne var delt mellom det tyrkiske verftet og Westcon.
– Den teknologiske siden er selvfølgelig kjent for oss som har bakgrunn både på subsea, offshore og fiskeri, og det er ikke slik at vi sveiser eller setter sammen på en annen måte. Samtidig har det vært en spennende prosess, som vi nå kan ta fatt på for fullt.
Han har stor tro på at løsninger der fisken møter skånsom behandling og håndtering på vei om bord er liv laga.
– Det er så enkelt at jo mindre du flytter fisken, jo mer skånsomt er det. Det gir bedre kvalitet og inntjening, og er jo sånn sett et miljøtiltak i seg selv.
Matre tror at denne typen løsninger fort kan finne veien inn i andre rederier. Mange års kontakt med norske fiskebåtredere har gitt den tekniske lederen trygghet på at fartøyeierne generelt er både innovative og fremoverlente.
– Det sitter en hel bransje og følger spent med nå.
Fartøydesignen er av typen Ulstein FX101, designet av Ulstein Design og Solutions, og med deres karakteristiske X-bow-baug. De leverer også fremdriftssystemet, batterisystem og de doble propellene på 3,8 meter.
To propeller gir mulighet for stor skyvekraft, samtidig som saktegående propeller skal kutte mellom 25 og 40 prosent i forbruket ved hybrid drift.
En feil rundt eierskap til patentet for trålløsningen ble rettet 21.07.23 klokken 2025.
Les også
- – En fallgruve med å tegne fiskebåt er at du blir veldig forelsket i selve båten, og så putter du altfor mye oppi
- Verft og designere jubler og tror Ship of the year-pris vil åpne for nye inntekter
- Direktørene mener svak krone vil gjøre norske verft attraktive. – Eneste minus er lønnsgaloppen.
- Svensk løsning og norsk industri kan gi store kostnadskutt på havvind