Dette er en sentral del av begrunnelsen for nominasjonen av kandidatene til prisen Årets maritime kommune, en kåring i regi av Kystens Næringsliv og Maritimt Forum.

De fire nominerte kommunene er: Bergen, Haugesund, Ulstein og Horten.

Kandidatene ble onsdag offentliggjort på et webinar i regi av Kystens Næringsliv. Du kan se webinaret i bunnen av denne saken.

Komplett verdikjede

– Disse fire kommunene viser frem bredden i den maritime klyngen. Og der er vi i Norge unike. Vi er alene om å ha en komplett maritim verdikjede, sier Even Aas, konserndirektør i Kongsberg Gruppen og styreformann i Maritimt Forum.

Fakta om Årets maritime kommune
  • En ny kåring i regi av Maritimt Forum og Kystens Næringsliv, med Kongsberggruppen, Kystrederiene, DNV, Maritime Bergen, Norges Rederiforbund, Gard og DNB som øvrige samarbeidspartnere.
  • De fire nominerte kommunene er Bergen, Haugesund, Horten og Ulstein. Forrige uke presenterte vi Horten.
  • Basert på en fersk verdiskapingsanalyse vil fire kandidater bli nominert til prisen, som skal deles ut tirsdag 15. august – under Arendalsuken.
  • Kandidatkommunene blir presentert gjennom en artikkelserie på kystens.no.
  • Publikum kan bidra ved å stemme på kandidatene samme sted.
  • Publikumsstemmene legges sammen med vurderinger fra en fagjury før endelig vinner presenteres på arrangementet «Fullrigget for fremtiden» under Arendalsuken.
  • Juryen som sammen med publikumsstemmene skal avgjøre den endelige prisvinneren, består av Even Aas i Kongsberggruppen, Harald Solberg fra Rederiforbundet, Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide og ansvarlig redaktør Øystein Hage i Kystens Næringsliv.

Bergen er en kommune der shipping står svært sterkt, med internasjonalt ledende rederier i de fleste segmenter.

Haugesund har etablert seg som Norges «havvindhovedstad», med leverandører, industri og rederi som allerede har store inntekter fra havvind – og som posisjonerer seg for sterkt vekst i årene fremover.

Ulstein kommune er navet i verftsindustrien i Norge, med sterke aktører som Ulstein, Vard og Green Yard Kleven.

Horten har et næringsliv som er verdensledende på maritim teknologi.

I sum: Maritim næring fra teknologi, via industri til rederi.

Store ringvirkninger

En fersk ringvirkningsrapport utarbeidet av NyAnalyse på oppdrag fra Maritimt Forum viser tydelig hvilken avgjørende rolle maritim næring kan spille i enkeltkommuner.

I Bergen kommune omsatte næringen i 2022 for 90,7 milliarder kroner og sysselsatte 9.096 årsverk. Skattebidraget til kommunekassen lå på 6,5 milliarder kroner.

Maritim næring i Haugesund omsatte på sin side for 24 milliarder og sysselsatte 8.034 årsverk. Skattebidraget beløp seg til 2,4 milliarder.

Vesle Ulstein kommune, med rundt 8.000 innbyggere, hadde i fjor en maritim næring som omsatte for 5,8 milliarder og sysselsatte 1.561 årsverk. Skattebidraget utgjorde 800 millioner kroner.

I Horten omsatte den teknologidrevne maritime klyngen for 2,9 milliarder kroner og sysselsatte 853 årsverk Det resulterte i et skattebidrag på 400 millioner.

Suksess med hjelp av andre

Bak nominasjonen ligger det en tydelig føring fra arrangørenes side: De fire nominerte har på ingen måte oppnådd suksess på egen hånd. I den maritime klyngen er samarbeid på tvers av bransjer og geografisk beliggenhet noe av det som har bygget verdiskaping over år.

Kandidatkommunene er dermed gode representanter for en samlet næring.

– I Norge våger vi å snakke sammen og diskutere egne løsninger. Det er noe av styrken. Det er slik vi driver innovasjon og utvikler stadig nye produkter, sier Aas.

Her kan du se webinaret der kandidatene ble offentliggjort – mot slutten sendingen. Webinaret tok ellers for seg temaet «Hvordan skal maritim næring lykkes i fremtiden?»