Nå henger båtprodusentens fremtid på tre fartøy. Alle er kansellerte.
Kommende fredag skulle vært «D-dag» for hurtigbåtprodusenten Brødrene Aa. Fremdeles jobbes det intenst i kulissene.
– Vi ser ikke at det foreligger noen plan for å løse fartsproblemene. Det er det samme for alle de tre fartøyene. I tillegg er alle tre kraftig forsinket. Vi måtte derfor finne en annen løsning for Trondheimsfjorden som ivaretok passasjerer og oppdragsgiver.
Brødrene Aa i Hyen sitter med det på hele tre fartøy, to av de tålelig ferdigstilte, som nå må finne nye eiere.
Ikke uventet
All tre er allerede kalkulert inn som tap, sier Brødrene Aa.
– Kansellering av BN 319 og 320 var som forventet, sier Gustav Johan Nydal til Kystens næringsliv.
Styrelederen i Brødrene Aa har tidligere fortalt at selskapet har tatt høyde for at Norled kom til å kansellere alle tre fartøyene.
Samtidig som Hyen-selskapet har hatt det første fartøyet ute på det åpne markedet, har skjebnen for de to påfølgende båtene vært uviss – og i denne perioden ikke reelt salgbare.
– Vi har derfor jobbet med markedsføring og mulig salg av disse, samtidig som vi har gjort det samme for BN 318.
Etter at Norled hadde kansellert det første fartøyet, inngikk Brødrene Aa en avtale med Sparebank 1 og kundene Fjord 1 og Rødne. Det sikret videre drift, i første omgang frem til 9. mai, men med et permitteringsvarsel hengende over 170 ansatte.
Gustav Johan Nydal
– Fristen for å komme fram til en løsning er utsatt til 16. mai, og vi jobber aktivt for å finne en god vei videre, sier Nydal.
– Dropper ikke batteri
For Norled handler det om å bestykke ruten med operativt materiell. Det blir uten SHIFTR-løsningen.
– Nei, vi arbeider med SHIFTR-løsning i Oslofjorden. MS «Baronen» og MS «Baronessen» er ombygget med batteriløsning på dekk, og det klargjøres for ladeløsning på Nesodden, Aker Brygge og i Drøbak.
Gjertsen sier at det er synd at det ikke er kommet på plass i Trøndelag, men at det ikke var SHIFTR-løsningen som var utløsende årsak.
– Båtene skulle vært levert allerede i fjor, og vi har virkelig prøvd. Det står ikke på vår vilje, sier Gjertsen.
Går for diesel
Kanselleringen betyr også at Norleds ruter ut fra Trondheim i overskuelig fremtid vil bli betjent med dieseldrevet materiell.
– Vi er blitt enige med oppdragsgiver ATB om å bruke andre fartøy, og at «Fjordprinsessen» bygges noe om. Ellers blir «Teisten», «Ekspressen» og Fjordglimt benyttet.
– Ja, fartøyene dekker kravene i kontrakten.
Gjertsen forteller at det var ikke krav om elektrisk drift i kontrakten, men det var noe Norled ønsket å få til i tillegg.
– Vi må ha en dialog med ATB fremover. Som sagt er dette veldig synd, men vi har ikke gitt opp SHIFTR.
Gjertsen understreker at samarbeidet med Brødrene Aa har vært godt, også gjennom tidligere oppdrag.
– De har tidligere levert flere fartøy til oss. Det er synd at fartøyene denne gangen ikke oppnådde nødvendig fart og var kraftig forsinket.
(Vilkår)