Nå henger båtprodusentens fremtid på tre fartøy. Alle er kansellerte.

Kommende fredag skulle vært «D-dag» for hurtigbåtprodusenten Brødrene Aa. Fremdeles jobbes det intenst i kulissene.

Administrerende direktør Tor Øyvind Aa foran «Tyra», som skulle gått til Norled i Trondheim. Batteribyttesystemet Shiftr til venstre.
Administrerende direktør Tor Øyvind Aa foran «Tyra», som skulle gått til Norled i Trondheim. Batteribyttesystemet Shiftr til venstre.Foto: Ketil Svendsen
Bakgrunn: Båtprodusenten Brødrene Aa gikk 2. april ut med varsel om permittering til samtlige av de ansatte i selskapet etter langvarige problemer med den første i en serie på tre hurtigbåter under bygging for fergerederiet Norled. Brødrene Aa er storleverandør av batterielektriske passasjer- og turistbåter både til Norge og til utlandet.
– Om vi ikke får en langsiktig løsning på plass, så er det skifteretten, sa Gustav Johan Nydal til Kystens Næringsliv den 11. april.
Siden den tid har ett kansellert fartøy blitt tre.
Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled bekrefter overfor Kystens Næringsliv at også de to gjenværende fartøyene i Norleds kontrakt med Brødrene Aa nå formelt er kansellerte.

– Vi ser ikke at det foreligger noen plan for å løse fartsproblemene. Det er det samme for alle de tre fartøyene. I tillegg er alle tre kraftig forsinket. Vi måtte derfor finne en annen løsning for Trondheimsfjorden som ivaretok passasjerer og oppdragsgiver.

Om fartøyet blir solgt, blir det uten disse to logoene.Foto: Ketil Svendsen

Brødrene Aa i Hyen sitter med det på hele tre fartøy, to av de tålelig ferdigstilte, som nå må finne nye eiere.

Ikke uventet

All tre er allerede kalkulert inn som tap, sier Brødrene Aa.

– Kansellering av BN 319 og 320 var som forventet, sier Gustav Johan Nydal til Kystens næringsliv.

Styrelederen i Brødrene Aa har tidligere fortalt at selskapet har tatt høyde for at Norled kom til å kansellere alle tre fartøyene.

Styreleder i Brødrene Aa, Gustav Johan Nydal.Foto: Ketil Svendsen

Samtidig som Hyen-selskapet har hatt det første fartøyet ute på det åpne markedet, har skjebnen for de to påfølgende båtene vært uviss – og i denne perioden ikke reelt salgbare.

– Vi har derfor jobbet med markedsføring og mulig salg av disse, samtidig som vi har gjort det samme for BN 318.

Etter at Norled hadde kansellert det første fartøyet, inngikk Brødrene Aa en avtale med Sparebank 1 og kundene Fjord 1 og Rødne. Det sikret videre drift, i første omgang frem til 9. mai, men med et permitteringsvarsel hengende over 170 ansatte.

Mye av fremtiden for to lokale fabrikker har derfor vært i hendene på velvillige kunder, kreditorer og finanspartnere.
Fristen for å komme fram til en løsning er utsatt til 16. mai

Gustav Johan Nydal

– Vi er i ferd med å få på plass avtalen, og sender ut pressemelding om et kvarter, sa Nydal til Kystens Næringsliv den gangen.
– Sist vi snakket med dere, hadde dere frist til 9. mai med å finne løsning for permitteringsvarselet. Hva skjer nå?

– Fristen for å komme fram til en løsning er utsatt til 16. mai, og vi jobber aktivt for å finne en god vei videre, sier Nydal.

Les mer om bakgrunnen her:

– Dropper ikke batteri

For Norled handler det om å bestykke ruten med operativt materiell. Det blir uten SHIFTR-løsningen.

Den løsningen kan du lese mer om her:
– Alle de tre fartøyene skulle gjøre bruk av Shiftr batteribytteløsning. Står denne for fall?

– Nei, vi arbeider med SHIFTR-løsning i Oslofjorden. MS «Baronen» og MS «Baronessen» er ombygget med batteriløsning på dekk, og det klargjøres for ladeløsning på Nesodden, Aker Brygge og i Drøbak.

Shiftr sin batteribytteløsning montert om bord på «Tyra», med Brødrene Aa sine produksjonslokaler i Hyen i bakgrunnen.Foto: Ketil Svendsen

Gjertsen sier at det er synd at det ikke er kommet på plass i Trøndelag, men at det ikke var SHIFTR-løsningen som var utløsende årsak.

– Båtene skulle vært levert allerede i fjor, og vi har virkelig prøvd. Det står ikke på vår vilje, sier Gjertsen.

Går for diesel

Kanselleringen betyr også at Norleds ruter ut fra Trondheim i overskuelig fremtid vil bli betjent med dieseldrevet materiell.

Administrerende direktør Tor Øyvind Aa foran en av fire batterimoduler til Shiftr-løsningen.Foto: Ketil Svendsen

– Vi er blitt enige med oppdragsgiver ATB om å bruke andre fartøy, og at «Fjordprinsessen» bygges noe om. Ellers blir «Teisten», «Ekspressen» og Fjordglimt benyttet.

– Dekker disse fartøyene alle krav i kontrakten med ATB?

– Ja, fartøyene dekker kravene i kontrakten.

Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled.Foto: Norled

Gjertsen forteller at det var ikke krav om elektrisk drift i kontrakten, men det var noe Norled ønsket å få til i tillegg.

– Og i en fremtidig opsjonskontrakt?

– Vi må ha en dialog med ATB fremover. Som sagt er dette veldig synd, men vi har ikke gitt opp SHIFTR.

Gjertsen understreker at samarbeidet med Brødrene Aa har vært godt, også gjennom tidligere oppdrag.

– De har tidligere levert flere fartøy til oss. Det er synd at fartøyene denne gangen ikke oppnådde nødvendig fart og var kraftig forsinket.

(Vilkår)
Publisert 7. May 2025, kl. 04.12Oppdatert 8. May 2025, kl. 05.31
Brødrene AaHurtigbåtNorledSHIFTRPermitteringer