Nå vet vi mer om brannårsak på den nye hybridbåten
Ingen ble skadet i den dramatiske hendelsen. I dag kan én synder trolig bli utelukket om bord på «Hybrid Two».
Politiet skal være på plass om bord på NabCat 1512-hybridfartøyet for videre undersøkelser.
Bra etter forholdene
– Mannskapet ble utskrevet fra sykehuset i går, sier Tom Rune Eliseussen til Kystens Næringsliv.
Daglig leder i det maritime entreprenørselskapet Finnsnes Dykk & Anleggservice forteller at de ansatte er preget etter hendelsen i går, men at det «etter forholdene står bra til». Rederiet har hatt gjennomgang av hendelsene, og snakket med både mannskap og pårørende.
– Det viktigste er at det gikk bra med dem, understreker han.
Det skjedde i Vågsfjorden utenfor Stonglandseidet sør på Senja.
Håper å finne årsak
Bernt Lilliestråle i Moen Marin
– Nå håper vi å finne årsak, sier Bernt Lilliestråle til Kystens næringsliv.
Daglig leder i Moen Marin, Bernt Lilliestråle, er lettet over at det etter forholdene gikk bra med de om bord. Det var Moen Marin som nylig leverte båten til Finnsnes Dykk & Anleggservice.
– Vi støtter opp om rederiet, og jobber nå med bistå for å finne årsak.
På sosiale medier går diskusjonen høylytt om brannårsaken, og Hovedredningssentralen gikk tidlig ut med beskjed om at det dreide seg om brann i batterier.
Vi spør:
Moen Marin gikk for alvor over til batterielektriske og hybride løsninger i 2022, og er fra før en av verdens største leverandører av arbeidsfartøy til havbruksindustrien.
De siste ti årene har langt over 250 arbeidsbåter funnet nye eiere ut fra verftsporten i Trondheim.
To måneder gammelt fartøy
Daglig leder i Finnsnes Dykk & Anleggservice avventer konklusjon fra undersøkelsene.
– Så får vi se hva det viser. Vi vet egentlig ikke så mye ennå, men er i løpende dialog med blant andre byggeverftet.
Lilliestråle i Moen Marin tror at akkurat temperaturovervåkingen er en god indikator for at sikkerhetssystemene har fungert etter hensikten. Og:
Batteriene ligger i en lukket batterikasse med egne varslings- og slokkesystemer, forteller han. Det betyr også et en eventuell brann utenfra heller ikke vil være en umiddelbar trussel. Batteriene blir også stengt ned i denne typen situasjoner.
Den utløsende årsaken vil han ikke spekulere i.
– Som sagt, er vårt fokus nå å bistå rederi til å finne årsak til hendelsen, og vi vil berømme alle involverte for god håndtering og godt sjømannskap.
Jobbes med alternativ
Arbeidskatamaranen er knappe to måneder gammel, og var på oppdrag for havbruksnæringen, forteller rederen.
– Det er ennå veldig tidlig, og vi vet ikke om det dreier seg om en faktisk batteribrann.
– Vi er ikke så opptatt av fartøyet. Når ting er avklart, får vi se hvor lenge vi er uten fartøy.
Selskapet har imidlertid mange pågående oppdrag, og Eliseussen forteller at det jobbes med ulike alternativ om fartøyet blir lenge ute av drift.
– Vi ser på erstatningsfartøy. Det er jo klart at brannen kom uheldig også på driften.
(Copyright)