Nå vet vi mer om brannårsak på den nye hybridbåten

Ingen ble skadet i den dramatiske hendelsen. I dag kan én synder trolig bli utelukket om bord på «Hybrid Two».

«Hybrid Two», på oppdrag for Finnsnes Dykk & Anleggservice.
«Hybrid Two», på oppdrag for Finnsnes Dykk & Anleggservice.Foto: Finnsnes Dykk & Anleggservice

Politiet skal være på plass om bord på NabCat 1512-hybridfartøyet for videre undersøkelser.

Undersøkelsene kan etter det Kystens næringsliv erfarer gi et annet bilde av årsaksforholdet enn det som hittil har vært i media.

Bra etter forholdene

– Mannskapet ble utskrevet fra sykehuset i går, sier Tom Rune Eliseussen til Kystens Næringsliv.

Tom Rune Eliseussen.Foto: Privat

Daglig leder i det maritime entreprenørselskapet Finnsnes Dykk & Anleggservice forteller at de ansatte er preget etter hendelsen i går, men at det «etter forholdene står bra til». Rederiet har hatt gjennomgang av hendelsene, og snakket med både mannskap og pårørende.

– Det viktigste er at det gikk bra med dem, understreker han.

Det var mandag formiddag at det ble meldt brann om bord i «Hybrid Two», som var på korttidskontrakt for Troms-selskapet Finnsnes Dykk & Anleggservice.

Det skjedde i Vågsfjorden utenfor Stonglandseidet sør på Senja.

Håper å finne årsak

Fartøyet ligger akkurat nå til kai i Valvågen sør på Senja, der det ble slept etter redningsaksjonen. Brannvesenet og et såkalt RITS-lag, den spesielle beredskapsgruppen for branner til sjøs, har allerede vært om bord for innledende undersøkelser.
Overvåkingen vår viser ikke noen unormal temperatur i batteriene fra før hendelsen til båten ble lagt kai

Bernt Lilliestråle i Moen Marin

– Nå håper vi å finne årsak, sier Bernt Lilliestråle til Kystens næringsliv.

Daglig leder i Moen Marin, Bernt Lilliestråle, er lettet over at det etter forholdene gikk bra med de om bord. Det var Moen Marin som nylig leverte båten til Finnsnes Dykk & Anleggservice.

– Vi støtter opp om rederiet, og jobber nå med bistå for å finne årsak.

Bernt Lilliestråle er daglig leder i Moen Marin.Foto: Moen Marin

På sosiale medier går diskusjonen høylytt om brannårsaken, og Hovedredningssentralen gikk tidlig ut med beskjed om at det dreide seg om brann i batterier.

Vi spør:

– Er det snakk om en batteribrann?
– Oppdraget nå er å avklare hva som skjedde, og vi ønsker ikke å forskuttere noen konklusjon. Når det er sagt, viser overvåkingen vår at det ikke var noen unormal temperatur i batteriene fra før hendelsen til båten ble lagt kai og alle systemer slått av i henhold til standard prosedyre.
Video fra da «Hybrid Two» ble overlevert kunden Aqua2, med Finnsnes Dykk & Anleggservice som operatør:

Moen Marin gikk for alvor over til batterielektriske og hybride løsninger i 2022, og er fra før en av verdens største leverandører av arbeidsfartøy til havbruksindustrien.

De siste ti årene har langt over 250 arbeidsbåter funnet nye eiere ut fra verftsporten i Trondheim.

Lilliestråle gikk over i stillingen som daglig leder i Moen Marin 1. mars i år, etter 25 år i shippingselskapet Altera/Teekay.

To måneder gammelt fartøy

Daglig leder i Finnsnes Dykk & Anleggservice avventer konklusjon fra undersøkelsene.

– Så får vi se hva det viser. Vi vet egentlig ikke så mye ennå, men er i løpende dialog med blant andre byggeverftet.

Lilliestråle i Moen Marin tror at akkurat temperaturovervåkingen er en god indikator for at sikkerhetssystemene har fungert etter hensikten. Og:

– Uten å konkludere er det også en indikasjon på at det ikke har vært brann i batteriet.

Batteriene ligger i en lukket batterikasse med egne varslings- og slokkesystemer, forteller han. Det betyr også et en eventuell brann utenfra heller ikke vil være en umiddelbar trussel. Batteriene blir også stengt ned i denne typen situasjoner.

Den utløsende årsaken vil han ikke spekulere i.

«Hybrid Two», på oppdrag for Finnsnes Dykk & Anleggservice.Foto: Finnsnes Dykk & Anleggservice

– Som sagt, er vårt fokus nå å bistå rederi til å finne årsak til hendelsen, og vi vil berømme alle involverte for god håndtering og godt sjømannskap.

Jobbes med alternativ

Arbeidskatamaranen er knappe to måneder gammel, og var på oppdrag for havbruksnæringen, forteller rederen.

– Har dere selv noen tanker om hva som kan være årsaken til brannen?

– Det er ennå veldig tidlig, og vi vet ikke om det dreier seg om en faktisk batteribrann.


– Hva gjør dette for driften deres?

– Vi er ikke så opptatt av fartøyet. Når ting er avklart, får vi se hvor lenge vi er uten fartøy.

Selskapet har imidlertid mange pågående oppdrag, og Eliseussen forteller at det jobbes med ulike alternativ om fartøyet blir lenge ute av drift.

– Vi ser på erstatningsfartøy. Det er jo klart at brannen kom uheldig også på driften.

(Copyright)
Publisert 23. October 2024, kl. 03.03Oppdatert 23. October 2024, kl. 07.02
UlykkeBrannBrannsikkerhetBatteriMoen Marin