NASA hadde meldt seg på. Så kom den verst tenkelige beskjeden.
Dårlig stål kan velte økonomien for landets – og til neste år verdens – viktigste skoleskip. Nå ber stiftelsen for egen eksistens.
– Nå må alle gode krefter stille opp for «Statsraad Lehmkuhl», sier Haakon Steinar Vatle.
Den 110 år gamle barken – Norges største og eldste skværriggede seilskip – er kanskje den mest kjente av skoleskipene langs kysten. Det har overlevd brottsjøer, stormer, kriger og kriser.
– Nå hadde vi endelig fått på plass en trygg økonomi også. Så fant vi mer dårlig stål i skroget og i mastene enn det vi hadde regnet med, sukker direktør i Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, Haakon Steinar Vatle, overfor Kystens Næringsliv.
– Alt så lyst ut nå
Nå går han ut og ber næringsliv og folk fleste være med i et spleiselag for «Statsraad Lehmkuhl».
– Ikke fordi de skal synes synd å oss – giverne må se dette som en investering en felles framtid, sier Vatle.
Etter mange år med dårlig økonomi så alt lyst ut nå.
Dette er «Statsraaden»
- SS «Statsraad Lehmkuhl» er en tremastet stålbark som er eid av Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl.
- Det er Norges største og eldste skværriggete seilskip.
- Under navnet «Grossherzog Friedrich August» ble det sjøsatt ved et verft i Bremerhaven i Tyskland i 1914.
- Da var det skoleskip for den tyske handelsflåten.
- Fra 1923 har seilskuta seilt under norsk flagg under navnet «Statsraad Lehmkuhl».
- Skuta er 98 meter langt og 12, 6m meter bredt. Det er 5,2 meter dypt. Mastehøyden er 48 meter.
- Toppfart med maskinen er tolv knop, mens den kan komme opp i 17 knop med seilene.
«Statsraaden» hadde blitt overhalt for 25 millioner kroner sist høst. Alt ble dekket av oppsparte midler.
I fjor seilte den stolte stålbarken kloden rundt med forskere og andre gjester under One Ocean-ekspedisjonen. I april ble skuta tatt inn i dokken på Laksevåg til en planlagt opprusting. Haakon Steinar Vatle og stiftelsen han leder hadde skaffet fram 62 millioner kroner som skulle brukes til formålet.
Også nå skulle stiftelsen dekke de aller meste fra egen lomme. Bare en liten firedel kom som gaver fra det offentlige og private givere
NASA skal være med
Skuta skulle gå gjennom den største oppgraderingen siden det ble sjøsatt i 1914. Det skulle gjøres klar til en ny One Ocean Expedition fra april og to år fram i tid. Her skal forskningen på klimaet og havet fra den forrige verdensomspennende ekspedisjonen fortsette.
– Fremtiden hadde aldri sett lysere ut, sier Vatle.
– Det er veldig irriterende, men vi er nødt til å utbedre problemene nå, sier skutesjefen.
400 tonn stein må ut
Han forklarer at det er mye gammelt dårlig stål som er blitt avdekket. Det gjør at den 98 meter lange skuta må tømmes for 400 tonn ballaststein for å komme til det dårlige stålet som må skiftes.
– Vi må også fjerne betongen oppå stålplatene, forklarer direktøren.
Han sier stiftelsen hadde regnet med at det ville dukke opp uforutsette problemer når skipet skulle i dokk. Det gjør det alltid.
– Vi trodde vi hadde tatt høyde for dette i budsjettet. Så viser det seg at problemene er mye mer omfattende enn vi kunne tenke oss, sier Haakon Steinar Vatle.
Han sier de kunne seilt med skipet en tid til, men som ansvarlig for driften mener han det er riktig og ansvarlig å ta tak i dette nå.
Høsttoktene må kanselleres
– Det betyr at de vanlige høsttoktene våre til Shetland og nedover i Europa må kanselleres, forklarer han.
Det var planlagt tokt både med den nederlandske sjøkrigsskolen og en folkehøgskole, i tillegg til åpne tokt der vanlige mennesker kunne melde seg på.
Haakon Steinar Vatle, administrerende direktør i Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl
At toktene faller bort og at skuta må ligge så lenge i dokk, gir store merkostnader,
– Bare den ekstra tiden i dokk er estimert til en kostnad på 15–20 millioner kroner, men dette beløpet blir betraktelig høyere når vi får regnet på hvilke inntekter vi taper på å avlyse toktene, sier Vatle.
Han sier det skal utarbeides en fullstendig oversikt innen neste torsdag. Først da blir det klart hvor mye de må be næringsliv og folk i Bergen om.
Så langt er det bare høsttoktene som må gå ut. Til Kystens næringsliv sier Vatle at skuten «blir ferdig i høst en gang».
Det er godt nytt, både for Havforskningsinstituttet og avviklingen av One Ocean-toktet fra april av, og ikke minst for Sjøkrigsskolens årlige vintertokt. Skolen har i mange år chartret skoleskipet fra midten av januar til midten av april.
– Skipet har svært stor betydning for å lære førsteårskadettene godt sjømannskap, rett og slett å gjøre de vant med livet på sjøen, sier major Endre Nedberg til Kystens næringsliv.
– Statsråd Lehmkuhl som læringsplattform er såpass viktig at vi eventuelt må finne en tilsvarende god arena, om skipet ikke kan seile som planlagt.
Sjøforsvaret har ikke eierinteresser i skoleskipet, og betaler leiepris på lik linje med andre offentlige og private aktører.
– Ingen skal synes synd på oss
Vatle sier han allerede er kontaktet av potensielle givere om saken. Og både bergensere, kommune og næringslivet i byen mellom de sju fjell pleier å stille opp for den flotte barken.
– Jeg vil ikke at dette skal framstå som tigging. Ingen skal synes synd på oss. Men jeg vil gjerne at folk skal se på det som en investering i framtiden, sier han.
Stor betydning
Han mener alle må se hva dette skipet har gitt et stort antall mennesker.
– Tusenvis av sjøfolk har fått sitt første møte med det maritime her. Andre har vær med på tokt som har vært livsendrende for dem, sier han.
Nå inviterer han til et spleiselag for at dette skal fortsette.