Nord-Norge får tidenes største redningsskøyte
Med en prislapp på mellom 140-150 millioner, er det ikke en puslete skøyte som skal dekke værharde områder i nord.
Den helt nye redningsskøyta som skal bygges blir unik i norsk redningshistorie, ifølge Redningsselskapet.
Med sine 32 meter blir fartøyet den største redningsskøyta levert noensinne.
Redningsskøyta vil ha en maks hastighet på 30 knop.
Det nye fartøyet vil ha stor rekkevidde i de værharde havområdene i nord.
Det vil ha hele Nord-Norge som operasjonsområde, og vil bli flyttet rundt etter behov, opplyser organisasjonen i en pressemelding.
– Denne redningsskøyta kan møte utfordringer i maritime søk og redningsoppdrag langt til havs. Fartøyet er rustet for å bistå i store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson, i en uttalelse.
140-150 millioner kroner
Totalkostnaden for Redningsselskapet for designutvikling, bygging og utrustning med nødvendig redningsteknisk utstyr er estimert til mellom 140-150 millioner kroner.
Redningsselskapet håper at redningsskøyten kan leveres innen utgangen av 2025.
Fakta om redningsskøyten
Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme RS spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder.
Det er optimalisert for effektive og trygge konvensjonelle rednings- og støtteoppdrag, inkludert søk og redning (SAR), slep, brannslukking og transportering av skadde.
I tillegg skal også̊ en større krisesituasjon kunne håndteres, og både dekksplass, behandlingsrom og innvendig lugarkapasitet er derfor et sentralt aspekt.
Redningsskøyta vil få en total lengde på 32 meter, maks hastighet på 30 knop, slepekraft på +/- 30t og utseilt distanse på 600 nautiske mil i marsjfart.
Fartøyet er designet med fokus på:
Miljøvennlig konstruksjon og hybrid fremdrift
Effektivt skrogdesign og fremdriftssystemer for optimale OPEX/CAPEX
Et bredt operasjonsområde
Stor rekkevidde og særdeles gode sjøegenskaper og manøvreringsevne
Optimal komfort og sikkerhet for mannskap og annet personell
Stor dekkskapasitet for eksisterende og fremtidig redningsutstyr
Skøyten finansieres ved hjelp av donasjoner.
– Vi håper at flere blir med og bidrar, slik at behovet for egenfinansiering fra Redningsselskapet blir mindre. Dette er ønskelig i en tid med økte kostnader til oppgradering og drift av våre 59 redningsskøyter, sier Herlofson og oppfordrer dermed flere til å bli med på spleiselaget for å trygge kysten i Nord-Norge.
(Vilkår)