Nordnorsk rederi bygger nytt metanolskip - sjekk listen over leverandører som bidrar
Rederiet Agalas bestiller sitt tredje metanoldrevne offshoreskip og sikrer en femårig leiekontrakt verdt over én milliard kroner. Tyrkisk bygd, men 30 prosent av underleverandørene er norske.
–Vi kunne selvsagt hatt enda flere norske leverandører, men vi er fornøyd, sier administrerende direktør Mats Nygaard Johnsen i Agalas til Kystens Næringsliv.
Blant annet er rederiets eget designselskap NSK skipsdesign ansvarlig for utformingen.
Skipet bygges i samarbeid med Reach Subsea og Eidesvik Offshore, som også blir medeier. Selve produksjonen av skipet skjer ved Sefine Shipyard i Istanbul, Tyrkia.
Levering er forventet i første kvartal av 2027.
Dette er de norske underleverandørene:
Klasseselskap – DNV
Offshore Hiv kompensert krane 150 T – Techano / Nekkar
Skipskraner – Aukra kraner (Guerra)
Hoved propulsjon – Kongsberg Maritime
Tunell thrustere – Kongsberg
Sving-up thruster – Kongsberg
Dynamisk posisjoneringssystem – Kongsberg
Lastekalkulator – HYDRO fra Coastdesign
ROV LARS- vinsjer og sideporter – Evotec
Design - NSK (som eier en andel av Agalas-rederiet)
Torsdag formiddag ble nyheten om byggingen av det nye fartøyet og den tilhørende leiekontrakten kunngjort gjennom børsmeldinger fra Eidesvik Offshore og Reach Subsea.
Vestlandsrederiet Eidesvik blir medeier i skipet sammen med Reach Subsea, som også vil være befrakter.
Mats Nygaard Johnsen beskriver dette som en viktig milepæl og en del av selskapets langsiktige strategi.
Det nye skipet er et Construction Support Vessel (CSV) på 99,9 meter med avansert grønn teknologi, en 150-tonns bølgekompensert kran og et dekksareal på 900 kvadratmeter.
Nordnorsk samarbeid
Skipene finansieres gjennom et banksyndikat ledet av Sparebank 1 Nord-Norge, med støtte fra Eksfin og SpareBank 1 Midt-Norge.
Mats Nygaard Johnsen
Styreleder Marius Ytterstad understreker at nordnorsk kapital og kompetanse har vært avgjørende for suksessen.
Med fartøy under bygging, hvorav det første leveres i 2025, går Agalas inn i en spennende periode.
– Vi har nå tre skip under bygging til en samlet verdi på over tre milliarder kroner. Dette er et stort ansvar, og vi vil følge opp prosessene tett. Samtidig har vi sikret langsiktige leiekontrakter for alle tre fartøyene, noe som gir oss trygghet og mulighet til å se på nye prosjekter. Våre opsjoner på nye fartøy gir oss en strategisk fordel i markedet, sier Nygaard Johnsen, som er administrerende direktør i Agalas.
Det var like før jul i 2022 at skipsdesignselskapet NSK Ship Design gikk sammen med de to tradisjonsrike fiskeriaktørene Kransvik og Ytterstad og startet rederiet Agalas som holder til i Harstad,
(Vilkår)