Norleds framdrift skal leveres av norsk selskap

Brunvoll er valgt til å levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for Norleds fire neste hybridferjer.

Stokkvågen_Havyard. Stokkvågen_Havyard.
Stokkvågen_Havyard. Stokkvågen_Havyard.Foto: Norled

Etter det Kystens Næringsliv erfarer, vil kontrakten har en verdi på rundt 50 millioner kroner for Brunvoll.

Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten.

Ferjene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet

Ferjeoperatør Norled har vunnet kontrakten for rutene basert på 90 prosents reduksjon i utslipp.

Hver ferje vil ha en batterikapasitet på 8000 kWh, og er derfor den største batterikapasiteten sammenlignet med andre ferjer i Norge, melder Brunvoll i en pressemelding.

Rutene støtter trafikk mellom Stokkvågen og Lovund, og mellom Stokkvågen og Træna, inkludert noen flere destinasjoner. Se kartillustrasjonen for mer informasjon.

Tre ferjer vil normalt betjene rutene, og én vil være i reserve.

Fartøyene har kapasitet til 60 kjøretøy og 250 passasjerer hver, inkludert mannskap.

(Vilkår)
Publisert 15. August 2024, kl. 07.55Oppdatert 15. August 2024, kl. 12.50
NorledBrunvoll