Norsk selskap med milepæl for hydrogenfrakt

Cryovac har sikret seg prinsippgodkjenning av DNV.

Illustrasjon av Cryovacs LH2 lagringsløsning for skipstransport basert på prismatiske tanker.
Illustrasjon av Cryovacs LH2 lagringsløsning for skipstransport basert på prismatiske tanker.Foto: Cryovac

Norske Cryovac har fått prinsippgodkjenning fra DNV for sitt vakuumbaserte isolasjonssystem for transport av flytende hydrogen (LH2). Dette bringer skipstransport av LH2 nærmere realisering, en viktig utvikling i den globale satsingen på grønn energi, heter det i en pressemelding.

Neste steg er utvikling av et 45.000 m³ LH2-tankskip, som ikke bare skal transportere, men også bruke flytende hydrogen som drivstoff.

Bilde fra overrekkelsen av prinsippgodkjenningen: (V-H) Suchet D. Salvesen (Member of the Board, Cryovac), Magnus Lindgren (Senior Principal Surveyor, Gas Carrier Excellence Center), Gunnar Bærheim (Senior Advisor, Cryovac), Sverre Øien (Chief Technical officer, Cryovac), Roy Norum (Chairman of the Board, Cryovac), Endre Lajord, (Head of Section, Gas Carrier Excellence Center), Aage Bjørn Andersen, (Chief Executive Officer of Cryovac AS), Sung Joon Choi (Principal Approval Engineer, Gas Carrier Excellence Center), Trond Berntzen (Head of Department, Gas Technology, Piping & Safety) and Roar Foss (Senior Advisor, Cryovac).Foto: Cryovac

– Vi skal fremover gå i dialog med redere og hydrogenprodusenter som deler ambisjonen om å realisere en global leverandørkjede for flytende hydrogen, sier Cryovacs direktør Aage Bjørn Andersen.

Cryovacs løsning benytter kryogenisk lagring for å holde hydrogen på ekstreme -253°C. Utfordringer som temperaturens innvirkning på materialer er løst med selskapets unike Cryopan-teknologi. De sekskantede vakuumpanelene sveises sammen og brukes i hybride isolasjonssystemer som sikrer lav fordampning og bevarer stålets integritet.

– Som kunnskapsorganisasjon er det ingenting bedre enn å samarbeide om slike innovative utviklingsprosjekter og bidra til å sikre at disse løsningene trygt kan implementeres og brukes, sier Trond Berntzen, avdelingsleder for gassteknologi, rørledninger og sikkerhet i DNV Maritime.

Utvikling av et spesialfartøy betyr et fortsatt samarbeid med DNV for å utvikle teknologien mot General Approval for Ship Application (Gasa).

Cryovac, med hovedkontor i Vikersund, ser et stort globalt potensial for sine løsninger. DNVs støtte fremhever innovasjonens betydning for sikker og bærekraftig maritim utvikling.

(Vilkår)
Publisert 11. December 2024, kl. 07.40Oppdatert 11. December 2024, kl. 07.40
CryovacHydrogenDNV