Norsk selskap med milepæl for hydrogenfrakt
Cryovac har sikret seg prinsippgodkjenning av DNV.
Norske Cryovac har fått prinsippgodkjenning fra DNV for sitt vakuumbaserte isolasjonssystem for transport av flytende hydrogen (LH2). Dette bringer skipstransport av LH2 nærmere realisering, en viktig utvikling i den globale satsingen på grønn energi, heter det i en pressemelding.
Neste steg er utvikling av et 45.000 m³ LH2-tankskip, som ikke bare skal transportere, men også bruke flytende hydrogen som drivstoff.
– Vi skal fremover gå i dialog med redere og hydrogenprodusenter som deler ambisjonen om å realisere en global leverandørkjede for flytende hydrogen, sier Cryovacs direktør Aage Bjørn Andersen.
Cryovacs løsning benytter kryogenisk lagring for å holde hydrogen på ekstreme -253°C. Utfordringer som temperaturens innvirkning på materialer er løst med selskapets unike Cryopan-teknologi. De sekskantede vakuumpanelene sveises sammen og brukes i hybride isolasjonssystemer som sikrer lav fordampning og bevarer stålets integritet.
– Som kunnskapsorganisasjon er det ingenting bedre enn å samarbeide om slike innovative utviklingsprosjekter og bidra til å sikre at disse løsningene trygt kan implementeres og brukes, sier Trond Berntzen, avdelingsleder for gassteknologi, rørledninger og sikkerhet i DNV Maritime.
Utvikling av et spesialfartøy betyr et fortsatt samarbeid med DNV for å utvikle teknologien mot General Approval for Ship Application (Gasa).
Cryovac, med hovedkontor i Vikersund, ser et stort globalt potensial for sine løsninger. DNVs støtte fremhever innovasjonens betydning for sikker og bærekraftig maritim utvikling.
(Vilkår)