Norsk trio skal gjøre noe ingen har gjort før

Corvus Energy skal levere energilagringssystemer til et subsea konstruksjonsfartøy som blir først ut med metanol- og batteridrift. Flere norske selskaper blir med på verdensdebuten.

Pål Ove Husøy. Visepresident salg, Corvus Energy.
Pål Ove Husøy. Visepresident salg, Corvus Energy.Foto: Corvus.

Det er norske HAF Power Solutions som har gitt Corvus energioppdraget.

REM Offshore sin nye ESCV vil gå på grønn metanol sammen med batterier.

Fartøyet vil være det første i sitt slag som utfører tungt konstruksjonsarbeid i både havvind- og subsea-segmentet med netto nullutslipp.

– Dette vil være den første ESCV (Energy Subsea Construction Vessel) som vil gå på nullutslipp med bruk av metanol og batterier, sier Pål Ove Husøy, visepresident for salg hos Corvus Energy til Kystens Næringsliv.

Det finnes allerede en ropax-ferje fra Stena som går på metanol, så det vil ikke være første metanoldrevne fartøyet.

Teknologien utvikler seg rekordfort

Husøy forteller at teknologien går veldig fort innen batteridrift.

Dermed er det ikke bare mindre fartøy som kan dra nytte av batteridrift kombinert med miljøvennlige drivstoff, forklarer han.

– For oss er det viktig å ta del i dette viktige prosjektet som en del av det grønne skiftet og vise at det nå er fullt mulig å gjøre denne typen fartøy nullutslipp. Siden vi leverte vårt første batteri i 2011, har teknologien utviklet seg dramatisk og fartøyene som nå kan gå på nullutslipp blir bare større og større for hvert år, sier Pål Ove Husøy.

Siden det er knapphet på grønn metanol, vil det også være behov for andre typer bærekraftig drivstoff slik som hydrogen.

Denne teknologien er på full fart fremover, og Corvus vil selv levere sin første hydrogenløsning i sommer til MS "Skulebas".

Les mer om denne historiske kontrakten her:

Tidligere i vinter skrev Kystens Næringsliv at Rem Offshore og Myklebust Verft har signert kontrakt på bygging av et Energy Subsea Construction Vessel (ESCV) med 250 tonns kran.

Det er dette nybygget Corvus nå skal levere energilagringssystemer til.

Les mer om bakgrunnen til Corvus-kontrakten under:

Flere norske aktører samarbeider

ESCV-en vil være utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et 1,7 megawatt batterisystem.

Pål Ove Husøy, VP for salg hos Corvus Energy, er glad for at Corvus blir med på samarbeidet med flere norske aktører.

– Inntil nå har batteripakker ofte vært dimensjonert til et minimum for å muliggjøre spinning reserve* i mer enn ti minutter. Å legge til mer batterikapasitet frigjør potensialet til å oppnå økt verdi fra batterisystemet, sier han.
*«Spinning reserve» er den ekstra genereringskapasiteten som er tilgjengelig ved å øke kraftproduksjonen til generatorer som allerede er koplet til kraftsystemet. journ. anm.

Ved å legge til ekstra batterikapasitet kan du øke verdien av batteriene ved å bruke dem i alle driftsmoduser. I tillegg forbedres balansen i hele kraftstyringssystemet, for å redusere drivstofforbruket så mye som mulig.

En til kan komme

Energilagringssystemet levert av Corvus Energy er planlagt levert i løpet av første halvår av 2026, og fartøyet vil settes i drift i andre halvår av samme år.

Kontrakten inkluderer også en opsjon for utstyrsleveranser til enda et fartøy.

Alle hovedpartnere i prosjektet er lokalisert på vestkysten av Norge. Både designselskapet, Skipsteknisk og integratoren HPS holder til i Ålesund. Fartøyet skal som kjent bygges ved Myklebust Verft i Gursken, ikke langt unna.

Det er ikke offentliggjort noen pris på kontrakten.

– Kan denne kontrakten åpne flere dører for Corvus?

– Selve batteriløsningen er ikke av de største, men det at det nå kommer flere caser hvor batteri installeres sammen med andre nullutslippsteknologier som metanol er positivt. Både LNG, hydrogen, ammoniakk, metanol og andre nullutslipps-drivstoff vil trenge batterier for å optimalisere driften. Det gir økte forretningsmuligheter også for batteriforretningen vår, sier Husøy.

(Copyright)
Publisert 2. May 2024, kl. 03.01Oppdatert 3. May 2024, kl. 08.10