Norsk trio skal gjøre noe ingen har gjort før
Corvus Energy skal levere energilagringssystemer til et subsea konstruksjonsfartøy som blir først ut med metanol- og batteridrift. Flere norske selskaper blir med på verdensdebuten.
Det er norske HAF Power Solutions som har gitt Corvus energioppdraget.
REM Offshore sin nye ESCV vil gå på grønn metanol sammen med batterier.
Fartøyet vil være det første i sitt slag som utfører tungt konstruksjonsarbeid i både havvind- og subsea-segmentet med netto nullutslipp.
– Dette vil være den første ESCV (Energy Subsea Construction Vessel) som vil gå på nullutslipp med bruk av metanol og batterier, sier Pål Ove Husøy, visepresident for salg hos Corvus Energy til Kystens Næringsliv.
Det finnes allerede en ropax-ferje fra Stena som går på metanol, så det vil ikke være første metanoldrevne fartøyet.
Teknologien utvikler seg rekordfort
Husøy forteller at teknologien går veldig fort innen batteridrift.
Dermed er det ikke bare mindre fartøy som kan dra nytte av batteridrift kombinert med miljøvennlige drivstoff, forklarer han.
– For oss er det viktig å ta del i dette viktige prosjektet som en del av det grønne skiftet og vise at det nå er fullt mulig å gjøre denne typen fartøy nullutslipp. Siden vi leverte vårt første batteri i 2011, har teknologien utviklet seg dramatisk og fartøyene som nå kan gå på nullutslipp blir bare større og større for hvert år, sier Pål Ove Husøy.
Siden det er knapphet på grønn metanol, vil det også være behov for andre typer bærekraftig drivstoff slik som hydrogen.
Denne teknologien er på full fart fremover, og Corvus vil selv levere sin første hydrogenløsning i sommer til MS "Skulebas".
Tidligere i vinter skrev Kystens Næringsliv at Rem Offshore og Myklebust Verft har signert kontrakt på bygging av et Energy Subsea Construction Vessel (ESCV) med 250 tonns kran.
Det er dette nybygget Corvus nå skal levere energilagringssystemer til.
Flere norske aktører samarbeider
ESCV-en vil være utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et 1,7 megawatt batterisystem.
Pål Ove Husøy, VP for salg hos Corvus Energy, er glad for at Corvus blir med på samarbeidet med flere norske aktører.
Metanol som brennstoff:
I motsetning til andre grønne drivstoff som hydrogen eller ammoniakk, kan skip drevet av metanol realiseres med mindre endringer i eksisterende terminalinfrastruktur. Infrastruktur, lagring og distribusjon vil i stor grad være lik andre flytende drivstoff.
Men også metanol er giftig, og metanol har lavt flammepunkt. Metanol har også en lavere energitetthet enn fossile drivstoff.
Dette gir utfordringer med tanke på lagring, sikkerhet, motorteknologi og materialkompatibilitet. Som alle andre «grønne» drivstoff er også metanol kostbart.
Ved å legge til ekstra batterikapasitet kan du øke verdien av batteriene ved å bruke dem i alle driftsmoduser. I tillegg forbedres balansen i hele kraftstyringssystemet, for å redusere drivstofforbruket så mye som mulig.
En til kan komme
Energilagringssystemet levert av Corvus Energy er planlagt levert i løpet av første halvår av 2026, og fartøyet vil settes i drift i andre halvår av samme år.
Kontrakten inkluderer også en opsjon for utstyrsleveranser til enda et fartøy.
Alle hovedpartnere i prosjektet er lokalisert på vestkysten av Norge. Både designselskapet, Skipsteknisk og integratoren HPS holder til i Ålesund. Fartøyet skal som kjent bygges ved Myklebust Verft i Gursken, ikke langt unna.
Det er ikke offentliggjort noen pris på kontrakten.
– Selve batteriløsningen er ikke av de største, men det at det nå kommer flere caser hvor batteri installeres sammen med andre nullutslippsteknologier som metanol er positivt. Både LNG, hydrogen, ammoniakk, metanol og andre nullutslipps-drivstoff vil trenge batterier for å optimalisere driften. Det gir økte forretningsmuligheter også for batteriforretningen vår, sier Husøy.
(Copyright)