Norske offshorefartøy topper listen over utslippskutt
Båter fra flere norske rederier blir trukket frem som vinnere i kampen for å drive mest mulig energieffektivt.
Det er VPS, et av verdens ledende selskaper på testing, forbedring og overvåking av drivstoff i maritim næring, som har tatt initiativ til konkurransen der drivstofforbruk og karbonavtrykk måles.
Jobber kontinuerlig internt
Totalt får 133 fartøy målt drivstofforbruk med mål om å redusere utslippene mest mulig.
Konkurransen er delt inn i ulike fartøystyper og operasjonsområder. Tallene for juli måned er nå offentliggjort.
I transitt er det Simon Møkster Shippings «Stril Mermaid» som så langt har best resultater med 29,80 kg/nm i en gjennomsnittsfart på 8,8 knop.
Daglig leder Anne Jorunn Møkster i Simon Møkster Shipping sier til Kystens Næringsliv at effektivisering av drivstofforbruket er en mangeårig satsing i rederiet.
– Vi har kjørt denne typen sommerkonkurranser internt i eget rederi, med såkalte fuel race-kampanjer. Det innebærer alt fra intern sammenligning til å være pådriver for andre, forklarer hun.
– Vi er avhengig av å være proaktive, og det betyr også å være flinke på å samhandle med kundene.
Møkster illustrerer det hele med et fartøy som har anløpstid klokken sju om morgenen.
– Da nytter det ikke å komme midt på natten. Kan vi avpasse, kan vi bruke landstrøm der det er mulig?
Møkster understreker at det viktigste er hva rederiet som organisasjon lærer og hvilken erfaring som kan deles videre.
– Vi har hatt god effekt av å utfordre oss selv.
Hyller mannskapet
Blant subseafartøyene er det «Skandi Vinland» fra Dof som utmerker seg på utslipp i stand by.
– De har hatt et svært lavt forbruk med kun 4.374 tonn i dagsgjennomsnitt, opplyser VPS.
Dof er svært fornøyd med resultatet.
– Veldig godt jobbet av mannskapet på «Skandi Vinland». Dette er et eksempel på det fremragende arbeidet våre sjøfolk gjør daglig for å hjelpe oss å nå målene som er satt for dekarbonisering, uttaler selskapet.
«Utrolig lavt drivstofforbruk»
I DP (dynamic positioning) er det «Rem Supporter» fra Rem Offshore som leder an i juli med det som blir beskrevet som «et utrolig lavt drivstofforbruk» på 2.659 tonn daglig.
Rem Offshore jobber med flere tiltak for å få ned drivstofforbruk. Rederiet har sammen med blant annet Solstad Offshore koblet seg på prosjektet Ocean Charger, som ledes av Vard.
Her er målet å få til lading av offshorefartøy i havvindparker og dermed oppnå mer eller mindre utslippsfri drift.
Ocean Charger
- Prosjektet Ocean Charger har fått 38 millioner gjennom Grønn plattform for å utvikle offshore ladeløsninger for skip.
- Målet med prosjektet er å gå fra forskning til testing, validering og kommersialisering av nye tekniske løsninger for energioverføring til batteridrevne service- og konstruksjonsskip ute i havvindparkene.
- Det treårige prosjektet startet 1. januar 2023.
- Vard Design leder Ocean Charger sammen med søsterselskapene Seaonics og Vard Elektro.
- Partnere er Rem Offshore, Solstad Offshore, SINTEF Energi, SINTEF Ocean, DigiCat, Sustainable Energy, Equinor, Source Energie, Corvus Energy, Plug, Shoreline, Marin Energi Testsenter, Universitetet i Bergen, NORCE og Maritime CleanTech.
Også i landligge er det et fartøy av norsk opprinnelse som leder an i sommerkonkurransen. «Normand Server» tilhører nå Tidewater, men var frem til nylig en del av Solstad-flåten.
I havn har «Normand Server» et juli-forbruk på 0,09 tonn daglig etter målrettet bruk av landstrøm.
Studie skal gi ytterligere kutt
Solstad er, i tillegg til Ocean Charger-prosjektet, også med i en studie på alternative drivstoff som skal analysere og gi anbefalinger for tre konkrete fartøyssegmenter; forsyningsskip (PSV), ankerhåndteringsskip (AHTS) og konstruksjonskip (CSV).
– Men det krever at rederiene har et godt kunnskapsgrunnlag for sine investeringsbeslutninger. Vi tror denne analysen vil bidra til å belyse problemstillinger og legge til rette for gode underlag når investeringsbeslutningene gjøres,
I tillegg til Solstad er også Dof og Eidesvik med på prosjektet gjennom å bidra med tekniske data og operasjonsdata til Sintef Ocean, som skal utføre studien.
(Vilkår)