– I Polen er prisstigning og inflasjon skyhøy, på 16 til 17 prosent. Der er det ikke snakk om reallønnsvekst. Vi kan ikke sitte her oppunder Nordpolen med hånden i honningkrukken til evig tid.

Hugo Strand, verftsleder ved Fitjar Mek. verksted og styreleder i Norske skipsverft, legger ikke mye imellom når han kommenterer streiken som startet i morgentimene samme dag.

25.000 i streik – kan bli trappet opp

Mandag morgen, 17. april 2023 klokken 0600, gikk 25.000 arbeidstakere ut i streik, etter at meklingen mellom LO, YS og NHO brøt sammen dagen før. Det fikk umiddelbart konsekvenser for 11 av 16 riksferger, og 14 fylkesveiferger. Fredag kan streiken bli ytterligere trappet opp.

LOs hovedkrav har vært å sikre økt kjøpekraft, motvirke lavlønn og prioritere likelønn.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Foto: Linda Reinholdtsen

– Mange bedrifter går veldig godt og overskuddene er høye. Norske bedrifter har skyhøy lønnsomhet. Vi skal selvsagt ha vår del av kaka, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik på forbundets hjemmesider.

Der ønsker imidlertid Norske skipsverft-lederen Strand en viss differensiering. Han sitter med et inntrykk av at LO «nesten hadde bestemt seg for å streike i utgangspunktet. Da er det ikke mye man får gjort».

Han peker på at ikke alle deler av næringslivet har god nok rygg til å bære kostnadene som hefter ved.

– Mange har ikke det. De må huske at selv om olje- og gasselskapene og bankvesenet har gode dager, så er situasjonen i en annen blant skipsverftene og i deler av leverandørindustrien. Vi har ikke mye å tære på.

Fiskerstrand frykter opptrapping

– Jeg frykter at verftsnæringen skal bli ytterligere rammet, sier Olav Fiskerstrand til Kystens Næringsliv.

Olav Fiskerstrand er nestleder i Norske verft og viseadministrerende direktør i Fiskerstrand verft. Foto: Norske verft

Olav Fiskerstrand er nestleder i Norske verft, og viseadministrerende direktør i Fiskerstrand verft rett øst av Ålesund. Fiskerstrand frykter at en allerede utsatt verftsindustri vil få merke konsekvensene av en opptrapping av streiken.

– Det vil være direkte negativt.

Det er Hugo Strand enig i. Han tror at streiken kan gi næringen ytterligere problem.

– Min første reaksjon er at dette synes som en litt unødvendig streik. Hvis målet er reallønnsvekst, og forventningene såpass høye som det LO gir uttrykk for, da har vi et problem, sier styrelederen.

Han er kritisk til at man går såpass høyt ut, særlig med tanke på fremtidige oppgjør.

– Da tenker de kortsiktig. Men, forbundene begynner å få høy andel av offentlig ansatte, som virker å være de som skriker høyest. Det bekymrer.

Strand skulle gjerne sett at regjeringen hadde bidratt til en bedre strømstøtte, både for å tekkes LO, men også for å hjelpe industrien i en allerede vanskelig tid. Det er der det brenner, mener han.

– Se på oljeselskapene etter oljekrisen, og oppdrettsselskapene nå etter lakseskatten. De klarer seg fint. Det er leverandørindustrien og rederiene som blør.

Tor Leif Mongstad er administrerende direktør ved Havyard Leirvik. Foto: Ketil Svendsen

Ikke rammet så langt

– Vi er så langt ikke rammet av streikeplanen, sier Tor Leif Mongstad til Kystens Næringsliv.

Mongstad er administrerende direktør ved Havyard Leirvik, og skulle være tålelig godt vant med at verden rundt gir konsekvenser inn forbi egen verftsport.

Høsten 2021 stengte koronaspøkelset ned både verft og lokalsamfunn, og satte den lille bygden Hyllestad på kartet. Den gangen fant både nyhetskanaler og Oslo-medier å måtte benytte seg av kystens livslinjer og stamveier, fergene.

Mongstad har tro på at det vil tvinge seg frem en løsning mellom partene «ganske snart».

– Dette er et mellomoppgjør, og tonen virker allerede ganske aggressiv.

For store deler av både verfts- og leverandørindustri er dette nettopp stamveiene og infrastrukturen som holder næringslivet i gang.

– Vi håper jo selvfølgelig at streiken tar slutt før vi blir rammet.

Selv om stamveien over Sognefjorden – Lavik–Oppedal-sambandet, med den berømte og beryktede MF «Ampere» – blir berørt, legges ikke sambandet brakk. Heller ikke Hyllestad-verftets datterselskap Havyard elektro berøres så langt.

– Vi har sluppet godt klar i starten, sier Mongstad.

– Har dere en plan for om opptrappingen får konsekvenser for dere?

– Selvfølgelig. Vi varsler kundene uavhengig om vi blir tatt ut eller ikke, og gjør interne forberedelser for at produksjonen ikke blir stoppet. I første omgang vil jo tidsvinduer for produksjon måtte bli endret. Det er de tingene vi har laget plan for nå.

Ferger rammer ansatte

– Slik det ser ut akkurat nå har ikke streiken store konsekvenser for hverken vårt eget verft eller verftsindustrien generelt, Olav Fiskerstrand ved Fiskerstrand verft.

Så langt har ikke verftet fått informasjon om at verftets underleverandører er rammet. Verftet henter elektrotjenester fra tredjepartsselskap.

– Hvis situasjonen eskalerer, vil dette gi stor usikkerhet i hvordan verftet og verftsindustrien generelt vil bli påvirket, og hvordan den vil ramme.

En ting er imidlertid sikkert. Transport av folk og varer vil merke streiken tidlig.

– Færre fergeavganger kan gi utfordringer for de som har ansatte som pendler til og fra arbeid, samt infrastruktur og leveranser av varer.