Ny elektrisk katamaran til «grønne» Lofoten
Med helelektrisk framdrift kan den nye katamaranen frakte 75 passasjerer mellom de grønne øyene i Lofoten.
Det er Maritime Partner AS i Ålesund som har levert den 18 meter lange båten til Moskenes Shipping. Det er et lokalt rederi som driver med persontransport og charter i og rundt Reine i Lofoten.
En milepæl
– Dette er en viktig levering for Maritime Partner, og en milepæl siden det er den første helelektriske katamaranen vi bygger i det grønne skiftet, sier Henrik Myklebust, VP Sales i Maritime Partner.
Han mener at med med elektrisk drift, en effektiv skrogdesign og bygging i aluminium, vil båten bli så «grønn» som det er mulig å få til med dagens kunnskap og teknologi.
– Aluminium er et miljøvennlig alternativ som ved resirkulering krever veldig lite energi for å gjenoppstå som et fullverdig materiale for nye bruksområder, forklarer Myklebust i en melding.
Den nye katamaranen
- Katamaran er en type fartøy med to skrog som er forbundet med hverandre gjennom bjelker eller en plattform.
- Den nye katamaranen har største lengde: 19,72 meter.
- Total bredde: 6,80 meter. Antall passasjerer/mannskap: 75/2.
- Fart: 12 knop.
- Byggemateriale: Aluminium.
- Maritime Partner AS bygger hurtiggående båter av eget design og har kunder over hele verden.
- Verftet nærmer seg 2300 leverte båter.
Skal brukes i «de grønne øyene»-satsingen
Båten skal benyttes for rederiets rute i Reinefjorden, en rute som de har drevet i 26 år.
Fra 2023 ble en ny ti års kontrakt inngått med Nordland fylkeskommune om drift av ruta fra Reine og plassene Rostad, Kirkefjord og Vinstad, skriver Maritime Partner i meldingen.
I tillegg til fastboende håndterer ruten hvert år et stort antall turister med utgangspunkt i Reine.
Prosjektet er en del av satsingsområdet «de grønne øyene», hvor målsettingen er nullutslipp på land og sjø.
Lofoten «de grønne øyene» er et privat-offentlig partnerskap for grønn vekst og omstilling til lavutslippssamfunnet Lofoten. Sammen med innbyggere, næringsliv og offentlig sektor jobbes det for at Lofoten skal drives på fornybar energi og være et attraktivt sted å bo med et bærekraftig og livskraftig næringsliv.
Båten er en ny modell designet av Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen. Maritime Partner har stått for detaljdesign, prosjektering og bygging.
Båten er designet i tråd med krav om universell utforming. Salongen med sine 75 sitteplasser har i tillegg plass til rullestol.
Det er lagt vekt på store vindusflater som gir good utsikt for passasjeren. Det er installert rullestolheis til toppdekket.
(Vilkår)