Ny kampanje skal bidra til færre dødulykker til sjøs
Nær 1 av 4 dødsulykker på sjøen skjer i skumringen eller i mørket, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.
Nå går Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet ut med en sterk påminnelse til båtførere om å løfte blikket i sommer.
«LØFT BLIKKET» er en holdningskampanje med et mål om at alle som ferdes i båt skal bli flinkere til å ta mer bevisste valg, både for egen og andres sikkerhet. Det må mer enn dette fokuset til for å redusere ulykkestallene, men ønsket er at «LØFT BLIKKET»- kampanjen kan være en vekker for båtfolk, og starten på en holdningsendring på og ved sjøen.
Grete Herlofsen, Redningsselskapet
Alt tyder alt på at 2024 også kan bli en aktiv båtsommer.
Da er det ekstra viktig å ha fokus på sikkerhet, melder Sjøfartsdirektoratet i en melding.
– Vær oppmerksom
Også generalsekretær Grete Herlofsen i Redningsselskapet ber båtførere være ekstra oppmerksomme i sommer.