Ny kampanje skal bidra til færre dødulykker til sjøs

Nær 1 av 4 dødsulykker på sjøen skjer i skumringen eller i mørket, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.

Redningsselskapet er ute med ny holdningsskapende kampanje i sommer.
Redningsselskapet er ute med ny holdningsskapende kampanje i sommer.Foto: Redningsselskapet/ Theo Aasland Valen

Nå går Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet ut med en sterk påminnelse til båtførere om å løfte blikket i sommer.

«LØFT BLIKKET» er en holdningskampanje med et mål om at alle som ferdes i båt skal bli flinkere til å ta mer bevisste valg, både for egen og andres sikkerhet. Det må mer enn dette fokuset til for å redusere ulykkestallene, men ønsket er at «LØFT BLIKKET»- kampanjen kan være en vekker for båtfolk, og starten på en holdningsendring på og ved sjøen.

I fjor hadde redningsskøytene våre 6148 assistanseoppdrag.

Grete Herlofsen, Redningsselskapet

Alt tyder alt på at 2024 også kan bli en aktiv båtsommer.

Da er det ekstra viktig å ha fokus på sikkerhet, melder Sjøfartsdirektoratet i en melding.

– Vær oppmerksom

Også generalsekretær Grete Herlofsen i Redningsselskapet ber båtførere være ekstra oppmerksomme i sommer.

– I fjor hadde redningsskøytene våre 6148 assistanseoppdrag. Også denne sommeren forventer vi at mange vil nyte sommeren på sjøen. Å tilpasse farten etter forholdene og vise aktsomhet kan forebygge ulykker, spesielt i mørket. Vår sterke oppfordring er derfor å bruke det beste navigasjonsmiddelet du har på sjøen; øynene. Løft blikket denne sommeren, sier hun.
Les mer, og se filmen, om kampanjen hos Sjøfartsdirektoratet:
(Copyright)
Publisert 28. June 2024, kl. 09.16Oppdatert 28. June 2024, kl. 09.16
Redningsselskapet