Ny lærlingrekord: Sondre (18) er gull verdt

Aldri før har det vært så populært å være lærling hos Fjord1. –Matroslærling Sondre er ettertraktet og ufattelig verdifull for oss, sier HR-sjef Øyvind Østrem.

Sondre Emil Moldestad er matroslærling hos Fjord1. Ferjerederiet opplever et rush av lærlinger.
Sondre Emil Moldestad er matroslærling hos Fjord1. Ferjerederiet opplever et rush av lærlinger.Foto: Fjord1

– For en herlig tilbakemelding. Jeg er blitt tatt godt imot, og stortrives på ferjen MS Raunefjord. Godt arbeidsmiljø og gode kolleger betyr alt. Jeg blir her lenge, sier matroslærling Sonde Emil Moldestad (18) til Kystens Næringsliv.

Les også denne positive nyheten for bransjen:

Til enhver tid er det 60–70 ledige stillinger i Fjord1-konsernet. Det er utfordrende å få fylt opp stillingene.

Ferjerederiet er ikke alene om å kjempe om fagfolk som Sondre Emil.

Og kampen om unge, men også rutinerte sjøfolk, blir bare tøffere og tøffere.

Men HR-sjef Øyvind Østrem, og leder for lærlinge- og kadett-ordningen i Fjord1, Camilla Nordal, kan puste litt roligere nå.

Det har nemlig skjedd noe det siste året.

Ny rekord

Rederiet er mer populært hos ungdommen enn noensinne. De siste årene har antallet lærlinger lagt på rundt 60 i året.

Nå ser rederiet en sterk økning.

– Kampen om ungdommen er tøff. Men det er gledelige nyheter hos oss er at vi aldri før har hatt så mange lærlinger. I alt 90 lærlinger er i gang med sitt utdanningsløp hos Fjord1, sier Østrem til Kystens Næringsliv.

Øyvind Østrem, HR-sjef Fjord1.Foto: Fjord1

Dette er matros,- og skipsmotormekanikerlærlinger. Flesteparten kommer rett fra tradisjonell yrkesutdanning.

Men rederiet tar også inn ungdom som ikke passer inn i et vanlig utdanningsløp.

– Vi ønsker å gi alle sjansen. Derfor tar vi også inn lærlinger som kanskje har en litt annen bakgrunn. Men de er ofte veldig motivert for sjøfolklivet og er «praktiske og løsningsorienterte», sier Camilla Nordal.

Gull på dekk og i maskinrom

Østrem legger til at det ikke er en klisjé at «lærlingene er gullet til rederiet».

– Uten lærlinger – ingen lys framtid for oss. Klart de er gull verdt. Nå skal vi ta godt vare på dem, sier han.

Selv om de opplever rekordantall lærlinger nå, kommer det etter år med godt rekrutteringsarbeid, forteller HR-sjefen.

– Å få nok lærlinger – og ikke minst beholde dem, er viktigere enn noensinne. Vi har i flere år jobbet strukturert og målrettet med å få ungdommer inn til oss. Vi er på utdanningsmesser, skolebesøk og er aktive på TikTok. Det gir resultater nå, sier Østrem.

Sponser utdanning

De to Fjord1-ansatte er også glad for at interne undersøkelser i rederiet viser at de unge trives.

Flesteparten som går læretiden hos dem, blir værende.

– Vi arrangerer en årlig lærlingsamling over to dager hvor vi gjør morsomme ting sammen og har faglige samlinger med fokus på HMS. Dette er en god anledning til å presentere selskapet vårt og knytte tettere bånd til lærlingene, sier Nordal.

Sondre Emil Moldestad, matroslærling Fjord1.Foto: Fjord1

Men Fjord1 tilbyr også stipendløsninger for dem som vil utdanne seg videre til sjøoffiserer.

– Vi har en stipendordning på 50 000 kroner årlig for dem som vil gå fagutdanning etter endt læretid. Da binder de seg til oss over en avtalt periode og får kadettplass hos oss. Vi trenger ulike yrkesgrupper om bord, derfor støtter vi også dem som vil bli maskinsjefer, styrmenn og navigatører, sier Østrem.

Drømmer om å bli kaptein

Tilbake til MS Raunefjord er matroslærling Sonde Emil godt i gang med arbeidet. Han har mye å gjøre. Mange av arbeidsoppgavene er de samme som de litt eldre kollegene, bortsett fra oppgaver som krever sertifisering.

18-åringen har lyst å dra nytte av stipendordningen til Fjord1. Han ser for seg en lang karrière i rederiet. Målet er å styre ferjen selv.

– Jeg har staket ut kursen. Med hjelp av god støtte fra Fjord1 skal jeg gå fagskole. Målet er å jobbe meg opp fra matros til styrmann og kaptein. Men det tar tid. Akkurat nå nyter jeg livet som matros. Det er en herlig jobb, sier han og smiler.

(Copyright)
Publisert 29. April 2024, kl. 03.00Oppdatert 30. April 2024, kl. 05.44