Ny løsning gjør norske verft mer attraktive
Grieg Green med viktig redskap mot verftsland som Tyrkia og Kina.
– Det gjør en reaksjon av typen «å, jeg visste ikke at det var barnearbeid» langt vanskeligere, sier Pia Meling til Kystens næringsliv.
Meling er administrerende direktør i Grieg Green.
Stikkord er åpenhet – men også forkortelser som IHM, ESG og HMS – altså områder som miljø og klima, sirkularitet og effektivitet, samt arbeidsforhold og sosialt ansvar. I finansbransjen er ESG – miljø, sosiale og styringsmessige forhold – en standard for å finne hvor bærekraftig et selskap er.
Enn så lenge er det skipsgjenvinning, dokking og reparasjon det er snakk om i Grieg Greens nysatsing, Yardscore.
Lansering skjer trolig til høsten.
Første versjon til høsten
– Yardscore er under utvikling, og er tenkt lansert i en enkel versjon etter sommeren, sier Meling til Kystens Næringsliv.
Systemet er utviklet som et nøytralt, spørreskjemabasert rangeringssystem for skipsgjenvinningsverft og dokking- og reparasjonsverft, hvor blant andre rederinæringen kan få innsyn i hvordan kjente og ukjente verft i inn- og utland skårer på områder som arbeidsforhold, sikkerhet og miljøpåvirkning.
Hvor langt et selskap skal strekke seg ut over norske, europeiske og internasjonale regler og standarder vil være opp til det enkelte. Her vil Yardscore være en hjelp, mener Meling.
– De fleste selskaper har nå en grønn profil og er opptatt av bærekraft. Det viktige er å vite og å kunne dokumentere hva som faktisk er realitetene på de ulike verftene.
Grieg Green utelukker ikke å utvide til nybyggverft i fremtiden.
– Men, det blir neste fase.
Grieg Green velger å starte med den delen av verftsindustrien der det er mindre innsyn og søkelys på HMS enn på nybyggverft.
– Mange verft vi har snakket med er veldig interesserte i å vise at de investerer i kontinuerlig forbedring.
IHM, HMS, og …
- Beaching - strandhogging på norsk. Et fartøy til opphogging styres opp på en strand, og demonteres, ofte under kritikkverdige forhold.
- Benchmark: En standard som andre eller annet kan måles ut fra.
- Dekommisjonering: Å ta ut av bruk, avvikle, typisk å resirkulere.
- Due diligence, en arbeidsprosess og metode for å samle inn og analysere informasjon om et selskap.
- ESG: Environmental, Social and Governance – miljø, sosiale og styringsmessige forhold – målestandard for bærekraft.
HMS: Helse, miljø og sikkerhet står sentralt i et godt og sikkert arbeidsmiljø.
- HSEQ - helse, sikkerhet, miljø og kvalitet.
- IHM: Inventory of Hazardous Materials, et regelverk i skipsfartsindustrien som tar for seg identifisering og kvantifisering av farlige materialer om bord i fartøy.
- Transparens: i overført betydning om noe som er åpent, overskuelig, uten at noe holdes skjult.
I Norge tror mange at nettopp transparens og etiske standarder kan bli en viktig konkurransefordel for norske og europeiske verft.
Kan hindre strandhogging
Grieg Green er en privat, global tilbyder av IHM-tjenester, gjenvinningsrådgivning, tilsyn og verftsinspeksjoner. Selskapet er del av bergensbaserte Grieg Group, men har hovedkontor i Oslo der de deler kontor med rundt 70 andre Grieg-ansatte.
– Rederiene er ofte tett på en nybyggprosess. Under skipsgjenvinning er det svært sjeldent at rederen er til stede. Det er lav kompetanse og mye utdaterte, generaliserte forestillinger om tilstanden på gjenvinningsverftene i de ulike landene.
Håper å få til en standardisering
Realiteten er at det er store, individuelle ulikheter mellom verft som ligger ved siden av hverandre, erfarer hun.
– Det er kanskje vanskelig å få hele verden til å bli enige om en standard, men vi håper på mange nok brukere til at de ansvarlige verftene kan bli anerkjent for innsatsen og forbedringene de gjør, og at denne synligheten kan gi dem flere oppdrag.
Interessen er stor, forteller hun om systemet som har hentet erfaring fra 150 kontinuerlig overvåkede verftsprosjekter. Meling snakker fort og engasjert om hjertebarnet, mer enn et hestehode foran journalisten som noterer etter beste evne.
– … og for at skipseier, banker og investorer kan sjekke at et bestemt verft faktisk gjør det de skal i forhold til regelverk og det som er avtalt. Hvis du kun velger verft basert på pris, kan det gå på bekostning av arbeidsforhold, sikkerhet og miljø.
Ligger bra an
– Både på utslipp og arbeidsforhold vil norske verft ligge bedre an enn de fleste, og verdien av dette kan bli synligere. Vi har mistet mye til Kina, Polen og Tyrkia, som er blitt stormakter på pris og kapasitet.
Meling ser også for seg at stålproduksjonens utslipp kan inkluderes når Grieg Green sikter mot nybyggsektoren. En egen modul i Yardscore går nemlig på å dokumentere materialflyt med henblikk på Co₂-utslipp og grad av sirkularitet, samt riktig håndtering av farlige materialer.
18. juni lanserer Norge de tre første ISO-standardene for sirkulær økonomi. Også dette vil kunne gi et felles begrepsapparat og en felles tenkemåte for sirkulær økonomi, og «som er nyttig for alle som vil bidra til økt sirkularitet i samfunnet enten det er myndigheter, produsenter, tjenesteytere, miljøorganisasjoner eller andre», som det heter fra Standard Norge.
Diskret test
I første omgang vil potensielle verftskunder få teste egen skåre i diskret, privat modus.
– Vi ønsker ikke å skremme de bort, så de får muligheten til å benytte verktøyet til en egenvurdering og velge ikke å publisere i starten. Men det er først når de viser åpenhet rundt dataene sine at de kan få synlighet og nye kunder.
Når verftene har lastet opp dokumentasjon for sine svar, vil dette verifiseres gjennom fjernkontroll og deretter ved fysisk inspeksjon av verftene.
Systematiske verktøy som Yardscore vil derfor gjøre kartlegging av denne typen risiko langt enklere, tror Meling.
(Copyright)