Ny motor-teknologi kutter utslipp til sjøs
Ved bruk av LNG kan metanslipp reduseres med opptil 75 prosent sammenlignet med dagens standardmotorer.
Wärtsilä har lansert en ny løsning for å redusere metanslipp fra sine 50DF dual-fuel-motorer. Den nye teknologien, «Spark Gas Conversion», konverterer motorene til tennpluggbasert gassdrift og gir både renere forbrenning, og høyere effektivitet, melder selskapet.
Verdifullt klimatiltak
Løsningen benytter en elektrisk styrt forkammer-ventil for å antenne drivstoffet, og forventes å redusere metanslipp til så lite som 1,1 prosent av drivstofforbruket.
I tillegg gir den opptil 4,6 prosent drivstoffbesparelse, ifølge selskapet.
– Dette er et viktig steg mot lavere utslipp fra skipsfarten og et verdifullt supplement til øvrige klimatiltak, sier Roger Holm, president i Wärtsilä Marine.
Teknologien er utviklet i samarbeid med Chevron Shipping Company, som vil konvertere én motor på seks av sine LNG-tankere.
Løsningen tilbys nå til fartøy med eksisterende Wärtsilä 50DF-motorer med dieselelektrisk framdrift – hovedsakelig LNG-tankere.
Wärtsilä har over 30 års erfaring med LNG-teknologi og tilbyr både fleksible dual-fuel- og rene gassmotorer. Den nye løsningen styrker selskapets portefølje innen utslippsreduksjon for skipsfarten.
Tilgjengelig for LNG-tankskip
Løsningen er nå tilgjengelig for alle fartøy med eksisterende Wärtsilä 50DF-motorer med dieselelektrisk framdrift. Flertallet av disse er LNG-tankere.
Den nye løsningen er optimalisert for LNG som drivstoff, og gir dermed høyere energiutbytte per enhet drivstoff. Dette innebærer drivstoffbesparelser på opptil 4,6 prosent, samtidig som metanslippet reduseres, forklarer Wärtsila i en pressemelding.
– Wärtsilä har lang erfaring med å redusere metanslipp fra LNG-drevne motorer, både gjennom nyinstallasjoner og ved ettermontering på eksisterende anlegg. Denne nye teknologien styrker vårt allerede omfattende tilbud av løsninger for å kutte metanslipp fra skip, utdyper Roger Holm.
(Vilkår)