Ny motor-teknologi kutter utslipp til sjøs

Ved bruk av LNG kan metanslipp reduseres med opptil 75 prosent sammenlignet med dagens standardmotorer.

Wärtsila produserer noen av verdens mest avanserte motorer fra blant annet sine lokasjoner i Norge. Nå lanserer de sin nye LNG-motor.
Wärtsila produserer noen av verdens mest avanserte motorer fra blant annet sine lokasjoner i Norge. Nå lanserer de sin nye LNG-motor.Foto: Matti Immonen.

Wärtsilä har lansert en ny løsning for å redusere metanslipp fra sine 50DF dual-fuel-motorer. Den nye teknologien, «Spark Gas Conversion», konverterer motorene til tennpluggbasert gassdrift og gir både renere forbrenning, og høyere effektivitet, melder selskapet.

Verdifullt klimatiltak

Løsningen benytter en elektrisk styrt forkammer-ventil for å antenne drivstoffet, og forventes å redusere metanslipp til så lite som 1,1 prosent av drivstofforbruket.

I tillegg gir den opptil 4,6 prosent drivstoffbesparelse, ifølge selskapet.

– Dette er et viktig steg mot lavere utslipp fra skipsfarten og et verdifullt supplement til øvrige klimatiltak, sier Roger Holm, president i Wärtsilä Marine.

Teknologien er utviklet i samarbeid med Chevron Shipping Company, som vil konvertere én motor på seks av sine LNG-tankere.

Løsningen tilbys nå til fartøy med eksisterende Wärtsilä 50DF-motorer med dieselelektrisk framdrift – hovedsakelig LNG-tankere.

Wärtsilä har over 30 års erfaring med LNG-teknologi og tilbyr både fleksible dual-fuel- og rene gassmotorer. Den nye løsningen styrker selskapets portefølje innen utslippsreduksjon for skipsfarten.

Tilgjengelig for LNG-tankskip

Løsningen er nå tilgjengelig for alle fartøy med eksisterende Wärtsilä 50DF-motorer med dieselelektrisk framdrift. Flertallet av disse er LNG-tankere.

Wärtsilas nye motorer skal blant annet reduserer utslippene hos tankskip som bruker LNG som drivstoff betraktelig.Foto: Matti Immonen.

Den nye løsningen er optimalisert for LNG som drivstoff, og gir dermed høyere energiutbytte per enhet drivstoff. Dette innebærer drivstoffbesparelser på opptil 4,6 prosent, samtidig som metanslippet reduseres, forklarer Wärtsila i en pressemelding.

– Wärtsilä har lang erfaring med å redusere metanslipp fra LNG-drevne motorer, både gjennom nyinstallasjoner og ved ettermontering på eksisterende anlegg. Denne nye teknologien styrker vårt allerede omfattende tilbud av løsninger for å kutte metanslipp fra skip, utdyper Roger Holm.

(Vilkår)
Publisert 11. April 2025, kl. 03.30Oppdatert 11. April 2025, kl. 05.26
Wärtsilä