Ny pirat-radar avslører kaprere på flere kilometers avstand
Det kanadiske selskapet Rutter etablerer seg i Norge. De spesialiserer seg på radarteknologi som oppdager pirater, og gjør bølgeanalyser tre minutter fram i tid.
Men vent litt: Har du ikke lest om noe liknende før?
Ikke om piratradaren, for den er ny. Den skal du få høre mer om litt lenger nede i saken.
Men om bølgeanalyser?
Akkurat den samme radarteknologien det forskes på i Norge.
Rutter begynte nemlig å forske på bølgeanalysesystem som integreres med eksisterende radar og posisjoneringssystem i 2017.
Dette svarer Norces forsker, Torleif Lothe:
«Vi følger med på hva som publiseres på dette området og deltar jevnlig på konferanser og vi har ikke hørt noe nytt fra fagmiljøet vi antar Rutter støtter seg på de siste 10–15 årene. Det er derfor vanskelig for oss å si noe saklig om hva de tilbyr eller ikke. I vår verden er det noe som heter at «det som ikke er publisert, det er ikke gjort».
Vi påstår derfor uten blygsel at vi (Norce/MIT) er de ledende på dette feltet. Hva andre holder på med uten å publisere kan ikke vi vite, sier bølgeforsker Torleif Lothe til Kystens Næringsliv.»
Ifølge forskningsrapporter kan Norces bølge-radar spå bølgers oppførsel opp til åtte minutter i forkant. Rutter har maks tre, ifølge dem selv. Norces bølge-radar er ennå ikke kommersialisert. Norce hevder at det fort kan ta noen år til, før produktet er klart.
Det er Norges forskningsråd som har bevilget 12 millioner kroner til prosjektet. Norce er prosjekteier, og har med seg samarbeidspartnere som MIT Ocean Research, Kongsberg Maritime, Kongsberg Seatex, Equinor og DOF ASA.
Forskjellen her er at mens Norce er en forskningsinstitusjon på jakt etter partnere, er Rutter et kommersielt selskap med egne forskere.
Pluss egen salgsavdeling som jobber tett på forskerne. Det blir det ofte resultater av.
– Vi har henvendt oss direkte til de som trenger beslutningsstøtte. Dermed har gått kraftig under radaren for «hvermannsen» i Norge. Jeg tror ikke vi er nevnt en eneste gang i media. Kystens Næringsliv er kanskje den første ut, sier han.
Oddvar Sandtorv har mer enn 20 års erfaring som sjøkaptein og seilende hos flere norske kjemikalietankrederier.
Med bakgrunn fra skipsbroem, vet han hvor den berømte skoen trykker, når det gjelder radarovervåking.
Startet med isbryter-radar
Han er ny hos Rutter. Signerte kontrakt for noen måneder siden med kanadierne.
Selskapet har hovedkontor i byen St. Johns på Newfoundland, og har 30 ansatte.
Kanadierne startet med radarteknologi for isbrytere.
– Naturlig nok. Det er nok av is utenfor kysten av Canada, humrer bergenseren Sandtorv.
Så har det gått slag i slag – og nå har de endt opp i Norge.
Selskapet har utviklet en teknologi som kan forutsi bølgebevegelser og dermed gi skip og offshore-installasjoner bedre forutsigbarhet og trygghet. «Bølgeradarprogrammet» kan også koples rett mot eksisterende radaranlegg og DP-anlegg (dynamisk posisjonering).
– Vårt «bølgeprofeti-system» analyserer og forutser bølgers oppførsel tre minutter fram i tid. Teknologien sparer redere for drivstoff, operasjonell nedetid, bidrar til sikrere arbeidsmiljø og gjør det mer behagelig for sjøfolk om bord, sier Sandtorv.
Helt ny pirat-radar
Men Sandtorv kan også fortelle at selskapets radarteknologi også inkluderer en pakke som vi kan kalle «pirat-radar» for å si det litt folkelig. Det formelle navnet er «Small Target Surveillance»-pakke.
– Jeg har seilt med store kjemikalietankere, og blitt utsatt for flere pirat-kapringsforsøk både i Asia og utenfor kysten av Afrika. Den gang kunne jeg ikke oppdage små piratbåter på skipets radar. Den er utviklet for å oppdage større fartøy og land, sier han.
– Vi hadde i alle fall blitt observant på faren lenge før enn tradisjonell radar ville plukket opp båtene. Det er en kjempefordel. Teknologien kan til og med redde deg fra pirat-angrep, sier Sandtorv.
Flere av Rutters kunder bruker også denne radarteknologien på «søk og redning».
Radarsystemet kan oppdage mennesker i havet på mer enn to kilometers avstand, forklarer Sandtorv.
GC Rieber får systemet på plass
Prosjektleder for GC Rieber Shipings nye havvind-fartøy (windkeeper) heter Ørjan Tenden-Vie. Han forteller at de får installert bølgeradar på rederiets to fartøy som er under bygging i Tyrkia.
– Bølgeradaren er et ekstra operasjonelt støtteverktøy som gir oss sanntidsinformasjon om bølgeforholdene. Operatørene kan da få en forhåndsvisning opp til 180 sekunder fram i tid for å se om det er «bølgetog» (en rekke med større bølger som kan forårsake ekstra bevegelse i fartøyet) på vei som kan påvirke operasjonene, sier Tenden-Vie til Kystens Næringsliv.
Å være i forkant gir operatør muligheten til å avvente gangvei-operasjoner med personell overføringer, lasteoperasjoner eller andre operasjoner til «bølgetoget» har passert.
Han forteller videre at bølgeradarsystemet er der som en støttefunksjon i røff sjø, spesielt for DP-operatørene, men det er ikke et påkrevd system.
Windkeeper skipene er SWATH fartøy. Denne type fartøy er kjent for å gi svært lave bevegelser i bølger, lavere enn en-skrogs fartøy.
- Dette er undersøkt og bekreftet i modell tanktester vi har gjennomført. Lave bevegelser gir et stabilt fartøy med god operasjon i sjø og god komfort for mannskap og teknikere om bord, forteller Tenden-Vie.
– Vi har tidligere brukt et liknende system for våre fartøy for polare områder, da som is-radar. GC Rieber Shipping har lang erfaring med polare operasjoner og operasjoner under krevende forhold, som er et eget segment for oss. Derfor kjente vi godt til den kanadiske teknologien fra før, sier han
De to Windkeeper-skipene med blant annet bølgeradar, skal være klar til sjøsetting i løpet av 2025.
Havvind er store kunder
Tilbake til Canadas mann i Norge. Han forteller at det nettopp innen havvind det er en økende interesse for bølgeradar-teknologien – i tillegg er piratradaren aktuell for blant annet supertankere.
– Vårt bølgeprediksjonssystem er spesielt nyttig for offshore vindindustrien. Vi har samarbeidet med Ørsted for å utvikle et tidlig varslingssystem som sikrer overføringer av personell til vindturbiner. I tillegg leverer vi radarbaserte løsninger til oljevern, helikopteroperasjoner og sikkerhetssystemer for havner og kystområder, sier Oddvar Sandtorv.
– Det er nok ikke så mange, men de finnes.
Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, vil en radarløsning som kan inneholde bølgeanalalyse og/eller piratradar koste et sted mellom 600.000 til 1 million norske kroner.
I mellomtiden forskes det videre på samme teknologi i Bergen.
(Vilkår)