Ny pirat-radar avslører kaprere på flere kilometers avstand

Det kanadiske selskapet Rutter etablerer seg i Norge. De spesialiserer seg på radarteknologi som oppdager pirater, og gjør bølgeanalyser tre minutter fram i tid.

Oddvar Sandtorv. Salgssjef Rutter, Norge.
Oddvar Sandtorv. Salgssjef Rutter, Norge.Foto: Arvid Steen

Men vent litt: Har du ikke lest om noe liknende før?

Ikke om piratradaren, for den er ny. Den skal du få høre mer om litt lenger nede i saken.

Men om bølgeanalyser?

Les mer om forskerne som nå kan ta en titt til Canada:
Joda: Mens det har blitt forsket i årevis på bølgeteknologi hos teknologiselskapet Norce, og DOF tester ut en tidlig utgave av bølgeanalysesystemer, har et kanadisk selskap solgt denne teknologien til rederier i en årrekke.

Akkurat den samme radarteknologien det forskes på i Norge.

Rutter begynte nemlig å forske på bølgeanalysesystem som integreres med eksisterende radar og posisjoneringssystem i 2017.

Forskjellen her er at mens Norce er en forskningsinstitusjon på jakt etter partnere, er Rutter et kommersielt selskap med egne forskere.

Pluss egen salgsavdeling som jobber tett på forskerne. Det blir det ofte resultater av.

– Vi har drøyt 100 rederier på listen og har levert rundt 40 radarsystemer som inneholder bølgeanalyser opptil tre minutter fram i tid, siden 2021. Vi forsker og tjener penger samtidig på vår teknologi, sier Oddvar Sandtorv i Rutter.
Skip i bølger med bølgeradar. Rutter er et kanadisk selskap som nå etablerer seg i Norge. De leverer bølge- og piratradar til redere over hele verden.Foto: Rutter
– Men få har hørt om dere her i Norge?

– Vi har henvendt oss direkte til de som trenger beslutningsstøtte. Dermed har gått kraftig under radaren for «hvermannsen» i Norge. Jeg tror ikke vi er nevnt en eneste gang i media. Kystens Næringsliv er kanskje den første ut, sier han.

Oddvar Sandtorv har mer enn 20 års erfaring som sjøkaptein og seilende hos flere norske kjemikalietankrederier.

Med bakgrunn fra skipsbroem, vet han hvor den berømte skoen trykker, når det gjelder radarovervåking.

Startet med isbryter-radar

Han er ny hos Rutter. Signerte kontrakt for noen måneder siden med kanadierne.

Selskapet har hovedkontor i byen St. Johns på Newfoundland, og har 30 ansatte.

Kanadierne startet med radarteknologi for isbrytere.

– Naturlig nok. Det er nok av is utenfor kysten av Canada, humrer bergenseren Sandtorv.

Så har det gått slag i slag – og nå har de endt opp i Norge.

Oddvar Sandtorv. Salgssjef Utter, Norge.Foto: Arvid Steen

Selskapet har utviklet en teknologi som kan forutsi bølgebevegelser og dermed gi skip og offshore-installasjoner bedre forutsigbarhet og trygghet. «Bølgeradarprogrammet» kan også koples rett mot eksisterende radaranlegg og DP-anlegg (dynamisk posisjonering).

– Vårt «bølgeprofeti-system» analyserer og forutser bølgers oppførsel tre minutter fram i tid. Teknologien sparer redere for drivstoff, operasjonell nedetid, bidrar til sikrere arbeidsmiljø og gjør det mer behagelig for sjøfolk om bord, sier Sandtorv.

Helt ny pirat-radar

Men Sandtorv kan også fortelle at selskapets radarteknologi også inkluderer en pakke som vi kan kalle «pirat-radar» for å si det litt folkelig. Det formelle navnet er «Small Target Surveillance»-pakke.

– Jeg har seilt med store kjemikalietankere, og blitt utsatt for flere pirat-kapringsforsøk både i Asia og utenfor kysten av Afrika. Den gang kunne jeg ikke oppdage små piratbåter på skipets radar. Den er utviklet for å oppdage større fartøy og land, sier han.

– Kunne piratangrepene vært unngått om du hadde hatt teknologien den gang?

– Vi hadde i alle fall blitt observant på faren lenge før enn tradisjonell radar ville plukket opp båtene. Det er en kjempefordel. Teknologien kan til og med redde deg fra pirat-angrep, sier Sandtorv.

Flere av Rutters kunder bruker også denne radarteknologien på «søk og redning».

Radarsystemet kan oppdage mennesker i havet på mer enn to kilometers avstand, forklarer Sandtorv.

GC Rieber får systemet på plass

Prosjektleder for GC Rieber Shipings nye havvind-fartøy (windkeeper) heter Ørjan Tenden-Vie. Han forteller at de får installert bølgeradar på rederiets to fartøy som er under bygging i Tyrkia.

Les mer om Windkeeper-fartøyene her:

– Bølgeradaren er et ekstra operasjonelt støtteverktøy som gir oss sanntidsinformasjon om bølgeforholdene. Operatørene kan da få en forhåndsvisning opp til 180 sekunder fram i tid for å se om det er «bølgetog» (en rekke med større bølger som kan forårsake ekstra bevegelse i fartøyet) på vei som kan påvirke operasjonene, sier Tenden-Vie til Kystens Næringsliv.

Å være i forkant gir operatør muligheten til å avvente gangvei-operasjoner med personell overføringer, lasteoperasjoner eller andre operasjoner til «bølgetoget» har passert.

Han forteller videre at bølgeradarsystemet er der som en støttefunksjon i røff sjø, spesielt for DP-operatørene, men det er ikke et påkrevd system.

Windkeeper, ny COSV fra GC Rieber Shipping har fått det mest moderne bølgeradarsystemet fra et kanadisk selskap.Foto: GC Rieber Shipping

Windkeeper skipene er SWATH fartøy. Denne type fartøy er kjent for å gi svært lave bevegelser i bølger, lavere enn en-skrogs fartøy.

- Dette er undersøkt og bekreftet i modell tanktester vi har gjennomført. Lave bevegelser gir et stabilt fartøy med god operasjon i sjø og god komfort for mannskap og teknikere om bord, forteller Tenden-Vie.

– Er dette et nytt system for dere, eller har dere brukt det tidligere?

– Vi har tidligere brukt et liknende system for våre fartøy for polare områder, da som is-radar. GC Rieber Shipping har lang erfaring med polare operasjoner og operasjoner under krevende forhold, som er et eget segment for oss. Derfor kjente vi godt til den kanadiske teknologien fra før, sier han

De to Windkeeper-skipene med blant annet bølgeradar, skal være klar til sjøsetting i løpet av 2025.

Havvind er store kunder

Tilbake til Canadas mann i Norge. Han forteller at det nettopp innen havvind det er en økende interesse for bølgeradar-teknologien – i tillegg er piratradaren aktuell for blant annet supertankere.

– Vårt bølgeprediksjonssystem er spesielt nyttig for offshore vindindustrien. Vi har samarbeidet med Ørsted for å utvikle et tidlig varslingssystem som sikrer overføringer av personell til vindturbiner. I tillegg leverer vi radarbaserte løsninger til oljevern, helikopteroperasjoner og sikkerhetssystemer for havner og kystområder, sier Oddvar Sandtorv.

– Hvem er deres konkurrenter?

– Det er nok ikke så mange, men de finnes.

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, vil en radarløsning som kan inneholde bølgeanalalyse og/eller piratradar koste et sted mellom 600.000 til 1 million norske kroner.

Bølge- og piratradaren er et softeareprogram som installeres i eksisterende radarsystem. Siste kunde ut var det Indonesiske grensepolitiet som benytter piratradaren til bekjempelse av pirat- og smuglervirksomhet. Dermed kan mange norske redere nyte godt av denne teknologien i Østen.

I mellomtiden forskes det videre på samme teknologi i Bergen.

(Vilkår)
Publisert 1. November 2024, kl. 04.21Oppdatert 4. November 2024, kl. 08.19
GC Rieber ShippingOddvar SandtorvRutter