Ny rapport gir flåten mulig løsning på energikrisen – og én kalddusj
At alternative drivstoff kan sikre betydelige utslippsreduksjoner er knapt en nyhet, men en ny rapport går i dybden for én flåtegruppe.
Det interessante i Sintef Oceans rapport er at den i detalj gir råd for hvordan offshoreflåten skal takle overgangsvinduet før alle alternative nullutslippsløsninger er kommet på banen.
Omstillingen ikke i rute
Stikkord er mulitifuel, og at ombygging koster.
Begrenset produksjon og tilgjengelighet frem mot 2035 gjør at forskerne anbefaler motorer som kan håndtere flere drivstofftyper.
Tre foreslåtte multifuel-kombinasjoner inkluderer LNG med biometan og hydrogen, metanol med biodiesel og syntetisk diesel, samt ammoniakk med biodiesel og syntetisk diesel.
Totalen ikke så ille
Sintef Ocean har beregnet at de totale kostnadene vil øke 10 til 30 prosent når både investeringer, drift, drivstoff og utslippskvoter er inkludert. Økningen er langt større for syntetiske drivstoff, som kan stå for så mye som 30 til 70 prosent.
- Selv om drivstoffet kan være mange ganger så dyrt som diesel blir ikke totalen så ille fordi drivstoff utgjør en liten andel av totalen, påpeker Gunnar Malm Gamlem, en av rapportforfatterne i SINTEF Ocean.
Det gjelder særlig for dyre skip som konstruksjonsfartøy og ankerhåndterere, sier han til Kystens næringsliv. Gamlem er prosjektleder innenfor maritime energisystemer og maritime transport.
Rapporten er laget på oppdrag for Rederiforbundet og rederiene Eidesvik Offshore, Solstad Offshore og Dof, og vurderer alternative drivstoff for ulike fartøysegmenter som plattformforsyningsskip, ankerhåndtering, slepe- og forsyningsfartøy, og konstruksjonsfartøy.
– Vi ønsket med dette prosjektet å bidra til en opplyst diskusjon blant rederiene innen offshoresegmentet og få frem hvilke praktiske og økonomiske muligheter rederiene har til å benytte seg av alternative drivstoff for å redusere klimagassutslipp, sier Lars Christian Larsen, senior prosjektleder i Dof.
Tre strategier for multifuel
Rapporten peker ut tre praktiske multifuel-kombinasjoner:
- Skip utrustet for LNG-drift kan brenne både biometan (LBG) og blandinger av LNG eller LBG og opptil 40-50% hydrogen.
- Skip utrustet for bio eller syntetisk metanol kan også benytte biodiesel og syntetisk diesel.
- Skip utrustet for ammoniakk kan kombineres med biodiesel og syntetisk diesel.
Krever grep
Mens Sintef Ocean har sett på det det miljømessige, tekniske og praktiske ved nye drivstoff, krever Larsen i Dof på sin side at myndighetene kommer på banen.
– For å lykkes med omstillingen må skip bygges med null -og lavutslippsløsninger hvor klimavennlige drivstoff gjøres tilgjengelig, ikke bare nasjonalt men også internasjonalt. Sintef har skissert hvilke alternative drivstoff som kan være aktuelle for rederiene å satse på, og det er viktig at myndighetene nå tar de nødvendige grepene og kommer på banen med virkemidler som kan bidra til en rask omstilling, sier Larsen.
(Vilkår)