Ny sjef går for trippelsatsing
Aas mek. verksteds nye leder har ambisjoner om å bygge tre nye brønnbåter årlig – og tredoble antall mennesker på verftet.
Øyvind Heggdal overtar et verft som «går som det suser». Resultatet for 2023 havnet 168 millioner i pluss. Det er en oppgang fra 67 millioner på plussiden fra 2022.
Verftet har levert solide plusstall i flere år på rad. Omsetningen for fjoråret var på solide 989 millioner kroner.
Aas mek. verksted eies og drives i dag av fjerde generasjon, og holder til i Vestnes i Møre og Romsdal.
Verftet har 75 ansatte.
Heggdal legger til at det blir hektisk framover.
– Det er med stor respekt jeg går inn i denne stillingen. Den første perioden vil jeg bruke på å bli kjent med produktet, menneskene og selve bedriften. Selv om jeg har god erfaring fra bransjen og kjennskap til leverandørnettet, er det fortsatt mye nytt å sette seg inn i, sier han.
Store ambisjoner på brønnbåt
Aas mek. verksted har god kapasitet og tilpasser organisasjonen til markedssituasjonen.
Der ligger mye av forklaringen på hvorfor verftet har hatt stabil og god økonomi de siste årene.
Heggdal og ledelsen ved verftet har klare ambisjoner om å styrke sin posisjon i brønnbåtmarkedet.
– Vi har ambisjoner om tre nybygg per år, primært brønnbåter, noe som er realistisk ut fra dagens behov i markedet. Det er et stort behov for brønnbåter, så vi ser positivt på framtiden. Men først må vi selvsagt vinne kontraktene, sier han.
En brønnbåt er relativt dyre båter å få bygget.
Etter det Kystens Næringsliv erfarer, koster slike båter fra 500 millioner til opptil 1 milliard kroner.
Dette er en brønnbåt:
En båt spesialbygget for å frakte levende fisk. En brønnbåt benyttes både til transport av settefisk og slaktefisk. Brønnbåter benyttes også til behandling av syk fisk.
Enkelte oppdrettere har egne brønnbåter, men de fleste brønnbåter leies av spesialiserte brønnbåtrederier, typisk på tre-fem års lange kontrakter. En moderne brønnbåt har en transportkapasitet på 3.000 kubikk eller mer (volumet av tankene fisken oppbevares i).
Trenger mange folk
En av de største utfordringene verftet står overfor, er å få på plass nok kompetente folk.
– Målet er å øke kapasiteten samtidig som vi opprettholder kvaliteten på det vi leverer.
– Det inkluderer en stor grad av innleide, selvsagt, sier dagens verftssjef Heggdal.
– Jeg ble nysgjerrig på denne muligheten etter 25 år i samme selskap. Slike mulighet kommer ikke ofte. Tiden føltes riktig for å ta sjansen og prøve noe nytt, sier han.
(Vilkår)