Ny sjef går for trippelsatsing

Aas mek. verksteds nye leder har ambisjoner om å bygge tre nye brønnbåter årlig – og tredoble antall mennesker på verftet.

Øyvind Heggdal er på plass som daglig leder hos Aas Mek Verksted. Han har stor tror på at verftet kan bli en av de største i regionen på å bygge brønnbåter.
Øyvind Heggdal er på plass som daglig leder hos Aas Mek Verksted. Han har stor tror på at verftet kan bli en av de største i regionen på å bygge brønnbåter.Foto: Aas Mek verksted

Øyvind Heggdal overtar et verft som «går som det suser». Resultatet for 2023 havnet 168 millioner i pluss. Det er en oppgang fra 67 millioner på plussiden fra 2022.

Verftet har levert solide plusstall i flere år på rad. Omsetningen for fjoråret var på solide 989 millioner kroner.

Jeg har fått en god start, sier den nye verftssjefen til Kystens Næringsliv. Etter 15 år i ulike lederstillinger i multinasjonale Vard, blir det utrolig spennende å komme i gang i et lokalt familieeid verft, sier Heggdal.

Aas mek. verksted eies og drives i dag av fjerde generasjon, og holder til i Vestnes i Møre og Romsdal.

Verftet har 75 ansatte.

Les også: Eks-verftssjefen gledet seg over godt resultat – men hadde én bekymring:

Heggdal legger til at det blir hektisk framover.

– Det er med stor respekt jeg går inn i denne stillingen. Den første perioden vil jeg bruke på å bli kjent med produktet, menneskene og selve bedriften. Selv om jeg har god erfaring fra bransjen og kjennskap til leverandørnettet, er det fortsatt mye nytt å sette seg inn i, sier han.

Store ambisjoner på brønnbåt

Aas mek. verksted har god kapasitet og tilpasser organisasjonen til markedssituasjonen.

Der ligger mye av forklaringen på hvorfor verftet har hatt stabil og god økonomi de siste årene.

Heggdal og ledelsen ved verftet har klare ambisjoner om å styrke sin posisjon i brønnbåtmarkedet.

– Vi har ambisjoner om tre nybygg per år, primært brønnbåter, noe som er realistisk ut fra dagens behov i markedet. Det er et stort behov for brønnbåter, så vi ser positivt på framtiden. Men først må vi selvsagt vinne kontraktene, sier han.

En brønnbåt er relativt dyre båter å få bygget.

Etter det Kystens Næringsliv erfarer, koster slike båter fra 500 millioner til opptil 1 milliard kroner.

Trenger mange folk

En av de største utfordringene verftet står overfor, er å få på plass nok kompetente folk.

– Målet er å øke kapasiteten samtidig som vi opprettholder kvaliteten på det vi leverer.

– Det inkluderer en stor grad av innleide, selvsagt, sier dagens verftssjef Heggdal.

– Hva var det som trigget deg til å gå fra italienskeide Vard til et mindre, familieeid verft?

– Jeg ble nysgjerrig på denne muligheten etter 25 år i samme selskap. Slike mulighet kommer ikke ofte. Tiden føltes riktig for å ta sjansen og prøve noe nytt, sier han.

(Vilkår)
Publisert 5. December 2024, kl. 04.17Oppdatert 6. December 2024, kl. 12.00
Aas. Mek. VerkstedVerftBrønnbåtØyvind Heggdal