Nye 50 millioner skal gi enda en utredning om Fedje-ubåten
Nå er det duket for ny anbudsrunde for å sjekke U-864.
Denne gangen handler det om mulighetene for å hente opp deler av lasten.
Den er nemlig en potensiell miljøkatastrofe.
– Når undersøkelsen er gjennomført, vil vi levere en rapport til Nærings- og fiskeridepartementet med vår vurdering av om heving av kvikksølv bør gjennomføres før tildekking av vraket. Miljørisikoen vil være det viktigste hensynet i denne vurderingen, sier direktør for miljøberedskap i Kystverket, Hans Petter Mortensholm i en uttalelse.
Farlig last
Det er verken snakk om prototyp-delene til jetfly, hemmelige tegninger eller Messerschmitt-jagerflyet som etter planen skulle serieproduseres i Japan, men kvikksølv.
Den tyske ubåten var på vei fra Tyskland til Japan, og tok nødvendige vedlikehold i Norge.
Kvikksølvlasten, som trolig består av 67 tonn metallisk kvikksølv fordelt på 1867 beholdere, var myntet på bombeproduksjon til fortsettelseskrigen for lagspilleren Japan.
9. februar 1945, 88 dager før fredsutbruddet samme året, ble U-864 historisk som den første undervannsbåten senket av en annen ubåt i neddykket stilling:
Det skjedde utenfor øyen Fedje, da britiske «Venturer» traff den nesten 90 meter lange ubåten midtskips med en torpedo.
Kostbart fartøy
Etter at Sjøforsvarets KNM «Tyr» for 21 år siden oppdaget vraket, har det vært brukt mange millioner på ulike utredninger. Bare frem til 2018 hadde staten spandert nesten 300 millioner kroner på ulike utredninger på tildekking eller heving.
– Kystverket har hatt gjennomført flere undersøkelser og utredninger knyttet til U-864 siden vraket ble funnet i 2003. Målet med undersøkelsen som skal settes i gang nå, er å redusere usikkerhetene i en plan for eventuell heving av deler av kvikksølvlasten, sier Mortensholm.
I oktober 2020 ble det opprettet et ekspertutvalg som skulle vurdere hva som skulle gjøres med ubåtvraket. I 2022 kom deres anbefaling, som gikk ut på å heve mest mulig av kvikksølvet før vrak og sjøbunn skulle tildekkes. Undersøkelsene som nå skal gjennomføres skal avklare om det er mulig å hente opp noe av kvikksølvlasten fra vraket, heter det i en pressemelding fra Kystverket.
Undersøkelsen vil involvere ledende fagmiljøer innen subsea- og offshore-operasjoner, samt eksperter på ammunisjon, eksplosiver og miljø. Arbeidet vil også se på eventuelle endringer i grunnforhold og tilstanden til ammunisjonen som ligger i vraket.
Arbeidet med å finne leverandør er i gang. I første omgang er det lyst ut en anskaffelse om prosjektbistand, for å bistå med blant annet utarbeidelse av konkurransegrunnlag og evaluering av tilbydere.
(Copyright)