Nye seil sparer Odfjell titusener av dollar i drivstoff
Odfjell reduserte drivstoffutgiftene sine med 20 prosent på sin første seilas til USA. Rederiet tror på enda større besparelser på returen.
– Skipet har nå krysset Atlanteren med seilene. For to dager siden ankom det Houston, Texas. Resultatene på første reise med nye seil er svært lovende.
Erik Hjortland er teknologidirektør i Odfjell SE, og kunne fredag røpe de første resultatene etter å ha debutert med fire 22 meter høye sugeseil på skipet Bow Olympus tidligere i mars.
Skipet har på seilasen over Atlanteren levert en drivstoffbesparelse på over 20 prosent, ifølge Hjortland.
Det er gitt en bunkerspris på 500–600 dollar tonnet.
– Dette ser virkelig lovende ut. Nå skal vi analysere resultatene. Fra vest til øst vil det vanligvis være enda bedre værforhold, så det er vi spent på å se resultatet av når skipet skal krysse tilbake, sier Hjortland.
Hjemreisen kan ifølge Hjortland gi enda bedre resultat.
– Da får vi en full reise med seil fra dag én, i tillegg til mer fordelaktig vind, skriver Hjortland i en SMS.
Aerodynamikk
Et sugeseil er et avansert vindfremdriftssystem som maksimerer løft og effektivitet. Akkurat som et tradisjonelt seil, fanger det opp vindenergi.
I stedet for å være avhengig av vindretning og lufttrykk alene, bruker det en aerodynamisk utformet tykkere vingeprofil for å generere løft.
Betydelige kostnadskutt
Om Odfjell lykkes med prosjektet, vil det bety betydelige kostnadskutt i drivstoffutgifter. Det har daglig leder i Odfjell Harald Fotland tidligere uttalt til Kystens Næringsliv.
– Om det slår til, så snakker vi fort en årlig reduksjon av drivstoffkostnader på rundt 300 000 dollar – eller drøyt 3,2 millioner norske kroner per skip med slike seil, sier Fotland.
Siden 2008 har Odfjell redusert karbonintensiteten med 53,3 prosent. Målet nå er 57 prosent reduksjon innen 2030.
Underveis har rederiet brukt over 400 millioner kroner på å ettermontere 150 energisparende enheter og fått redusert sine CO₂ utslipp.
(Vilkår)Om seilene til Odfjell
- Odfjell samarbeidet med Bound4Blue for å installere eSAIL-teknologi på kjemikalietankeren Bow Olympus i mars 2025. Suge-seilet, et avansert vindfremdriftssystem, kombinerer tradisjonelle seileprinsipper med moderne aerodynamikk for å maksimere skyvekraft og effektivitet.
- En vifte øverst på seilet styrer luftstrømmen, og seilets porøse overflate kanaliserer luft oppover, noe som sikrer jevn luftstrøm og maksimalt skyvekraft.
- Teknologien genererer opptil sju ganger mer skyvekraft enn konvensjonelle seil per areal, noe som reduserer drivstoffbruk og CO₂-utslipp betydelig. Dette bidrar til en mer effektiv og miljøvennlig seilas.
- Utseendemessig ser det mer ut som en gigantisk sylinder, enn et tradisjonelt seil de fleste har sett tidligere (se bidlene av skipet i artikkelen).