– Det har ikke vært kontrahert mange fartøyer i dette segmentet de siste årene. Vi ser at ratene er høye og at markedsutsiktene er gode. Da tar vi sikte på å kapitalisere på dette med to nybygg, sier administrerende direktør Mats Nygaard Johnsen i Agalas.

Fleksibelt fartøy

Det var like før jul i fjor at skipsdesignselskapet NSK Ship Design gikk sammen med de to tradisjonsrike fiskeriaktørene Kransvik og Ytterstad og startet rederiet Agalas.

Cecon Contracting har signert kontrakt for bruk av det første nybygget, kabelleggingsfartøyet NSK 6255 til drøyt en halv milliard kroner.

Nå følger Agalas opp med et større nybygg, som blant annet er forsterket med tungløftekran med kapasitet på 150 tonn.

NSK 6480 blir det andre fartøyet til Agalas. Foto: NSK Ship Design

– Dette gjør fartøyet fleksibelt. Det kan også benyttes i mer tradisjonell subsea-virksomhet, sier Nygaard Johnsen.

Nybygget vil ifølge rederiet være det første grønne subsea-fartøyet i dette segmentet, med metanol- og batteridrift.

– Vi har stålkutt på det første fartøyet nå i sommer. Det skal etter planen leveres i første kvartal 2025. Fartøy nummer to bygges på opsjon og kan dermed leveres i andre eller tredje kvartal samme år, sier Nygaard Johnsen.

Økende kostnader

Begge fartøyene skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia. Nygaard Johnsen mener at den inngåtte opsjonsavtalen har vært avgjørende for realiseringen av prosjektet.

– Vi skal ikke legge skjul på at det har vært tøft å jobbe med nybygget. I markedet går prisene sterkt opp både fra verft og underleverandører. Opsjonen gjør at vi likevel kommer ut med det jeg vil beskrive som en konkurransedyktig pris. Når ratene er så gode som de er nå, tror vi at vi er godt rigget for fremtiden ved å være tidlig i posisjon med nye båter, sier han.

NSK Ship Design sitt kabelutleggingsfartøy NSK 6255 ble kontrahert i desember. Foto: NSK Ship Design

Det nye offshorefartøyet er også designet av medeier NSK Ship Design i Harstad.

I tillegg til større kran har fartøyet et kraftig fremdriftssystem, innredning med kapasitet til 100 personer og to hangarer for ROV – i tillegg til et stort åpen dekk som bidrar til fleksibilitet.

Har vekstambisjoner

Lite tyder på at de to nybyggene som nå er på vei vil utgjøre hele Agalas-flåten på litt sikt. Rederiet jobber allerede med nye planer.

– Vi har flere opsjoner med Sefine og jobber hardt for å realisere flere nybygg. Slik prisene har utviklet seg siste årene, har vi gjennom opsjonene en konkurransefordel. Dette har vi ambisjon om å utnytte til å realisere vår strategi; å spesialtilpasse effektive og grønne fartøy for offshore og energimarkedene, sier Nygaard Johnsen.

Det er nordnorsk kapital som har lagt grunnlaget for investeringene. Nygaard Johnsen utelukker ikke at det kan komme flere partnere til fremover.

– Vi vil fremover jobbe hardt for å videreutvikle Agalas, herunder søke samarbeidspartnere som deler vår vekstambisjon om grønne og effektive fartøy innenfor subsea-segmentet.