Torsdag 18. oktober stakk MV «Vigdis H» ut – med det norske flagget til topps – fra Wuhu-verftet, Yangtsee-elven og innlands-Kina, hjem til Norge og Harstad.

Løsningene om bord på fartøyet som trolig når hjemmehavnen i slutten av november er samtidig både kortreiste og grønt fremtidsrettede.

Østen Mortvedt er administrerende direktør i Seaworks. Foto: Privat

– Vi har krevende kunder, og store kontrakter med blant andre Vegvesenet. Det betyr også kunder med bærekraftsrapportering. Absolutt et konkurransefortrinn for oss, sier Østen Mortvedt til Kystens næringsliv.

Mortvedt er administrerende direktør for harstadrederiet Seaworks.

Bulk uten utslipp

– Nå kan vi være best i klassen. Det bør gjør oss til en foretrukket leverandør.

Det nye fartøytilskuddet til bulkrederiet Seaworks skal enn så lenge gå på flytende naturgass, LNG, men er gjennom en intensjonsavtale med lokale Rå Biopark sikret tilgang på 100 prosent karbonnøytralt biogass fra og med 2025.

Det gjør at fartøyet i 2025 trolig blir det aller første bulkskipet under 5000 tonn som kan seile fullstendig utslippsfritt.

Godt nytt i en hverdag der det stadig strammes til overfor fossilflåten. Fartøyet er bygget ved kinesiske Wuhu Shipyard, men har ellers en svært norskklingende pakke om bord.

Fremdriftssystemet bærer logo fra Kongsberg Maritime, men selve fartøydesignen er langt mer kortreist. Det er det nemlig bysbarna i Polarconsult, tre kilometer unna, som står for. Designen er PK-164 LNG EcoBulk, på 79,5 meter og med lastekapasitet på 3.800 dødvekttonn. En batteripakke på kilowatt skal sikre helelektrisk lasting og lossing.

– Polarconsult er jo rett borti gaten her, ja. Maker's list har høy grad av både norske og europeiske navn, med blant andre Kongsberg, Nordic Bulk og Optimar.

Nybygget «Vigdis H» ble 29. november sjøsatt i Kina. Foto: Wuhu Shipyards

Ny konsernsjef på vei

Tidligere toppsjef Jan Arild Paulsen. Foto: Seaworks

Østen Mortvedt har lang erfaring fra fartøydrift gjennom offshorerettede Northshore. Jobben som administrerende direktør for Seaworks blir for øvrig en kort historie, røper han.

– Jeg har vært stand-in, og hoppet inn på kort varsel etter at daværende administrerende direktør gikk av.

I slutten av mars i år fortalte en kort pressemelding fra rederiet at daværende administrerende direktør Jan A. Paulsen gikk av med umiddelbar virkning. «Uenighet om fremtidig strategi» ble oppgitt som grunn, samtidig som selskapet takket Paulsen for «godt utført arbeid og gode økonomiske resultater over tid i selskapet».

– Signaliserer dette en ny retning for rederiet?

– Det ligger ikke noe på trappene, og en eventuell strategiprosess ville uansett ikke blitt satt i gang med en midlertidig sjef.

Nå er ny toppsjef på vei. Han har bakgrunn fra en langt mer høytflyvende næring. Geir Olav Skogstad kommer nemlig fra jobben som Avinor-sjef på Evenes.

Negativt resultat

Det er harstadværingene og søsknene Martin og Helene Kamine Hokland som står bak Seaworks-konsernet. Selskapet står i dag på to bein, med bulkselskapet Seaworks og Seaworks Kabel som hovedinntektsgivere.

Fjoråret viser imidlertid et negativt resultat på rundt åtte millioner kroner. Året så langt bærer samtidig godt. Underskuddet i 2022 forklarer Mortvedt med omlegging av regnskapsprinsipp, en større del av flåten inne for klassing, i tillegg til naturlige svingninger i markedet.

– I høysesongen skulle vi strengt tatt hatt flere fartøy i flåten. Nå går vi inn i en langt rolige vintersesong frem til mars og april. Da øker det på med større oppdrag, for eksempel med asfalt.

Det nye fartøyet er et kjærkomment tilskudd både til egen og nasjonal flåte, mener han.

– Vi ser at den nyeste delen av vår egen flåte nå er ryggraden i selskapet. Det er fartøy med lave driftskostnader.

Polarconsultdesignen PK-164 LNG EcoBulk blir utslippsfrie «Vigdis H» når Rå Biopark står klar. Foto: Polarconsult

1,5 millioner liter

«Vigdis H», oppkalt mor til redersøsknene, markerer enda et skritt inn i en presset fremtid. Totalt vil nybåten erstatte rundt 1,5 millioner liter diesel hvert år.

– Det er mye gammel tonnasje i bulkflåten. Nå får vi inn et fartøy med LNG-hybrid, og elektriske løsninger.

Det omfatter også gravemaskinen, noe som gir et ytterligere fortrinn.

– Mindre støy, spesielt under lossing. Det betyr at vi i noen tilfeller kan ta kvelden og natten til hjelp.

Det er likevel reduksjonene i klimautslipp som kan bli mest konkurransefremmende. Med drift på LNG tas Nox-utslippet ned med 90 prosent, svoveloksid med 99 prosent og CO₂ med rundt 25 prosent. Når leveransen fra Rå Biopark står klar i 2025 trekkes CO₂-besparelsen opp til 100 prosent.

– Er LNG og naturgass fremtiden?

– Det kan selvfølgelig diskuteres. Da vi kontraherte fantes ikke muligheten med hydrogen og ammoniakk. Det vil alltid være vanskelig å spå riktig retning.

Mortvedt ser på rederiets fartøyvalget som et betydelig skritt i riktig retning, både på Co₂ og NOx. Det gir også betydelige tilskudd fra både NOx-fondet og Enova. Svært viktig for å få realisert et prosjekt av denne typen, mener han.

PK-164 LNG EcoBulk aka «Vigdis H». Foto: Polarconsult

– Samtidig er Enovas batteristøtteprogram historie?

– Det var etter at vårt fartøy fikk tilskudd. Og det finnes alltid andre støtteordninger å tilpasse et prosjekt til.

Mortvedt har et håp om kundene ikke bare holder festtaler.

– At det ikke bare kommer på glanset papir, og at billigste tilbud vinner uansett.