Nytt motorverksted: – Får vi fem gode søkere, så blir det fem

Egentlig ser de etter to, men for serviceselskapet handler det først og fremst om å få inn riktige folk.

June Skeide Bergseth i Ulmatec.
June Skeide Bergseth i Ulmatec.Foto: Ulmatec

Ulmatec skipsservice «tetter hull» langs Norskekysten når de nå etablerer nytt motorverksted i Sandnessjøen. Det betyr også flere kolleger for June Skeide Bergseth.

– Får vi fem gode søkere, så blir det fem.

Tid er viktig

Salgs- og markedssjef Skeide Bergseth og resten av Ulmatec-konsernet er egentlig på utkikk etter to servicemekanikere – «erfarne», skyter hun inn – men for servicebedriften handler det om å tette et gap i geografien.

Serviceaktøren Ulmatec er på jakt etter teknikere.Foto: Ulmatec

Og da må det gjøres skikkelig, og med de rette folkene.

– Det er ganske langt mellom Fosnavåg og Tromsø. For oss handler det selvfølgelig om tilgjengelighet for kundene, men kanskje spesielt om å ha ressursene tett på våre egne folk som er ute i felten. Nøkkelen er tid, mener hun.

Samarbeid i næringen

Selskapet, med hovedkontor i Ulsteinvik, har ifølge seg selv har vokst seg til ledende på motorservice i Norge. I dag har Ulmatec avdelinger i Fosnavåg, Tromsø og Kirkenes, og utfører overhalinger, service og reparasjon på marine motorer.

Stikkord er fleksibilitet, sier Skeide Bergseth.

Den norske modellen med næringssamarbeid er et annet.

– At vi nå etablerer oss i Sandnessjøen gjør også at vi kan samarbeide med andre aktører i området, og at vi selv innehar en så stor kundeportefølje at vi kan skape ringvirkninger lokalt.

Tettere på

Selskapet, som blant annet er sertifisert Cat- og Cumminsforhandler, ønsker å være tettere på kundene også langs Helgelandskysten.

– Vi ser et behov for en aktør med kvalitet og kompetanse for motorservice.

Administrerende direktør i Ulmatec Skipsservice, Idar Bergseth, peker på lang erfaring på flere motormerker og skreddersydde metoder som kutter i tidsbruk som styrker i eget konsern.

Fra Ulmatecs produksjonsavdeling.Foto: Ulmatec

– Hensikten er å være tilgjengelig for alle typer yrkesfartøy i regionen med planlagte overhalinger, serviceoppdrag og mer akutte utrykninger der ting stopper opp, uttaler han.

Offshore viktig

– Hvilke segmenter ser dere som bærende for satsingen?

– Vi skal betjene fiskeflåten og havbruksnæringen, men det er kanskje spesielt offshorenæringen vi har tro på skal løfte dette, sier Skeide Bergseth.

Økt aktivitet i offshore har ifølge selskapet generert tilsvarende økning i forespørsler på service og deleforsyning.

– Vi har teknikere tilgjengelig hele døgnet, og i 3:3-rotasjon. Samtidig er vi fleksible med kapasitet opp mot de andre avdelingene.

(Vilkår)
Publisert 16. January 2025, kl. 13.25Oppdatert 17. January 2025, kl. 06.47
UlmatecCaterpillarBåt og motorservice