Nytt skipsverft varsler oppsigelser etter russer-forbud
Regjeringens russlandspolitikk kan føre til oppsigelser ved verftet Barents Skipsservice i Båtsfjord. De rundt 30 ansatte går en usikker fremtid i møte, og ordføreren frykter konsekvensene for lokalsamfunnet.
– Dette er en katastrofe for oss. Situasjonen er både til å få hjerteflimmer og grå hår av.
– Blir oppsigelser
– Russiske fartøy utgjør ikke en like stor del av omsetningen hos oss som hos Kimek. Men rundt en tredjedel av vår omsetning er fra slike oppdrag. Vi har ikke mulighet til å hente inn igjen dette. Det vil bli permitteringer, og det vil bli oppsigelser. Vi følger situasjonen kontinuerlig, sier Aarnes.
Barents Skipsservice omsatte i fjor for 41 millioner kroner og hadde et driftsresultat på seks millioner. Omsetningen hadde da doblet seg siden 2018, og årsresultatet har aldri vært høyere. Nå må Aarnes likevel redusere aktiviteten dramatisk.
På samme måte som Kimek frykter han at medarbeiderne som må gå vil være tapt for verftet. Han forstår heller ikke hvorfor utbedringer som det kan være nødvendig å utføre på grunn av sikkerhet til sjøs skal være forbudt for norske verft.
– Russiske fartøy bunkrer og provianterer i havnene våre. Hva er forskjellen? spør Aarnes.
– Mangler forståelse
Som del av sanksjonene mot Russland ble det i mai i fjor innført forbud mot havneanløp for russiske fartøy over 500 bruttotonn. Fiskefartøy ble imidlertid unntatt fra forbudet.
Dermed kunne norske verft fortsette vedlikehold og andre tjenester til russiske redere, på samme måte som russiske trålere fikk fortsette å levere fisk til norske mottak.
Fra 6. oktober ble ordningen strammet inn, slik at anløp kun ble tillatt i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes – og da etter kontroll.
12. mai kom Utenriksdepartementet med de kaller en «påminnelse» om omfanget av restriksjonene. Båtsfjord er sammen med Tromsø og Kirkenes fortsatt de eneste havnene der det tillates anløp av russiske fartøy.
Men i havnene skal de i utgangspunktet kun ha tillatelse til eksempelvis å bytte mannskap, bunkre (uten faglig bistand), losse (forutsatt at det en losser ikke er i strid med importforbud), proviantere og gjennomgå kontroll.
– Politikerne har ingen forståelse for hvilke konsekvenser dette får for oss, mener Aarnes.
– Får ikke svar
Kystens Næringsliv har stilt en rekke spørsmål om konsekvensene av forbudet både til Utenriksdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet, men bare mottatt et generelt svar fra pressetalsperson Guri Solberg i Utenriksdepartementet, som blant annet uttaler:
– Vi har innført sanksjonene sammen med EU for å støtte Ukrainas kamp for selvstendighet og reagere på Russlands ulovlige angrepskrig.
Etter meldingen om oppsigelser hos Kimek og Barents Skipsservice tok Kystens Næringsliv torsdag igjen kontakt med Solberg for kommentar, men ble henvist pressemeldingen med presiseringene fra 12. mai.
– Dette er tydeligvis en varm potet som politikerne ikke våger å ta i. Vi har vært i kontakt med flere uten å få skikkelig svar, sier Aarnes.
– At folk blir sagt opp er aldri en hyggelig beskjed, men det er sanksjoner alle i Norge er pålagt å følge, sier Vad Petersson.
For ordfører Lone Johnsen (Sp) i Båtsfjord kommune er meldingen om permitteringer og oppsigelser dårlige nyheter.
– Det er dette vi har fryktet. Det vil ramme langt flere enn bare Barents Skipsservice, sier Johnsen.
Jobber febrilsk
Dette synet deler Aarnes, som påpeker at russiske rederier allerede er i gang med å finne alternative havner utenlands for å få utført tjenestene de ikke lenger får i Norge.
– Da ryker bunkring og proviantering også. Dette får store konsekvenser for mange, sier Aarnes.
Sammen med representanter for Tromsø og Kirkenes forsøker Barents Skipsservice nå å gjennom med argumenter om at russer-forbudet skaper enorme konsekvenser som man på ingen måte klarer å kompensere for på egen hånd – eller via de hjelpetiltak som så langt har vært skissert.
– Vi er også i kontakt med NHO, som forsøker å hjelpe oss. Vi må på en eller annen måte få opprettet en dialog om dette, sier Aarnes.
(Vilkår)