Onsdag er det alvor: Om vi ikke får en løsning på plass? Da er det skifteretten.

Oppdatering i saken nå - se lenke i saken!

Brødrene Aa sin fabrikk i Hyen.
Brødrene Aa sin fabrikk i Hyen.Foto: Brødrene Aa
Bakgrunn: Båtprodusenten Brødrene Aa gikk 2. april ut med varsel om permittering til samtlige av de ansatte i selskapet etter langvarige problemer med den første i en serie på tre hurtigbåter under bygging for fergerederiet Norled. Brødrene Aa er storleverandør av batterielektriske passasjer- og turistbåter både til Norge og til utlandet.

Mye står på spill, både for ansatte, kunder og eiere om Brødrene Aa ikke får finansieringen i orden.

– Vi jobber fremdeles med å få på plass finansiering til å fortsette driften, sier Gustav Johan Nydal til Kystens Næringsliv fredag 11. april før påske.

OPPDATERING - Dette skjer akkurat nå:

Styrelederen i kriserammede Brødrene Aa er ikke med på at alt håp er ute. Men at det er alvorlig for hjørnestensbedriften i Hyen, er han ærlig om.

Nå handler mye om å finne en løsning.
Raskt.
Gustav Johan Nydal er styreleder i Brødrene Aa.Foto: Privat

Krevende for verftet

Etter at Norled kansellerte det første av tre hurtigbåtoppdrag, står det om arbeidsplassene til 170 ansatte i hurtigbåtprodusenten. Det er en drøy uke siden permitteringsvarselet ble sendt ut til alle kolleger i Hyen og Eikefjorden.
«Denne uken har Norled varslet at de vil kansellere kontrakten på det første fartøyet. Dette setter verftet i en krevende situasjon. På bakgrunn av dette har Brødrene Aa sett seg nødt til å sende ut permitteringsvarsel til alle ansatte mens man går gjennom situasjonen i detalj og vurderer nødvendige tiltak videre», het det i en pressemelding.
Nå er det jo slik at gribbene samles der det lukter blod.

Forsinkelser og problemer i propelltunnelen og i innløpet til propelltunnelen gjorde at fartøyet ikke oppnådde ønsket hastighet.

MS «Tyra» ved kai hos produsenten i Hyen.Foto: Brødrene Aa
– Fartøyene må ha en viss fart og effektivitet for å kunne brukes. Det oppnår vi ikke i tillegg til at fartøyet er kraftig forsinket, sa Nydal til Kystens Næringsliv etter at permitteringsvarselet var blitt sendt ut til de ansatte.
– De to andre fartøyene er søsterskip. Støter dere ikke på samme utfordring?

– Der har vi som sagt en dialog med verftet, sa Gjertsen.

Fikk også dagbøter

Allerede i januar begynte dagbøtene å løpe for båtleverandøren.

Muligheten for at Norled kansellerer også de to andre ordrene, har også vært overhengende. Fartøyet MS «Tyra» var det første i en byggekontrakt ved Brødrene Aa, som altså inkluderte to andre helelektriske båter til Norleds hurtigbåtrute Trondheim-Hitra-Kristiansund.

Brødrene Aa sin fabrikk i EikefjordenFoto: Brødrene Aa

All tre er allerede kalkulert inn som tap i en uviss fremtid, forteller Nydal.

– Om vi ikke får en langsiktig løsning på plass, så er det skifteretten. Samtidig mener vi at det er gode grunner til ikke å frykte det.

De grunnene ligger i eksisterende kunder, påbegynte oppdrag, forståelse blant bank og kreditorer – og nye kjøpere.

– Går den på billigsalg?

– Nå er det jo slik at gribbene samles der det lukter blod, men nei. Den vil ikke gå på billigsalg, det er det ikke fare for.

Tett kontakt med arbeidsgiver

Tillitsvalgte Jon Vidar Storsletten har tidligere fortalt om god informasjon fra arbeidsgiversiden i opptakten frem mot permitteringsvarselet.

Jon Vidar Storsletten er tillitsvalgt i Fellesforbundet.Foto: Privat

– Vi har fulgt med, og hatt har hatt jevnlig og god kontakt med ledelsen, sier Storsletten.

Prosessen er det imidlertid lite de ansatte kan gjøre med.

– Vi har litt å si – men det hjelper jo lite i en sånn situasjon.

Lokalavisen Firdaposten, som først skrev om saken, har stilt styreleder Nydal dette spørsmålet:
– Er det snakk om å ta midlertidige lønnskutt?

– Vi har ikke diskutert slike grep.

Må bygges om uansett kjøper

Det som er sikkert, er at fartøyet må bygges om, om det skal selges og om en ny eier skal få glede av den.

– Ingen av de som har meldt interesse av norske eller utenlandske kunder kan bruke den slik den står nå, sier Nydal til Kystens Næringsliv.

SHIFTR.Foto: Shiftr
Om bord er nemlig Norled «sitt» Shiftr-system for hurtig batteribytte i havn. Også dette systemet har påført prosjektet store forsinkelser:
«Dessverre har systemet blitt sterkt forsinket, og det er skuffende at det ikke vil bli tatt i bruk som forutsatt. I tillegg har forsinkelser og redusert fart på det første fartøyet gjort det nødvendig å vurdere alternative løsninger», heter det fra selskapet.

Det behøver ikke bli et veldig krevende stykke arbeid, understreker Nydal.

– Det behøver ikke ta veldig lang tid. Men det forutsetter at vi ikke er under permittering.

Allerede onsdag, idet påsken setter inn, går nemlig varslingsperioden for permittering ut. Da er det alvor. Konsekvensene for andre, pågående oppdrag vil være store.

– Om vi ikke får til en midlertidig løsning. Den løsningen jobber vi effektivt for nå, og møter også stor forståelse blant de andre kundene som har oppdrag hos oss, som for eksempel Fjord1.

[Rettelse: 15.04.25, 20:22: Jon Vidar Storsletten er tillitsvalgt i Fellesforbundet, ikke i "fagforbundet"]
(Vilkår)
Publisert 15. April 2025, kl. 03.02Oppdatert 16. April 2025, kl. 15.13
Brødrene AaNorledSHIFTRHurtigbåtPermitteringer