Onsdag er det alvor: Om vi ikke får en løsning på plass? Da er det skifteretten.
Oppdatering i saken nå - se lenke i saken!
Mye står på spill, både for ansatte, kunder og eiere om Brødrene Aa ikke får finansieringen i orden.
– Vi jobber fremdeles med å få på plass finansiering til å fortsette driften, sier Gustav Johan Nydal til Kystens Næringsliv fredag 11. april før påske.
Styrelederen i kriserammede Brødrene Aa er ikke med på at alt håp er ute. Men at det er alvorlig for hjørnestensbedriften i Hyen, er han ærlig om.
Krevende for verftet
Forsinkelser og problemer i propelltunnelen og i innløpet til propelltunnelen gjorde at fartøyet ikke oppnådde ønsket hastighet.
– Der har vi som sagt en dialog med verftet, sa Gjertsen.
Fikk også dagbøter
Allerede i januar begynte dagbøtene å løpe for båtleverandøren.
Muligheten for at Norled kansellerer også de to andre ordrene, har også vært overhengende. Fartøyet MS «Tyra» var det første i en byggekontrakt ved Brødrene Aa, som altså inkluderte to andre helelektriske båter til Norleds hurtigbåtrute Trondheim-Hitra-Kristiansund.
All tre er allerede kalkulert inn som tap i en uviss fremtid, forteller Nydal.
– Om vi ikke får en langsiktig løsning på plass, så er det skifteretten. Samtidig mener vi at det er gode grunner til ikke å frykte det.
De grunnene ligger i eksisterende kunder, påbegynte oppdrag, forståelse blant bank og kreditorer – og nye kjøpere.
– Nå er det jo slik at gribbene samles der det lukter blod, men nei. Den vil ikke gå på billigsalg, det er det ikke fare for.
Tett kontakt med arbeidsgiver
Tillitsvalgte Jon Vidar Storsletten har tidligere fortalt om god informasjon fra arbeidsgiversiden i opptakten frem mot permitteringsvarselet.
– Vi har fulgt med, og hatt har hatt jevnlig og god kontakt med ledelsen, sier Storsletten.
Prosessen er det imidlertid lite de ansatte kan gjøre med.
– Vi har litt å si – men det hjelper jo lite i en sånn situasjon.
– Vi har ikke diskutert slike grep.
Må bygges om uansett kjøper
Det som er sikkert, er at fartøyet må bygges om, om det skal selges og om en ny eier skal få glede av den.
– Ingen av de som har meldt interesse av norske eller utenlandske kunder kan bruke den slik den står nå, sier Nydal til Kystens Næringsliv.
Det behøver ikke bli et veldig krevende stykke arbeid, understreker Nydal.
– Det behøver ikke ta veldig lang tid. Men det forutsetter at vi ikke er under permittering.
Allerede onsdag, idet påsken setter inn, går nemlig varslingsperioden for permittering ut. Da er det alvor. Konsekvensene for andre, pågående oppdrag vil være store.
– Om vi ikke får til en midlertidig løsning. Den løsningen jobber vi effektivt for nå, og møter også stor forståelse blant de andre kundene som har oppdrag hos oss, som for eksempel Fjord1.