Ønsker fortgang: Står klar med hundrevis av millioner kroner

Det fosser ikke rundt baugen av nye nullutslippstiltak, mener Enova. Nå kommer statens miljøarm med et nytt støtteprogram for å få opp dampen.

Enova synes det går for tregt med nullutslippssatsingen her til lands. Nå kommer de i gang med en ny støtteordning.
Enova synes det går for tregt med nullutslippssatsingen her til lands. Nå kommer de i gang med en ny støtteordning.Foto: Illustrasjonsbilde

«Batteri i nullutslippsskip» heter det nye programmet fra Enova. Det oppgies ikke fra Enova hvor mye de legger i potten i denne omgang.

Men det er uansett snakk om i underkant av milliarden av millioner, om vi skal ta de foregående programmene som mal.

Det nye programmet avløser et annet virkemiddel, «Elektrifisering av sjøtransport», som ble avviklet i februar i år etter å ha støttet nærmere 150 fartøy med over 1300 millioner kroner.

– Hovedforskjellen er at strikken nå strammes i retning nullutslipp. Nå kreves lading inn i prosjektene, og minimum 50 prosent av energibehovet skal komme fra lading. Skipet skal i tillegg være forberedt for at det resterende energibehovet skal kunne dekkes av nullutslippsdrivstoff, sier rådgiver i Enova, Andreas Forsnes Jahn i en pressemelding.

Enova gjør dette tiltaket fordi de lavthengende fruktene i form av prosjekter for delelektrifisering allerede er tatt, skriver de i samme melding. Dette programmet retter seg derfor mot framoverlente aktører som ønsker å ta det neste steget, forklarer han videre.

– Batterielektrifisering er i de fleste tilfeller fremdeles ikke konkurransedyktig som en nullutslippsteknologi for den maritime næringen. Nå hever vi ambisjonene, sier rådgiver for maritim transport i Enova, Andreas Forsnes Jahn.

En milepæl

Programmet applauderes av Kystrederiene, som mener støtteprogrammet ikke bare vil akselerere overgangen til nullutslipp i skipsfarten, men også bidra til innovasjon og energieffektivitet i hele sektoren.

– Det nye støtteprogrammet fra Enova markerer en viktig milepæl for den maritime sektoren i Norge. Kystrederiene ser stor verdi i initiativer som dette. Dette er avgjørende skritt mot en mer bærekraftig framtid for skipsfarten, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

Vil bryte kostnadsbarrieren

Tre tydelige mål er satt for hvordan det nye programmet «Batteri i nullutslippsskip» skal støtte maritim sektor:

  • At elektrifisering med batteriløsninger vil bli konkurransedyktig som et nullutslippsalternativ for flere typer fartøy.
  • Å få opp farten på elektrifiseringen og overgangen til nullutslippsløsninger.
  • Å sikre at verdikjeden for maritime batterileverandører utvikles videre.

Enova har innrettet det nye støtteprogrammet for å påvirke en situasjon hvor investeringene lar vente på seg fordi batterier fortsatt er for dyrt, og fordi det er for stor usikkerhet rundt tilgjengelig infrastruktur.

– Målet er at batteridrift blir et reelt alternativ og en god investering for selskapene. Da må vi bidra til å bryte kostnadsbarrieren, sier Forsnes Jahn i Enova.

(Copyright)
Publisert 19. April 2024, kl. 03.00Oppdatert 19. April 2024, kl. 11.35