Tips oss

«Batteri i nullutslippsskip» heter det nye programmet fra Enova. Det oppgies ikke fra Enova hvor mye de legger i potten i denne omgang.

Men det er uansett snakk om i underkant av milliarden av millioner, om vi skal ta de foregående programmene som mal.

Det nye programmet avløser et annet virkemiddel, «Elektrifisering av sjøtransport», som ble avviklet i februar i år etter å ha støttet nærmere 150 fartøy med over 1300 millioner kroner.

Kort om det nye programmet «Batteri i nullutslippsskip».

Utformet for å kunne oppnå varig markedsendring og svare på næringens behov.

Fra 16. april kan man søke støtte til å dekke deler av merkostnadene for å bygge et skip som hovedsakelig er drevet av batterier ladet fra land. Man kan også søke støtte til nødvendig ladeinfrastruktur. Maksimal støttesats er opp til 80 prosent av merkostnadene til skip (maksimalt 100 MNOK) og opp til 60 prosent av kostnadene til ladeanlegg.

Tildelingen av støtte vil baseres på konkurranse hvor søknadene blir rangert på søkt støtte per batteristørrelse og effektiv energibruk.

Første søknadsfrist blir 28. mai

Kilde: Enova.no

– Hovedforskjellen er at strikken nå strammes i retning nullutslipp. Nå kreves lading inn i prosjektene, og minimum 50 prosent av energibehovet skal komme fra lading. Skipet skal i tillegg være forberedt for at det resterende energibehovet skal kunne dekkes av nullutslippsdrivstoff, sier rådgiver i Enova, Andreas Forsnes Jahn i en pressemelding.

Enova gjør dette tiltaket fordi de lavthengende fruktene i form av prosjekter for delelektrifisering allerede er tatt, skriver de i samme melding. Dette programmet retter seg derfor mot framoverlente aktører som ønsker å ta det neste steget, forklarer han videre.

– Batterielektrifisering er i de fleste tilfeller fremdeles ikke konkurransedyktig som en nullutslippsteknologi for den maritime næringen. Nå hever vi ambisjonene, sier rådgiver for maritim transport i Enova, Andreas Forsnes Jahn.

En milepæl

Programmet applauderes av Kystrederiene, som mener støtteprogrammet ikke bare vil akselerere overgangen til nullutslipp i skipsfarten, men også bidra til innovasjon og energieffektivitet i hele sektoren.

– Det nye støtteprogrammet fra Enova markerer en viktig milepæl for den maritime sektoren i Norge. Kystrederiene ser stor verdi i initiativer som dette. Dette er avgjørende skritt mot en mer bærekraftig framtid for skipsfarten, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

Vil bryte kostnadsbarrieren

Tre tydelige mål er satt for hvordan det nye programmet «Batteri i nullutslippsskip» skal støtte maritim sektor:

  • At elektrifisering med batteriløsninger vil bli konkurransedyktig som et nullutslippsalternativ for flere typer fartøy.
  • Å få opp farten på elektrifiseringen og overgangen til nullutslippsløsninger.
  • Å sikre at verdikjeden for maritime batterileverandører utvikles videre.

Enova har innrettet det nye støtteprogrammet for å påvirke en situasjon hvor investeringene lar vente på seg fordi batterier fortsatt er for dyrt, og fordi det er for stor usikkerhet rundt tilgjengelig infrastruktur.

– Målet er at batteridrift blir et reelt alternativ og en god investering for selskapene. Da må vi bidra til å bryte kostnadsbarrieren, sier Forsnes Jahn i Enova.