Oppgraderer gammel kjenning til Kystverket

Kongsberg Maritime oppgraderer Kystverkets hybridfartøy OV Bøkfjord.

Kystverkets hybridfartøy OV Bøkfjord
Kystverkets hybridfartøy OV BøkfjordFoto: Kystverket.

Oppgraderingen inkluderer installasjon av selskapets elektriske Rim-Drive azimut-thrustere samt en vesentlig forbedring av fartøyets hybride kapasitet.

Kontraktens størrelse er ikke oppgitt.

OV Bøkfjord, som ble levert i 2016, var Kystverkets første hybride fartøy og en av de første batterihybride løsningene fra Kongsberg Maritime.

Ti år senere er teknologien betydelig forbedret, og med de nye oppgraderingene vil fartøyet kunne operere mer effektivt og med enda lavere utslipp, melder Kongsberg Maritime i en pressemelding.

Mer elektrisk drift, mindre utslipp

Ved å erstatte eksisterende framdriftssystem med Rim-Drive azimut-thrustere, vil OV Bøkfjord kunne operere i lengre perioder på ren, elektrisk energi.

Batterikapasiteten firedobles, og fartøyet lades med strøm.

De nye propellene er hydrodynamisk optimalisert for redusert støy, noe som forbedrer arbeidsmiljøet om bord og tar bedre vare på livet under havoverflaten også, melder Kongsberg.

– Dette prosjektet viser hvor langt hybridteknologien har kommet på ti år.

OV Bøkfjord var en pioner da den ble levert, og med denne oppgraderingen vil den være en enda sterkere miljøaktør i mange år framover, sier Eivind Midtlid, salgssjef for offshore integrasjon & energi i Kongsberg Maritime.

(Vilkår)
Publisert 30. January 2025, kl. 08.49Oppdatert 30. January 2025, kl. 08.49
KystverketKongsberg MaritimeBatterihybrid