Oslo-båter bygget om til batteridrift

Her seiler MS «Baronessen» inn til Aker Brygge. Nå er den bygget om og går på batteri.

MS «Baronessen» er bygget om til batteridrift, i tillegg til at den er blitt lenger og bedre utstyrt. Snart settes den in i ruten mellom Nesodden og Lysaker.
MS «Baronessen» er bygget om til batteridrift, i tillegg til at den er blitt lenger og bedre utstyrt. Snart settes den in i ruten mellom Nesodden og Lysaker.Foto: Rikard Kolbjørnsen / Norled

Det er Brødrene Aa i Hyen i Eikefjord i Kinn kommune som har bygget den om.

Snart skal fartøyet testes i rute mellom Aker Brygge og Lysaker hvor hun har seilt i flere år, melder Norled i en pressemelding.

Kutter utslippene

Søsterfartøyet MS «Baronen» er også under ombygging.

– Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene, heter det i pressemeldingen.

I løpet av høsten og vinteren settes de nye fartøyene i rute på hybriddrift. Neste skritt er å ta i bruk batteribytteroboter som gjør at båtene kan gå på batteri hele tiden.
Når både MS «Baronen» og MS «Baronessen» seiler med batteridrift i Oslofjorden vil Ruter As kutte utslippene fra hurtigbåtene med 2600 tonn CO₂ årlig.

– Vi har allerede satt i drift elektriske ferjer og øybåter. Nå står hurtigbåtene for tur. Dette er krevende, men også viktig, fordi dieseldrevne hurtigbåter er den transportformen som har størst CO₂-avtrykk per passasjerkilometer, sier Ole Jakob Aanes, områdeleder i Ruter.

Bedre universell utforming

I tillegg til å legge til rette for batteridrift er begge skrogene forlenget med rundt 10 meter og er blitt mer energieffektive, med bedre oppdrift og mindre motstand.

Båtene har også fått en solid oppgradering av forholdene for de reisende, med ny innredning og vinduer. Begge fartøy er betydelig oppgradert innvendig med bedre universell utforming. Det er blant annet gitt bedre plass til rullestolbrukere, bredere landgang og lavere terskler.

«Baronen» har plass til 250 passasjerer og «Baronessen» 180. Det er også god plass for sykler, med sykkelstativ for 18 sykler på «Baronen» og 20 sykler «Baronessen».
(Vilkår)
Publisert 10. October 2024, kl. 10.33Oppdatert 10. October 2024, kl. 10.33