Oslo-båter bygget om til batteridrift
Her seiler MS «Baronessen» inn til Aker Brygge. Nå er den bygget om og går på batteri.
Det er Brødrene Aa i Hyen i Eikefjord i Kinn kommune som har bygget den om.
Snart skal fartøyet testes i rute mellom Aker Brygge og Lysaker hvor hun har seilt i flere år, melder Norled i en pressemelding.
Kutter utslippene
Søsterfartøyet MS «Baronen» er også under ombygging.
– Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene, heter det i pressemeldingen.
– Vi har allerede satt i drift elektriske ferjer og øybåter. Nå står hurtigbåtene for tur. Dette er krevende, men også viktig, fordi dieseldrevne hurtigbåter er den transportformen som har størst CO₂-avtrykk per passasjerkilometer, sier Ole Jakob Aanes, områdeleder i Ruter.
Bedre universell utforming
I tillegg til å legge til rette for batteridrift er begge skrogene forlenget med rundt 10 meter og er blitt mer energieffektive, med bedre oppdrift og mindre motstand.
Båtene har også fått en solid oppgradering av forholdene for de reisende, med ny innredning og vinduer. Begge fartøy er betydelig oppgradert innvendig med bedre universell utforming. Det er blant annet gitt bedre plass til rullestolbrukere, bredere landgang og lavere terskler.