Oslo havnet på tredjeplass i kategorien «maritim finans og lovgivning», kun slått av London og New York.

Det ble også tredjeplass i kategorien «maritim teknologi», der Oslo plasseres bak Busan og Singapore.

Rapporten «Leading Maritime Cities Report 2024», som er utarbeidet av DNV og Menon Economics, gir ny innsikt i hvilke maritime byer som tilbyr best fasiliteter.

Både når det gjelder infrastruktur og hvordan det tilrettelegges for at maritime selskaper og folk i maritim industri samhandler og lykkes.

Analysen slår fast at Oslo med sin rike skipsfartshistorie og maritime økonomi, nå har gått forbi Tokyo på listen over verdens mest betydningsfulle maritime byer.

Kun Singapore, Rotterdam, London og Shanghai rangeres høyere.

Som i tidligere utgaver av rapporten, vurderer studien hver by basert på kategoriene «shipping», «maritim finans og lovgivning», «maritim teknologi», «havner og logistikk», samt «attraktivitet og konkurransekraft».

To verdensledende, maritime banker

– Norge har en solid historisk posisjon innenfor den maritime industrien og nyter høy anseelse blant maritime fagfolk verden over. Oslo huser to verdensledende skipsbanker og har en børs med fokus på maritime aktiviteter, som inkluderer ledende rederier, maritime selskaper, forsikrings- og meklerfirmaer, sier Morten Lerø, Leder for Maritime Advisory, DNV en NTB- melding.

Det er ikke målt i rapporten hvor de største verftene og rederiene holder til i Norge.

Om Oslo hadde vært blitt kåret til toppbyen den kategorien, ville nok hele Kyst-Norge ristet på hodet.

Dette var altså en finansiell, internasjonal rapport.