Over 1500 prosents økning for rederiet

Selv om mye av økningen skyldes en velkommen rekyl, synes også markedet lyst for Simon Møkster-rederiet.

Daglig leder Anne Jorunn Møkster i Simon Møkster Holding.
Daglig leder Anne Jorunn Møkster i Simon Møkster Holding.Foto: Tommy Ellingsen

– Det er veldig positivt det vi ser, sier Anne Jorunn Møkster.

Daglig leder i Simon Møkster Holding sier til Kystens Næringsliv at konsern og rederidatter hele tiden jakter på å fornye seg i markedet.

På topp i kutt

Rederiet er derfor allerede godt i gang med å oppgradere eksisterende flåte, der «Stril Mermaid» og «Stril Mariner» nylig fulgte etter «Stril Mar» med ordre på blant annet nytt dynamisk posisjoneringssystem om bord.

«Stril Mermaid» ble for øvrig i juli i fjor rangert på topp i VPS' konkurranse for utslippskutt.
– Vi har kjørt denne typen sommerkonkurranser internt i eget rederi, med såkalte fuel race-kampanjer. Det innebærer alt fra intern sammenlikning til å være pådriver for andre, forklarte hun til Kystens næringsliv den gangen.

«Stril Mermaid» hadde et forbruk på 29,80 kilo per nautiske mil i en gjennomsnittsfart på 8,8 knop.

– Vi har hatt god effekt av å utfordre oss selv, supplerte daglig leder.

Topper godt år

Nå har Simon Møkster rederi ifølge eget årsregnskap evnet å gjøre også et allerede godt år bedre. Økningen i omsetning fra 2022 til 2023 er på stødige 51,5 prosent, med inntekter på en drøy halv milliard kroner i fjor.

På samme tid i fjor kunne Møkster-familien trekke etter lettelsens sukk etter det Anne Jorunn Møkster kalte «åtte grusomme år for næringen» etter oljenedturen i 2014.

Den gangen lå driftsinntektene på 373 millioner kroner, med et resultat før skatt på 22 millioner kroner.

Det er imidlertid ikke omsetningsøkningen alene som gir årets resultat før skatt på imponerende 359,35 millioner kroner. Intet mindre enn en økning på 1533 prosent.

Reversering av nedskrivinger

De gode tidene hjelpes nemlig i gang av en regnskapsteknisk boomerang.

– Her er det snakk om reversering av tidligere nedskrivinger, sier Møkster.

Det er med andre ord flåtens lavere verdi i nedgangstidene som nå kan inntektsføres med 128 millioner kroner etter at reell markedsverdi igjen er gått opp.

Simon Møkster rederi hadde i 2023 433 sjøfolk fra Simon Møkster Shipping fordelt over 15 egeneide fartøy i tillegg til et som bemannes gjennom søsterselskapet. 17 av de 433 sjøfolkene er kvinner, og rederiet har et overordnet mål om å høyne denne andelen.

– Fremtiden er kanskje vanskelig å spå ...

– ...akkurat det sier jeg meg enig i. Samtidig er det behov for maritime tjenester i ulike sektorer. Vårt perspektiv er å være til stede der det er behov for disse tjenestene, sier Møkster som minner om at «nye segmenter er på vei inn».

Ikke videre nedskrivinger

– Det er et positivt markedssyn i mange år fremover. Det er viktig etter så mange litt krevende år.

I årsrapporten heter det derfor at markedsverdien på offshoreskip har økt de siste årene, og at det ikke er «foretatt nedskrivinger».

Markedsverdien fremover vil tilsynelatende være stabilt god, og styret «forventer et godt marked de neste årene. Det er lav markeds-, likviditets- og kredittrisiko» med stabile kunder i store oljeselskap. Det samme gir minimal valutaeksponering, og det at halvparten av rentekostnadene er bundet i fastrente.

Avventer flåtefornyelse

I søsterselskapet Simon Møkster Shipping, som blant annet forsyner Simon Møkster Holding og datterselskapene med sjøfolk, har høyere kostnader blant annet på pensjon og finans gitt et resultat før skatt på -9,45 millioner mot -7,8 millioner i 2022.

I rederiet lar store flåtefornyelser ennå vente på seg.

– Intet er under bestilling. Det betyr ikke at vi ikke har en plan for å fornye oss, understreker Møkster.
(Vilkår)
Publisert 12. July 2024, kl. 04.09Oppdatert 12. July 2024, kl. 04.09
Simon Møkster ShippingRegnskapÅrsregnskapShippingOffshore