Overvåker hele verden fra et bortgjemt kontrollrom

Fra dette kontrollrommet i Bergen overvåkes 400 skip på de sju hav. Overvåkerne frykter mest kinesiske batterikopier som kan skade redere og en sterk, norsk merkevare.

Henning Dahl (t.v.) i Corvus ` kontrollrom. Her overvåkes 400 skip med batteripakker fra selskapet.
Henning Dahl (t.v.) i Corvus ` kontrollrom. Her overvåkes 400 skip med batteripakker fra selskapet.Foto: Arvid Steen

– Før kapteinen og rederne oppdager at noe er galt med fartøyet, er vi på telefonen, sier Henning Dahl, leder for ettermarked hos Corvus.

Fra et bortgjemt kontor i bydelen Fana i Bergen, sitter to Corvus-ansatte menn og overvåker et par hundre skip med batteripakker levert av selskapet.

Det sitter også noen kolleger Canada.

Kontrollrommet er døgnåpent.

På den store skjermen på veggen, lyser det opp små grønne symboler som viser hvor kundenes skip er til enhver tid.

Skip som har kjøpt batteripakker av selskapet, som er en del av framdriftssystemet.

Som regel med en hybridløsning med diesel, men mange båter er også helelektriske.

Overvåker kundenes batteripakker 24/7

På en annen skjerm kan de to operatørene få opp skipsbatterienes tilstand – og all informasjonen om skipene.

– Om det oppstår uregelmessigheter med våre batterier, eller batterirommet blir for varmt, kaldt eller strømmen går – så får vi beskjed sekunder etter. Alt etter alvorlighetsgraden ringer vi enten fartøy eller rederi. I mange tilfeller kan vi fjernstyre våre batteripakker og fikse dem fra kontrollrommet, sier SVP ettermarked, Henning Dahl til Kystens Næringsliv.

Batterigiganten tilbyr to løsninger; en gratisvariant som går på garantien.

Pluss en betalt løsning som er utvidet service og hjelp.

Der får kunden også tilgang til selskapets egenutviklede kundeportal, hvor de har full oversikt over batteriene sine.

– Har det vært noen alvorlige hendelser?

– Nei, heldigvis ikke. Vi er tett på våre batterikunder for å komme eventuelle problemer i forkjøpet. Det er en del av servicen vår. Vi ønsker ikke at det skal skje noe med våre batteripakker, derfor følger vi kundene våre veldig godt opp. For mange kapteiner og rederier er det nytt å ha batteriløsninger som en del av framdriftssystemet, sier Dahl.

400 skip fordelt på de sju hav

For det er nok å holde styr på for de ansatte på kontrollrommet når vi ser på verdenskartet over hvor skipene med batteripakker fra bergensselskapet befinner seg.

Noen skip tøffer rolig rundt utenfor Bømlo.

Ett cargoskip glider elegant fram utenfor Antarktis.

Mange seiler i Kinahavet og Stillehavet.

Et tjuetalls skip cruiser rundt i Middelhavet.

– Vi har oversikten over drøyt 400 antall skip. Tallet øker fort. Vi vet nesten på meteren hvor alle kundene våre er til enhver tid. Det er en trygghet for oss – men selvsagt også for rederne, sier Dahl.

Ikke redd for hackere

I forrige uken skrev Kystens Næringsliv om DOF som har ansatt egen cyber-ekspert for å takle nettangrep på selskapet. Denne formen for «kapring» øker, melder ekspertene i Norma Cyber.

Men kan avanserte batteripakker some er en del av et vitalt framdriftssystem til et skip hackes?

– Nei. Det er heldigvis ikke mulig. Våre batteripakker er ikke tilknyttet et nett hvor utenforstående kan kople seg på. Våre batteriløsninger er godt beskyttet i skipene de er installert i. Vi har en av markedets sikreste løsninger, som er utviklet med Microsoft. Når det er sagt, så er du ikke førstemann som spør om batteripakker kan hackes, sier Dahl.

For i en verden der hacking av bedrifter til lands og til vanns blir mer vanlig, er også rederne mer nervøse, understreker Dahl.

– Skal man ødelegge våre batterier må man fysisk inn i maskinrommet til et fartøy. Og da må man i tillegg har ekstrem peiling på hvordan man skal gjøre ugagn.

Henning Dahl, Corvus

– Corvus har en markedsandel på våre batteripakker på rundt 50–60 prosent. Batteriene utgjør en viktig del av fartøyets framdrift. Ikke 100 prosent, siden våre kunder stort sett har hybridløsninger. Men vi har merket det siste året at oppmerksomheten rundt cyber-sikkerhet til sjøs har økt betraktelig, sier Dahl.

Corvus sin batteriløsning Orca Energy er cybersikkerhetssertifisert av DNV.

Det jobbes med å sertifisere de nye produktene som skal starte levering senere i 2024.

– Skal man ødelegge våre batterier må man fysisk inn i maskinrommet til et fartøy. Og da må man i tillegg har ekstrem peiling på hvordan man skal gjøre ugagn, sier han.

Ble angrepet selv

Den største trusselen for Corvus, er dermed ikke at deres batteripakker skal hackes.

Men selskapets kontorer kan bli satt ut av spill. Det skjedde høsten 2021.

– Jeg husker nøyaktig hvor jeg var da jeg fikk meldingen: «Corvus er rammet av hackere. Skru av alt av elektronisk utstyr». Vi gikk raskt over til en lukker chatgruppe på mobil, og måtte ta i bruk papir og penn for å sende meldinger. Den hendelsen satt en støkk i oss. Nå har vi oppgradert våre brannmurer, og sover relativt trygt om natten, sier Dahl.

Men han legger til:

Det eneste som frarøve Dahl nattesøvnen er at blant annet kinesere kopierer Corvus' batterier, og noen går galt.

Det kan ramme selskapet hardt.

– Vi har en merkevare og en teknologi som er relativt ny. Og mange er nok skeptiske. Batteridrift og hybridløsninger er sårbare for store ulykker. Det er derfor vi er så ekstremt opptatt av å passe på kundene våre, sier han.

Rederen fra Bergen sover godt

Reder Roald Misje tenker ikke så mye på om batteripakkene på hans fartøy er i faresonen. Misje rederier har hybridløsninger hvor Corvus-batterier er en del av framdriftssystemet.

– Vi er godt fornøyd med den hjelpen vi får. Rederiet har ikke valgt en betalt løsning, men stoler på at eventuelle feil blir fikset ved at de kommer om bord til oss, sier rederen.

Les også: Misje rederier døper nok en båt i Bergen:
(Copyright)
Publisert 14. May 2024, kl. 03.00Oppdatert 15. May 2024, kl. 10.25